Lt. Commander Crusher Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Det vore intressant att få reda på hur de hade tänkt sig att tidsresor skulle fungera. Den här gången måste väl de olika skeppen ha kastat om tidslinjen något helt sanslöst....eller? Om man förutsätter att tidsresor fungerar. Vilket man alltid brukar göra i Star Trek. Är det någon fattar resultatet av "första" NX-01:s resa in i virveln? Varför minns besättningen på NX-01 sina ättlingar pa "andra" Enterprise? Det verkar som om nutid finns på ena sidan och dåtid+framtid finns på andra sidan vortex. Så fort man åker bakåt i tiden måste man vara tillbaka dit man kom ifrån. Eftersom man raderar den tid man kom ifrån har resan aldrig börjat. Tidsresor borde alltså omöjligöra sig själva. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 De blir bara en stor paradox av allt ihopa... vad kom först hönan eller ägget. Här har vi en super lokigisk halv vulkan ombord. Ok vi mislyckades med att stoppa dödsstjärna 1 då åker vi direkt till Jorden och brättar för hela strar fleet var Xindi håller hus, och en "first contakt" som inte inebär bortsprängandet av en forsknigs station och en skyttel full med sprängämne borde kunna övertyga dem bättre.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MacroNet2004 Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Tyckte faktiskt att 3x21 var bra men tidsresan var lite konstig eftersom att när de väl träffar varandra och de säger till Archer att byta kurs så borde de rent teroetiskt sätt bara försvinna eftersom de hindrar Enterprise att åka in vilket borde göra att de aldrig existerat. Invecklat detta ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Eftersom denna diskussion handlar uteslutande om Enterprise flyttar jag diskussionen till den seriens särskilda forum. Hade det varit en generell diskussion i stället hade den fått ligga kvar under "Star Trek - Generellt: Teknologi och filosofi", men nu flyttar jag den till "Star Trek - Serier och filmer: Enterprise (ENT)". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Tidsresor i Star Trek har så gott som aldrig varit konsistenta... Vilket kan te sig rätt naturligt med tanke på alla olika teorier som finns. Ingen vet ju hur tidsresor egentligen funkar (om de över huvud taget är möjliga). Ett exempel som stöder E2:s version (tycker jag) är Yesterdays Enterprise, där Tasha Yar överlever trots att den rätta tidslinjen återinrättas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungellars Posted June 1, 2004 Report Share Posted June 1, 2004 Har inte sett avsnittet, men ett sätt att förklara hur olika besättnigar skulle kunna mötas är: David Lewis (en filosofs) modala realism, där han menar att alla möjliga värdar existerar. (Kan inte förklara allt här men, se modallogik i något uppsagsverk för information om möjliga världar. ) Men kort och gott i en möjlig värld så bli skeppet kvar i dåtid och i en annan möjlig värld, den för besättnigen aktuella, så blir de inte det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted June 13, 2004 Report Share Posted June 13, 2004 Om jag inte har fel så handlar detta om ett säsong tre avsnitt?? Om så är fallet (vilket jag är till 98% säker på) så Vart är spoilern??? :arg: :arg: :arg: Det är faktist en av våra forumregler att man alltid spoilervarnad för att folk som jag som inte vill veta något inte ska gå och trampa i något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 13, 2004 Report Share Posted June 13, 2004 Om jag inte har fel så handlar detta om ett säsong tre avsnitt?? Om så är fallet (vilket jag är till 98% säker på) så Vart är spoilern??? :arg: :arg: :arg: Det är faktist en av våra forumregler att man alltid spoilervarnad för att folk som jag som inte vill veta något inte ska gå och trampa i något. Instämmer! Jag ändrade nu rubriken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted July 3, 2004 Report Share Posted July 3, 2004 om man åker tillbaka i tiden får att fixa nåt, och lyckas md dt. borde dt då aldrig hänt?? eftersom tiden går i cirklar. eller blir dt en tidscirkel som gör att allt upprepas igen o igen o igen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 2, 2004 Report Share Posted October 2, 2004 Det var ett mycket bra avsnitt, men om man tittar på den aktuella frågan. Hur är det möjligt att Archer minns vad som hänt i en tidslinje som aldrig existerat. Den nya tidslinjen skulle för det första inte finnas om inte saker och ting hade skett. Någon har sagt att tidslinjerna har en förmåga att städa upp efter sig automatiskt. Det skulle antyda att det då finns regler som styr sådant här och att tidslinjerna automatiskt ordnar upp sig själva. Men om det finns regler - borde då inte alla alltid minnas de tidsparadoxer de varit med om. Så är ju inte fallet inom Star Trek. Jag skulle därför vilja påstå att, under förutsättning att det finns regler som styr detta, dessa regler använder sig av den enklaste utvägen. Om det enklaste för bevarande av den valda tidslinjen är att alla minns vad som hänt så blir det så. Om inte, så minns de det inte. Med den tanken blir själva regelverket rätt så godtyckligt och slumpartat. Slumpartade regler har bara ett namn: Kaos. (Här kan jag fortsätta med att Kaos enligt vissa filosofer är granne med Gud, men jag stoppar där. Vi har andra diskussioner om religion i Star Trek. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts