larsk Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Någon som vet när vi människor koloniserade (kommer att kolonisera) Alpha Centauri? skapade en ny tråd om detta om det är okej, hittade inget bra ställe att placera frågan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Jag ändrade titeln till "Människan: Alpha Centauri" så bör det nog passa in här. Om någon annan forumledare eller -medlem får en annan lysande idé, så skicka ett PM till mig! Tyvärr så vet jag inte själv. Star Trek-encyklopedin (ett jättebra verktyg) berättar att planeten är en av våra närmaste stjärnor, 4,3 ljusår från jorden. Alpha Centauri var hem till Zefram Cochrane som skapade warpmotorn på 2000-talet [TOS Metamorphosis] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Vi kan ju iallafall begränsa den möjliga tidpunkten till Phoenix-flygningen + några år till nån gång strax innan 2100. Man kan ju tänka sig att människor kan ha börjat åka iväg ganska snart efter att warpmotorn uppfanns och sen måste ju AC ha koloniserats innan Cochrane hunnit bli alltför gammal. Om man tar reda på vilket år Phoenix flög och hur gammal Cochrane blev så kan man ju börja närma sig ett mer exakt datum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Låt oss se. Detta vet vi: år 2063 - Zefram Cochrane blir den första människan att åka snabbare än ljuset. år 2067 - Rymdskeppet Conestoga ger sig av för att kolonisera planeten Terra Nova 20 ljusår bort, resan tar 9 år år 2103 - Mars koloniseras år 2119 - Zefram Cochrane ger sig av i en enmansfarkost och försvinner år 2153 - Alpha Centauri är en av människornas tre största boplatser år 2161 - Den nyligen självständiga kolonin på Alpha Centauri är med och grundar Federationen Terra Nova var Jordens första koloni utanför solsystemet, troligen har inga andra system koloniserats innan expeditionen kom fram 2076. När Zefram Cochrane gav sig av 2119 var han känd som en Alpha Centaurier. Jag gissar att AC koloniserades mellan 2080 och 2095. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trojan1313 Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Låt oss se. Detta vet vi: år 2063 - Zefram Cochrane blir den första människan att åka snabbare än ljuset. år 2067 - Rymdskeppet Conestoga ger sig av för att kolonisera planeten Terra Nova 20 ljusår bort, resan tar 9 år år 2103 - Mars koloniseras år 2119 - Zefram Cochrane ger sig av i en enmansfarkost och försvinner år 2153 - Alpha Centauri är en av människornas tre största boplatser år 2161 - Den nyligen självständiga kolonin på Alpha Centauri är med och grundar Federationen Terra Nova var Jordens första koloni utanför solsystemet, troligen har inga andra system koloniserats innan expeditionen kom fram 2076. När Zefram Cochrane gav sig av 2119 var han känd som en Alpha Centaurier. Jag gissar att AC koloniserades mellan 2080 och 2095. Tog det bara 4år att uppgradera till över Warp1? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Låt oss se. Detta vet vi: år 2063 - Zefram Cochrane blir den första människan att åka snabbare än ljuset. år 2067 - Rymdskeppet Conestoga ger sig av för att kolonisera planeten Terra Nova 20 ljusår bort, resan tar 9 år år 2103 - Mars koloniseras år 2119 - Zefram Cochrane ger sig av i en enmansfarkost och försvinner år 2153 - Alpha Centauri är en av människornas tre största boplatser år 2161 - Den nyligen självständiga kolonin på Alpha Centauri är med och grundar Federationen Terra Nova var Jordens första koloni utanför solsystemet, troligen har inga andra system koloniserats innan expeditionen kom fram 2076. När Zefram Cochrane gav sig av 2119 var han känd som en Alpha Centaurier. Jag gissar att AC koloniserades mellan 2080 och 2095. Tog det bara 4år att uppgradera till över Warp1? Jag gissar att man fick hjälp av vulcanerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trojan1313 Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Låt oss se. Detta vet vi: år 2063 - Zefram Cochrane blir den första människan att åka snabbare än ljuset. år 2067 - Rymdskeppet Conestoga ger sig av för att kolonisera planeten Terra Nova 20 ljusår bort, resan tar 9 år år 2103 - Mars koloniseras år 2119 - Zefram Cochrane ger sig av i en enmansfarkost och försvinner år 2153 - Alpha Centauri är en av människornas tre största boplatser år 2161 - Den nyligen självständiga kolonin på Alpha Centauri är med och grundar Federationen Terra Nova var Jordens första koloni utanför solsystemet, troligen har inga andra system koloniserats innan expeditionen kom fram 2076. När Zefram Cochrane gav sig av 2119 var han känd som en Alpha Centaurier. Jag gissar att AC koloniserades mellan 2080 och 2095. Tog det bara 4år att uppgradera till över Warp1? Jag gissar att man fick hjälp av vulcanerna. Dom är väl inte särskillt hjälpsamma? Det brukar iallafall kosta (se Enterprise avsnittet om Terra Nova). Om det skulle vara dyrt att få hjälp med att hämta några från Terra Nova, så bör väl Warp Drive bli RÄTT så dyrt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsk Posted June 17, 2004 Author Report Share Posted June 17, 2004 (edited) Det finns alltså ingen som vet detta exakt? Kanske ingen alls över huvud taget? Men det kanske kan stämma rätt bra med att den koloniserades mellan 2080-2095. Får tacka alla för all hjälp. Kanske någon annan som vet mer? Edited June 17, 2004 by larsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 År 2076 (2067 + 9 år) Börjar människorna kolonisera Alpha Centauri, eller hur? Då var Alpha Centauri öde, eller? Läste nyss på ett annat ställe i detta forum, där Great Bird of the Galaxy skrev "Dixon verkar vara av den gammla stammen som vill att Cochrane var den som uppfann Warpdriften inte bara på Jorden utan i hela galaxen och att Alpha Centaurierna är en främmande art." Hur kan han (Dixon alltså) få det till det? Det är ju bara ett par, tre, hundra år sedan människan koloniserade stället. Det kan ju bara vara människor. Det skulle krävas mycket lång tid för att evolutionen skulle ändra på detta faktum och göra människor och alfa centaurianer till olika arter. Så som fallet mellan Vulkaner och Romulaner, som inte heller är olika arter. Möjligtvis olika raser. Har jag fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 År 2076 (2067 + 9 år) Börjar människorna kolonisera Alpha Centauri, eller hur? Då var Alpha Centauri öde, eller? Läste nyss på ett annat ställe i detta forum, där Great Bird of the Galaxy skrev "Dixon verkar vara av den gammla stammen som vill att Cochrane var den som uppfann Warpdriften inte bara på Jorden utan i hela galaxen och att Alpha Centaurierna är en främmande art." Hur kan han (Dixon alltså) få det till det? Det är ju bara ett par, tre, hundra år sedan människan koloniserade stället. Det kan ju bara vara människor. Det skulle krävas mycket lång tid för att evolutionen skulle ändra på detta faktum och göra människor och alfa centaurianer till olika arter. Så som fallet mellan Vulkaner och Romulaner, som inte heller är olika arter. Möjligtvis olika raser. Har jag fel? <{POST_SNAPBACK}> Vad jag menade med det var att Dixon inte räknar Alpha Centauri som en koloni överhuvudtaget. AC har funnits med som en bebodd planet sen TOS, och i "Starfleet Technical Manual" listades den som en av grundarna till federationen. Därför är det många ickecanon källor som säger att "Alpha Centauri är en planet bebodd av en art oskiljbar från människor som är djupt spirituella". Men ett tidningsurklipp från "Generations" sa att det var en koloni. Så de båda sidorna har kämpat mot varandra med ickecanon argument. Tillslut gjorde Enterprise det canon att Alpha Centauri var en Jordkoloni. Men Dixon räknar som känt inte Enterprise som canon (silly him). *puh* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts