Jump to content

Nya Inlägg

Recommended Posts

Har en fråga, eller förslag...

Om jag efter några dagars frånvaro på forumet loggar in och klickar på "nya inlägg" så kanske det visar 85 nya. Om jag bara hinner titta på ex. 35 av dessa och sedan tvingas logga ur och gå för att arbeta lite...Såå när jag sedan loggar in igen och åter klickar på "Nya inlägg" så visar det Inga nya inlägg. Jag skulle önska att det då visade de 50 inlägg som jag inte hann titta på förra gången jag var inloggad.

D.v.s De inlägg man inte tittat på ska förbli "nya". Verkar det bra? Går det att ordna?

Nu är jag inte helt säker på hur nya inlägg-funktionen fungerar i v2.0.0, men det borde fungera. Tidigare så sparades denna info i en cookie och det fungerade inte alltid, men i denna nya version så sparas det i databasen (och i en cookie) och det ska fungera bättre.

Jag har själv testat och det verkar inte fungera. Ska se om det finns något jag kan göra åt det.

Jag har märkt att de där "New Posts"/"No New posts"-ikonerna som är på förstasidan av forumet, inte alltid stämmer så bra överens med "olästa inlägg"-ikonerna inne i forumen.

Dom brukar fungera om man navigerar via länkarna i forumet. Om du använder bakåt och framåt-knapparna i din webbläsare, så fungerar det inte så bra. Tex om du läser ett ämne med nya inlägg och går tillbaka till ämneslistan med webbläsaren så kommer nya inlägg-ikonen inte att försvinna, men om du använder navigeringslänkarna så försvinner den.

Ett tips: Du kan klicka på "nya/inga nya inläggsikonerna", på framsidan, för att markera ett forum som läst. Väldigt smidigt om du märker att dom är markerade fast än du har läst alla nya inlägg i det forumet.

Dom brukar fungera om man navigerar via länkarna i forumet. Om du använder bakåt och framåt-knapparna i din webbläsare, så fungerar det inte så bra. Tex om du läser ett ämne med nya inlägg och går tillbaka till ämneslistan med webbläsaren så kommer nya inlägg-ikonen inte att försvinna, men om du använder navigeringslänkarna så försvinner den.

Ett tips: Du kan klicka på "nya/inga nya inläggsikonerna", på framsidan, för att markera ett forum som läst. Väldigt smidigt om du märker att dom är markerade fast än du har läst alla nya inlägg i det forumet.

<{POST_SNAPBACK}>

För det mesta brukar det vara tvärtom; att ett forum har en "läst"-ikon, men öppnar man det så finns det massor av olästa ämnen. Men nu stötte jag även på motsatta problemet,. När jag läst detta ??mnet och "Forumuppgraderingen", så backade jag ut till förstasidan med länkarna, men det står fortfarnade att det finns nya poaster i forumet (vilket det inte gör om man öppnar det alltså). Jag prövade att backa med den stora loggan längst uppe till höger, att backa med textlänken, och att backa till "Kommunikationscentrat" (konstigt att inte Pjotr'k slagit ner på den språkliga felaktigheten förresten ;)). Jag prövade även att Uppdatera hvudsidan, både med ctrl+r och F5 (den ena av dem skall väl cleara cacheminnet om jag inte minns fel). Trots detta, lyser den blåa Federation-loggan lika starkt som tidigare.

ps. Egentligen spelar de tju inte så stor roll, så lägg inte ner ngn gigantisk arbetsbörda för att hitta det eventuella felet enbart för min skull ;)

och att backa till "Kommunikationscentrat" (konstigt att inte Pjotr'k slagit ner på den språkliga felaktigheten förresten ;)).

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som är fel i det? *gnuggar hjärnknölarna*

Kommunikationscentrum heter i bestämd form Kommunikationscentrumet eller Kommunikationscentrat.

och att backa till "Kommunikationscentrat" (konstigt att inte Pjotr'k slagit ner på den språkliga felaktigheten förresten ;)).

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som är fel i det? *gnuggar hjärnknölarna*

Kommunikationscentrum heter i bestämd form Kommunikationscentrumet eller Kommunikationscentrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Centrum är från början ett latisnkt ord, som i plural skrivs centra eller centrer. Eftersom singularformen är centrum, blir den bestämda formen centrumet, och inget annat.

Nu är det iofs sant att "centrat" skrivs ganska ofta, men det är ju inte korrekt svenska förrän Svenska Akademin har godkännt det som det (Det är iaf det enda vettiga rättesnöre man enligt min åsikt kan använda sig av. Skulle man börja klacificera tidigare prejudikat som korrekt språkbruk, skulle det ju i teorin räcka med en enda felsägning/stavning för att man skall vara tvungen att tillåta folk att använda den stavingen/meningsbyggnaden).

