Jump to content
Sign in to follow this  
Smirf

Stargate: Atlantis

Recommended Posts

Sett dom första 8 avsnitten, och tja.... den är ungefär samma som gamla med resor genom SGn. Kan tilläggas att jag inte sett mere än kankse sporodiskt på dom första 2 säsongerna av SG-1

SPOILER

Visst, nya onda fiender, nya baser mm, men samma gamla innehåll

Edited by Dahlberg

Miljöerna är nya men fienderna är inte så värst imponerande.

SPOILER

Hur skulle de kunna besegra The Ancients när en civilisation som levt på 1910-tals nivå i århundranden kommer på ett kemiskt vapen / vaccin mot dem. Även om det berodde på en lycklig omständighet så borde det ändå ha upptäcks någon med just den förmågan av The Ancients

SPOILER SLUT

För övrigt är den gode majoren väldigt lik O`Neil till sättet med han hånar sina fiender och sin arroganta attityd.

Miljöerna är nya men fienderna är inte så värst imponerande.

SPOILER

Hur skulle de kunna besegra The Ancients när en civilisation som levt på 1910-tals nivå i århundranden kommer på ett kemiskt vapen / vaccin mot dem. Även om det berodde på en lycklig omständighet så borde det ändå ha upptäcks någon med just den förmågan av The Ancients

SPOILER SLUT

För övrigt är den gode majoren väldigt lik O`Neil till sättet med han hånar sina fiender och sin arroganta attityd.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså... det hjälper ju bara mot direkt kontakt... tänk när the acient kommer och släpper en "big one" på dom :/ då hjälper det föga med vaccin och Karbiner...

Sedan var ju Colm Meaney med i ett avsnitt :D

Alltså... det hjälper ju bara mot direkt kontakt... tänk när the acient kommer och släpper en "big one" på dom :/ då hjälper det föga med vaccin och Karbiner...

SPOILERVARNING

Tror du tänker på när the Wraith kommer igen :P

Kan mycket väl tänka mig att de också tillverkar pilar innehållande den substansen, som pilarna man har och bedövar djur med. Rent teoretiskt borde det funka då Wratih torde ha den kemikalien i sig ,vid alla tillfällen, som möjliggör att de kan suga livet ur folk.

SPOILERVARNING SLUT

Med tanke på skådespelare så tycker jag att Ford har fått stå i skymyndan i mångt om mycket, Shepperd har varit i fokus ganska mycket.

Om vi ska börja tala om favoritkaraktärer så håller jag på McKay, gillar så gott som varje stund han är på skärmen :D

Jag har sett dom 9 första avsnitten nu och har faktiskt inte sett någon annan Stargate innan förutom filmen. Men jag gillar den här serien, den är lagom underhållande och mycket bättre än alla serier som för tillfället visas på den vanliga tv:n :D

Hur kommer det sig att atlantis och stargate har så konstig "sesång" de har visat de första 10ep nu, men resterande 10ep ska inte visas fören till våren? varför kalla det en sesång när man nästan har ett halvårs uppehåll?

Angående "droiden" i Prometheus Unbound, var inte allt lite Samus Aran från Metroid inspererat, särskilt när "droiden" tog av sig hjälmen.

<{POST_SNAPBACK}>

Prometheus Unbound är ett stargate sg-1 avsnitt inte ett atlantis avsnitt. ;)

har ingen aning om varför det är så långa uppehåll. konstigt är det iaf.

Jag är själv ett ganska stort fan av Sg-1, men måste säga att Atlantis är snäppet bättre. Har sett nästan hela första "säsongen" nu, och jag gillar den verkligen. Påminner mig lite om Voyager ;)

Jag hörde att de pratade lite om Sub-space. Har det någon anknytning till verkligheten, eller har de bara fått det från Star Trek?

Jag är själv ett ganska stort fan av Sg-1, men måste säga att Atlantis är snäppet bättre. Har sett nästan hela första "säsongen" nu, och jag gillar den verkligen. Påminner mig lite om Voyager ;)

Jag hörde att de pratade lite om Sub-space. Har det någon anknytning till verkligheten, eller har de bara fått det från Star Trek?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med! Atlantis känns lite mörkare. När jag såg piloten tyckte jag nästan att var skräckvarning på den. Jag har bara sett en liten del säsong ett och ser fram mot att få se mer.

Sub-space noll-rymden hyperspace eller vad du nu vill kalla det är vanligt förekomande i olika SF-samanhang.... det är helt enkelt en "dimention" där du kan bryta de etablerade fysiska lagarna.

Lite tråkigt om du måste vänta i flera år innan ditt radiomedelande når motagaren.

Då har man sett första delen av två på säsongsavslutningen.

Onekligen intressant

**SPOILER**

Hoppades lite mer på den Wraith som infiltrerade Atlantis, innan han blev utslagen så fick man tankesättet att det där var Wraith-Rambo :P

Synd att Peter dog, synd och skam på ett sånt fint namn. Hursomehelst, det ger ju variation till serien att de ändå vågar ta död på karaktärer som ändå gjort sig ett namn även om de inte varit med alltför ofta.

Tyckte det var ganska fjantigt när Teyla försökte skapa kontakt med Wraithen de fångade. Jag menar, gå trans och de grejorna... (om någon opponerar sig så tycker jag att det såg ut som om att hon gick i trans).

