Jump to content

LEXX

Döparn

Recommended Posts

Någon som ser/såg LEXX?

Personligen avgudar jag Lexx, och anser att det spelar på samma nivå som star trek, även om det är ganska annorlunda.

Det är så mysig stämning, det innehåller få men oerhört personstarka karaktärer som man bara lär sig älska. :)

Köpte säsong 3 på dvd-box för en tid sedan, eftersom tv4 bara visade de två första säsongerna. Finns en säsong 4 också men den har aldrig visats + att den ännu inte går att få tag på dvd. :(

Någon mer här som är ett stort Lexx-fan?

Man skulle nog i korthet kunna beskriva det som att det är en samling brokiga personligheter som flyger genom rymden i ett rymdskepp som är i form av en gigantisk insekt. Sedan råkar de ut för diverse saker. Men ska man förklara handlingen mer ingående så tar det längre tid. Men det är någon sorts science fiction i alla fall.

• 1 month later...
Du kommer nog att gilla 3:e sesången, vilket enligt mig nog är nog den bästa. Fantastiskt vad man kan få ut genom att filma i en gammal cement fabrik i Kanada och lite datorgrafik....

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas du har rätt...eftersom jag just ropat in boxen på Tradera.... :)

Älskar totalt sett Lexx...vissa skitavsnitt förekommer visserligen, men det får man stå ut med. Det finns ju t o m Star Trek-avsnitt som är rent kass...tycker jag...med risk att bli utskälld... :rolleyes:

Köpte säsong 3 på dvd-box för en tid sedan, eftersom tv4 bara visade de två första säsongerna. Finns en säsong 4 också men den har aldrig visats + att den ännu inte går att få tag på dvd. :(

<{POST_SNAPBACK}>

Har själv säsong 1-4 så säsong 4 finns visst allt att köpa ;)

*dreglar ner hela mig själv*

Argh. Suck. Bara region 1. Tror bilden blir svart och vitt om man kör det på min dvd.....vill ha!!! MÅTTE säsong 4 släppas på pal...men OHH NEEEJ! saker man gillar kan ju givetvis inte vara tillgängligt....

Nu har de dessutom slutat att sälja säsong 2! de flesta butiker alltså....på discshop till exempel står det något om att "det utgått hos filmbolaget"....

hos mig ligger faktiskt lexx närmre hjärtat än min andra favorit-serie, star trek enterprise, gör...kanske för att lexx var den första sci-fi serien jag kom att älska....och så har man inte ens sett säsong 4.... :(

Kai är en av de coolaste/kyligaste karaktärerna i en serie, ungefär som en Vulcan, bara coolare och utan regler för moral :)....Zev/Xev är karaktärer med oerhörd sexappeal, Stan har en oerhört skön personlighet, och robothuvudet, 790 är en av de mest retliga karaktärerna i någon serie. :) GRYM blandning :)

Åtminstone har jag min säsong 3 box :) totalt underbar!

Som ett bevis på att den är grym så kan jag dra som exempel att när min kompis fick låna säsong 3 boxen så såg han ALLA 13 (45 min/avsnitt) avsnitt i sträck på en enda dag utan mycket uppehåll.....så starkt levde han sig in i storyn att han omöjligt kunde släppa det....sen förklarade han att när eftertexterna rullade på sista avsnittet så kände han sig "en aning deprimerad" för att det tog slut :D

älskar Kai's sång....hur gick den igen? "De hwoo ey whoo, de ohhw ey whoo.... hooombara rey...de ohh rey raaa! yarum brunnen G!" :wub:

Edited by Döparn

Kul att se fler frälsta...visst är sången underbar! OCH alla karaktärer. Dock gillade Eva Haberman/Zev bättre än Xenia Seeberg/Xev. Och det beror inte på skådespelarprestationerna, utan på utseendet....den berömda duschscenen när Stan står och är alldeles till sig av åtrå... :D

Ett robothuvud....en död man....en säkerhetsvakt av lästa graden och en kärleksslav...kan det bli annat än underbart!?

Såg serien på TV, men vill köpa ihop de äldre sakerna. Har förutom säsong 3, bara de två första "movie-boxarna". Kollade på ebay förra vecka...finns inte mycket med region 2 (som jag också vill ha..), men koll t ex detta pris! Snacka om hårdvaluta! Och den innhåller bara fem avsnitt!

ebay

VILL OCKSÅ HA!

• 1 month later...
bara avsnitt 1-4 av den här serien som är värda att se.. men det är ju min personliga åsikt.. :)

Zev är jättebra, Xev är inte det..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag saknar verkligen Eva Habermann (Zev). Tyvärr försvann hon tidigt, men som tur är finns det många andra underbara karaktärer. Har bara sett de två första avsnitten av min säsong tre box, men det verkar mycket lovande. Det är vackert, det är knasigt, perfekt för en bizarr hjärna! :D

Prisvärt tycker jag...

Lexx3

Någon som ser/såg LEXX?

Personligen avgudar jag Lexx, och anser att det spelar på samma nivå som star trek, även om det är ganska annorlunda.

Det är så mysig stämning, det innehåller få men oerhört personstarka karaktärer som man bara lär sig älska. :)

Någon mer här som är ett stort Lexx-fan?

<{POST_SNAPBACK}>

Ursäkta, men i denna våg av hyllningar känner jag att det behövs lite kritik också för att väga upp.

Jag tycker att LEXX är helt hjärndöd SF. Å ena sidan är manusen ibland mer passande i serier som "Tillbaka till vintergatan" (en serie jag iofs tycker är helkul)

Å andra sidan liknar det mest ett larvigt försök till att visa upp urringningar och tajta trikåer.

Jag förstår mig helt enkelt inte på mycket av dagens SF på tv. Jag tycker det mesta är totalt intelligensbefriande. Det finns fler serier som gått rätt nyligen som iofs inte är så usla som LEXX men som ändå är så fruktansvärt usla. Tänker närmast på Andromeda. Att överhuvudtaget jämföra dessa med kvalitativa serier som Star Trek, Sliders, V (grundserien), Babylon 5 m fl. är helt uppåt väggarna.

LEXX är en serie jag kanske skulle ha köpt till mina barn om det inte hade varit för den sexuella fokuseringen. Men det är min egen högst subjektiva åsikt!

Hoppas att ingen tagit åt sig personligen, i så fall var det absolut inte meningen.

"V"?!! Nördigare SF får man väl leta efter...(även om jag naturligtvis gillar det också..). :rolleyes:

Otroligt dåliga effekter och en massa ologiska saker, som t ex det jag alltid undrat över...VARFÖR ser ödlorna ut som människor hela tiden? De går till och med omkring p?? sina egna skepp och ser ut som människor (vilka de f ö tycker är motbjudande..). Känns som ett försök att var seriös, men där pengarna inte finns...

Inte en chans mot de fantastiska effekterna, drömska miljöerna och underbara musiken i LEXX!! Så det så! :D

Häda heller inte inför GENE RODDENBERRYS Andromeda...ingen superserie, men ändå bra tanke. Mycket fint av Genes typiska framtidsvisioner lyser igenom även här. Att skapa fred och samverkan mellan olika folk och att återupprätta det förfallna Samväldet...

"V"?!! Nördigare SF får man väl leta efter...(även om jag naturligtvis gillar det också..).  :rolleyes:

Otroligt dåliga effekter och en massa ologiska saker, som t ex det jag alltid undrat över...VARFÖR ser ödlorna ut som människor hela tiden? De går till och med omkring på sina egna skepp och ser ut som människor (vilka de f ö tycker är motbjudande..). Känns som ett försök att var seriös, men där pengarna inte finns...

Inte en chans mot de fantastiska effekterna, drömska miljöerna och underbara musiken i LEXX!! Så det så!  :D

Häda heller inte inför GENE RODDENBERRYS Andromeda...ingen superserie, men ändå bra tanke. Mycket fint av Genes typiska framtidsvisioner lyser igenom även här. Att skapa fred och samverkan mellan olika folk och att återupprätta det förfallna Samväldet...

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, nördigt är väl inget mått på kvalitet? Visst är det dåliga effekter att jämföra med idag. Och det må finnas en del logiska luckor, men den är helt klart av en bra kvalitet. Man får ju komma ihåg att den trots allt är 20 år gammal. Och visst är det ett försök att vara seriös, men menar du verkligen att man inte kan vara seriös om man inte har tillräckligt med pengar för det visuella??? Det är ju ett slag i ansiktet för alla dom som sysslar med independent-film t ex.

Jag hädar GR:s Andromeda så mycket jag vill. Mycket därför att serien inte är ett verk av GR, och dessutom så tvivlar jag på att den är en visualisation av vad han egentligen tänkte sig. Serien kom ju igång först 9 år efter hans död. Det må vara hans grundidé som den bygger på men så mycket mer inflytande tror jag knappast att han haft.

• Create New...