Jump to content
Sign in to follow this  
MrsRiker

Kirk

Recommended Posts

Jag måste först säga att jag har inte sett mycket av TOS, ett fåtal avsnitt och såklart filmerna, det är det enda.

Men igår så roade jag mig med att titta på ett av TOS-avsnitten som finns med i nya VOY-boxen, Arena och det fick mig att fundera över Kirk som kapten.

Handlingen i Arena lyder (mycket) kortfattad såhär: en människokoloni, Cesuts 3, har blivit attackerad och helt förstörd av en okänd art av rymdvarelser. Kirk & co tar upp jakten, en annan sorts rymdvarelse ingriper och Kirk får fajtas man mot man med kaptenen på det skeppet som de jagat.

Det som fick mig att fundera var när Kirk och de övriga diskuterade möjliga anledningar till anfallet mot kolonin och Kirk kom på att det måste vara för att förbereda en invasion. Varefter han bestämmer sig för att sätta efter det främmande skeppet med avsikt att förstöra det. Spock ifrågasätter beslutet, men Kirk lyckas övertala honom.

I alla fall, det kanske är jag som är van vid Picards diplomati och de övriga moderna kaptenernas utvecklade öppna förhållningssätt mot alla raser, men är det inte väldigt förmätet av Kirk att förutsätta att han har rätt och i princip bestämma att de ska förinta skeppet utan att klargöra deras ursprungliga motiv? Nu visar sig ju utomjordingarna vara osympatiska förvisso, i alla fall kaptenen, så det är möjligt att Kirk hade r??tt, men ändå?! Inte ens Archer skulle bestämma sig för att förstöra ett annat skepp på det sättet utan att ta reda på vad deras motiv verkligen är först. Och Archer är ju ändå före Kirk, före federationen och före Prime Directive.

Jag är medveten om Kirks rykte som "loose cannon", som tidspoliserna sa i Trials and tribble-ations (minns inte den exakta ordalydelsen) "Han är hopplös!", men min fundering är om detta är representativt för hans sätt att vara kapten? Jag tycker att det känns väldigt o-Trek, om man nu kan komma undan med ett sådant "påhopp" på Den Första :D

Gorn (den fråmmande rasen heter så) skeppets besättning hade ju trots allt total förstört en Federations koloni, så att Kirk bestämmer sig för att försöka föstöra Gorn skeppet är väl kanske inte så underligt.

Visst, Kirk kunde ha varit mer diplomatisk och försökt tagit reda på varför Gorn skeppet förstörde kolonin. Men han har aldrig varit känd för sin diplomatiska förmåga, jag tycker att han var en bra och effektiv Kapten än då... det finns många exempel på det :)

För mig har Kirk alltid varit en romantiker och teatralisk, men Spock har haft den underbara rollen av att hålla honom i lugn. Han är inte jordnära precis utan nästan manisk. Han är motsattsen till Picard, som är som en klippa. Jag gillar dock Kirk, men jag skulle inte vilja ha honom som kapten. Sisko är den jag skulle vilja tjänstgöra under. :D

Edited by EoNeel

Vilken kapten bryter inte någongång mot direktiven?

Såg en intervju med Bill Shatner. Han sa att en del påpekat att han tar så många pauser i sina repliker. Så sa Bill: That´s because I couldn´t remember those damn lines.

Måste personligen säga att jag tycker han är ganska stel. Men om man bortser från honom som skådis och ser till karaktären så är han en typ av problemlösare. Fast dock kanske lite hårdare som kapten. Som nedanstående påpekade. Vill nog inte ha honom som kapten, mer Picard eller Janeway i så fall.

Tycker Kirk liknar Sisko mer i sättet.

Om man ser vidare på avsnittet ingriper ju Metronerna och ser till att de gör upp på planeten. Kirk besegrar Gornkaptenen, men innan han dödar honom stoppar han sig själv. Så han kommer ju till insikt med det du klagade på. :)

Med Kirk får man känslan av att han är "Starfleet". Han tar sig friheter som skulle få vem som helst bakom lås och bom. Han "stjäl" rymdskepp och äventyrar hela sin besättning, han utsätter andra för fara. Hum, så frågan är nog så berättigad när det gäller hans egenskaper som kapten.

Det skulle vara en mardröm att vara hans chef.

Hm, Kirk som chef. Var ska jag börja? Han agerar alltid på eget bevåg. Han får utbrott (skriker och gapar och svär) och låter känslorna (fin omskrivning för annan kroppsdel än hjärnan:) ) styra och lyssnar aldrig på någon annan och tar framförallt aldrig råd från någon annan. Dessutom springer han efter varenda kvinna i närheten med undantag för de som är för smarta. Det finns andra undantag också. I ett avsnitt Kirk och Spock träffar på en tjej. Tjejen nämner för pappan (?) att främlingens öron är så vackra. Han svarar då att han inte tänkt på att det är något speciellt med Kirks öron. Hon svarar då indignerat att hon inte menar Kirk utan Spock. Denna idé använder de sig av i Tribble-avsnittet i DS9. Jadzia utropar beundrande att "han" är verkligen snygg. Då säger Sisco surt något om att Kirk var känd för att charma kvinnorna. Gissa vem hon egentligen syftade på?