Källa: Svenska Akademins ordbok

Edited by Essray

• 2 weeks later...
Det verkar vara samma problem här som på phpBB-forum att alla olästa meddelanden blir markerade som lästa när man avslutar en session.

I IPB v.2.0 så sparas olästa ämnen i databasen, men jag har märkt att detta inte alltid fungerar. Vet tyvärr ej varför.

Jag föreslår att ni som har problem med att visa nya inlägg tar och rensar alla cookies som hör till forumet, både www.startrekdb.se och startrekdb.se. Jag hade någon cookie som tillhörde startrekdb.se (utan www) och när jag tog bort dom så fungerade det bättre, då hade jag visserligen stora problem med att lästa och olästa ämnen inte alls visades rätt.

Instruktioner för IE:

- Klicka på "Start"

- Välj "Sök"

- Välj "Alla filer och mappar"

- Fyll i "*startrekdb*.txt" (utan ").

Alla filer i formatet [användarnamn]@www.startrekdb[#].txt och [användarnamn]@startrekdb[#].txt kan ni ta bort, om dom ligger i Cookies-katalogen (Win XP).

Instruktioner för Firefox:

- Klicka på "Tools" i menyn

- Välj "Options..."

- Välj "Privacy"

- Klicka på "Cookies"

- Klicka på knappen "View Cookies".

Där kan ni ta bort alla cookies som tillhör www.startrekdb.se och startrekdb.se.

Jag har noterat följande. Om man stänger webläsarfönstret och struntar i att logga ut först, därefter öppnar, surfar tillbaka till detta forum så är du utloggad. MEN, om du då loggar in igen så finns alla nya inlägg kvar. enda problemet är då att ALLA inlägg som var nya förra gången är nya igen, även de du tittat på. Men det är att föredra tycker jag.

Sammanfattningsvis:

Logga ut, alla nya inlägg är borta.

Stäng fönstert, öppna nytt, logga in, alla nya finns kvar. :)

Mycket bra förslag som läggs här...vilket nästan gör min förfrågan lite pinsam, men jag undrar varför det inte finns en ikon som är bajoren? :blink:

Visst är de små ock så, men även om man inte ser de små "vågorna" på näsan ordentligt så kan man se örhänget. :rolleyes:

Mycket bra förslag som läggs här...vilket nästan gör min förfrågan lite pinsam, men jag undrar varför det inte finns en ikon som är bajoren? :blink:

Visst är de små ock så, men även om man inte ser de små "vågorna" på näsan ordentligt så kan man se örhänget. :rolleyes:

Inte riktigt rätt ämne EoNeel, men jag ska svara på din fråga ändå, sånna här frågor passar bättre i tex Frågor? del 5 ;)

Vi saknar flera smilies/ikoner. Jag ska se om jag framöver kanske kan lägga till några nya och ska då se om jag hittar en Bajoran, lovar inget just nu men jag ska kolla på det. Tror jag har en som liknar Kira.

• 4 weeks later...

Angående det här med olästa inlägg så skrev jag ett inlägg i fantasymötet tidigare idag. Sen stängde jag ner min webläsare, åkte iväg till träningen och kom tillbaka nu ungefär 3 timmar senare. Öppnar webläsaren och går in på forumet igen, det finns olästa inlägg i fantasymötet, måste vara nån som svarat på det jag skrev... nej, det var visst mitt 3 timmar gamla inlägg som fortfarande visades som oläst för mig, inget annat hade skrivits där.

Sånt här händer mig hela tiden, både med mina egna inläg och andras som jag har läst. Jag har börjat med att alltid använda knappen "markera alla inlägg som lästa" för att gå tillbaka ut till forumindexet. Det är ju iallafall smidigt att man kommer direkt dit när man trycker på den, men det känns lite tråkigt att man ska behöva markera vad man läst manuellt.

Jag använder Firefox 1.0 och jag har inte märkt av problemet på något av dom andra forum jag är med på som mest är phpBB-forum.

Angående det här med olästa inlägg så skrev jag ett inlägg i fantasymötet tidigare idag. Sen stängde jag ner min webläsare, åkte iväg till träningen och kom tillbaka nu ungefär 3 timmar senare. Öppnar webläsaren och går in på forumet igen, det finns olästa inlägg i fantasymötet, måste vara nån som svarat på det jag skrev... nej, det var visst mitt 3 timmar gamla inl??gg som fortfarande visades som oläst för mig, inget annat hade skrivits där...

Systemet fungerar inte perfekt, som jag säkert har skrivit i tidigare inlägg, men om du har stora problem med att fel ämne markeras som lästa/olästa, så föreslår jag att du testar med att ta bort alla cookies som hör till forumet. Följ mina instruktioner i detta inlägg.

• Create New...