Jag är ett fan av skepp, ju större desto bättre (dock inte om de fyller hela synfältet och man ser bara en del av skrovet). Gillar faktiskt designen på Wraithskeppen även om jag föreställde mig deras moderskepp mer bullformiga.

Sen så hade de kryssare med, inte illa alls. Fint med variation där med.

Hmmm, undrar om det ligger ett Ancientskepp någonstans i rymden

Man har ju en viss aning om vem det är som vinner striden :rolleyes:

Fast jag är väldigt intresserad på sättet de gör det :)

Ett av de bästa avsnitten så långt. Min respekt för wraiths var ganska låg men den har blivit återupprättad nu. Nu är de inte lika mystiska, de blir farligare ju mer man får veta.

Otroligt vad mycket de lyckas nämna Star Trek i SG: Atlantis. Fattas bara att de döper den där portable-scanner-saken till Tricorder :)

Jag såg just avsnitt 14 och hörde en intressant dialog:

John: Why did you come here?

Ancient: You, John.

John: Me?

Ancient: I have lived in solitude for so long that when you asked me to come to Atlantis I..

McCay: Oh my god, he is Kirk.

:D

**SPOILER**

The Siege part II

Säsongsfinalen på SG:Atlantis

Neeeeeej! Hur kan de göra så mot en?!

Nu måste man vänta på att säsong två skall sändas.

Kort och gott, en väldigt god cliffhanger.

Hoppades på att få se Jordens nya battlecruiser (slagkryssare) i detta avsnittet, dock så nämdes den bara lite i förbifarten.

Dessa rail guns var en intressant syn, hade gärna sett några sådana på SGC "Say hello to my little friend" :P

Samt fick man se alla Darts komma en masse. Man undrade faktiskt hur de skulle kunna slå tillbaka alla dessa wraith-skepp. I andra vågen märktes det med större klarhet att första vågen lyckades försvaga försvaret rejält.

Samt så gillade jag på det sätt som Wraiths slog ut minorna, dock så funderade jag på om de verkligen kände till minorna eller om det var tur i oturen att de fanns där då tanken var att, mer eller mindre, stena Atlantis.

Känner mig kluven på det enkla sätt som Genii överlät sina kärnvapen till Dr Weir, kan förstå varför men samt så tycker man att de även borde skickat med egna kontrollanter så att vapnen inte kom att användas i fel syfte.

Väldigt intresserad hur de tänkt rensa alla Wraiths från Atlantis i nästa säsong.

Kommer de att aktivera ett gammalt Ancient-system som på något sätt gör sig av med alla Wraiths eller är de tvungna att genomföra en upprensningsaktion?

Funderar även på vilken roll den nya slagkryssaren kommer att i i framtida avsnitt utav Atlantis. Kommer den att förstöras i början av nästa säsong eller kommer den att få en framträdande roll?

Hur som helst, den lär om inget annat få komma till strid med åtminstone ett Wraith Hive ship och enbart det gör den en riktig lockelse.

The siege II vilket avsnitt :D Atlantis börjar närma sig B5 kvalitet nu.

SPOILER.

Peter: Tror inte att slagkryssarn har något problem att blåsa bort ett par Hive skepp och sedan är det en enkle sak att rensa bort Dart(sen)

Hur de rensar galaxen från Wrights det finns två alterativ, Asgard rensar bort dem eller våra hjältar hittar något "antict" vapen i from av en teknobalbel virus, kaftfält etc som tar kå l på wrightsen.....

Nja, Wraithsen`s skepp (härlig svengelska) verkade kunna blåsa på ganska bra med eldkraft.

Det som skulle tala för den nya slagkryssaren skulle vara att den använder ZPM`en som kraftkälla för att försörja sköldarna med energi. Är så fallet så är Wraiths säkerligen tvungna att kasta så gott som allt mot det enda skeppet.

Men prioriteringen är att få ner just samma ZPM ner till Atlantis så att Atlantis inte faller, det är det som står och väger för min del :o

Tror Asgard har andra saker för sig dock, sen så har inte Asgard tillräckligt med skepp för att gå upp emot Wraiths.

Hur de rensar galaxen från Wrights det finns två alterativ

Tror du menar Atlantis för det är vad jag skrev först åtminstone.

Tror en del på att med en ny ZPM så kan SG-teamet ta del av de mera avancerade inre försvarssystemen som finns på Atlantis. Mestadels tänker jag på den typ av "teleportör" som bland annat man sett Asgard använda då de slår ut Goa´ulds och deras truppstyrkor.

Om du nu menade galaxen så är det väl något vi får vänta och se med de säsonger som kommer ;)

Angående rensa atlantis från Wrights, Våra hjältar hanslaktat alla Wrights ombord Atlantis, slagkryssaren kommer och sänder ner ZPM, då frår Atlantis vapen karft att skydda mot "vanliga" attaker.

På det sättet hindra manusförfattarna att Wrights försöker igen nästa ep.....

Otroligt bra avsnitt! När kommer nästa säsong?

Förresten, är det ingen som bryr sig om Sheppard? Han är ju på väg mot ett hive ship med en nuke i baksätetet. Verkar lite väl lägligt om Daedelus (eller vad det nu hette) skulle komma och rädda honom precis innan den detonerar. Förmodligen kommer det nog att hända iaf.

Är det någon som vet hur många säsonger det finns av Atlantis

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att det bara finns en säsong med samanlagt 20 avsnitt producerade av Stargate Atlantis så här långt.

Serien började sändas så sent som Juli 2004 i USA.