Vad kaptener beträffar är egentligen bara Picard som är ok som kapten. Janeway påminner mer om Kirk i sin vildavästernstill och Sisco är alldeles för egotrippad. Enterprise kapten kan jag inte uttala mig om eftersom inte sett så mycket av den serien.

Deanna

Igår diskuterade OnO och jag kaptener och sa ungefär samma sak. Picard är den som alltid ska följa allaregler, vilket jag tycker gör honom lite väl torr! Gillar Kirks stil...att använda logiken och handla därefter. Detta gör väl honom och Spock till ett bra radarpar. Spock går ju alltid efter logik mer än regler...

Janeway är inte så fast heller och även Sisko tänjde rejält på reglerna i avsnittet vi tittade på...

Tänker jag efter så är nog Picard den kapten jag tycker är tristast, just för att han är torr...(enda gångerna som han lockar till skratt är när Lwaxana Troi är efter honom...och det beror ju inte på att han i sig är rolig..).

Mer Kirkfasoner! :D

Håller inte med. Picard är kommendör med stort K. De andra finns bara för att serierna ska vara häftiga. Picard är med sin torrhet kul rätt ofta tycker jag. Med barn, med fruntimmer. Tuvok är också kul bara för att han är torr. fast han är ju inte kommendör förstås... :rodna:

Har inte sett Archer så mycket, men Kirk är nog den kommendör jag tycker är sämst, Både som befäl (sätter alla andra i fara) och som karaktär (beror på att jag inte gillar shattner).

Håller inte med. Picard är kommendör med stort K. De andra finns bara för att serierna ska vara häftiga. Picard är med sin torrhet kul rätt ofta tycker jag. Med barn, med fruntimmer. Tuvok är också kul bara för att han är torr. fast han är ju inte kommendör förstås... :rodna:

Har inte sett Archer så mycket, men Kirk är nog den kommendör jag tycker är sämst, Både som befäl (sätter alla andra i fara) och som karaktär (beror på att jag inte gillar shattner).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med detta inlägg. Det är egentligen så märkligt att man följt TOS-gänget fast att man har svårt för Kirk, men det har ju så klart med att göra att man gillar hela gänget. Och ser man det ur det perspektivet så har väl Kirk sin roll att fylla. Om man skulle spekulera så skulle väl Kirk totalt flippa om hans besättning bestod av rekryter och allra helst unga kvinliga kadetter.

Vad kaptener beträffar är egentligen bara Picard som är ok som kapten. Janeway påminner mer om Kirk i sin vildavästernstill och Sisco är alldeles för egotrippad. Enterprise kapten kan jag inte uttala mig om eftersom inte sett så mycket av den serien.

Deanna

<{POST_SNAPBACK}>

Picard håller sig mycket till reglerna, om det är det som gör honom lite tråkig vet jag inte, hans torrhet är troligtvis en del av hans personlighet. :ferengi: :klingon:

Janeway är en bra kapten, faktist en av de bästa och anledningen till att hon har en vildavästernstil är kanske för att Voyager befinner sig i en situation som är annourlunda då de befinner sig långt borta från star fleet. :borg2:

För mig har Kirk alltid varit en romantiker och teatralisk, men Spock har haft den underbara rollen av att hålla honom i lugn. Han är inte jordnära precis utan nästan manisk. Han är motsattsen till Picard, som är som en klippa. Jag gillar dock Kirk, men jag skulle inte vilja ha honom som kapten. Sisko är den jag skulle vilja tjänstgöra under. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Grejen är ju just det att Spock-Kirk-McCoy är en triangel där varje del lite förenklat representerar olika delar av människan. Spock å ena kanten representerar logiken och McCoy å andra kanten står för känslosvallningarna. Kirks roll är att balansera de två. Detta har gett i mitt tycke den bästa personkemin i Star Trek hittills. (Tycker mig dock märka en liknande ambition i ENT med T'Pol-Archer-Trip.)

Hans (Kirks) specialitet som kapten tycker jag framkommer bäst när det talas om Kobayashi Maru-testet som jag utgår ifrån att alla känner till. Kirk som människa och kapten accepterar aldrig spelreglerna utan han skapar egna om dom inte räcker till. Detta rimmar ju förstås illa med en en organisation som bygger på en militärisk befälskedja. Men det är skönt att se en kapten som inte är fullkomlig. Ibland fungerar hans mentalitet bra, ibland sämre.

Jag rekommenderar varmt Shatners noveller om Kirk (åtminstone de första) om man vill få en inblick i Kirks psyke och förstå var han kommer ifrån och på vilka moraliska grunder han agerar. Det har åtminstone gett mig lite mer förståelse för hans sätt att agera.

Sign in to follow this  

• Create New...