Jump to content

Federationen, vilka?

Essray

Recommended Posts

Hur kan det komma sig att det alltid finns mycket fler människor på rymdskeppen än ngn annan "ras"(låter kanske lite halvrasistikt, men jag kom inte på ngt annat ord). Jag menar Picard säger ju i First Contact att det finns 150 planeter inom federationen, och ändå är det nästan bara människor i Star Fleet. Det brukar ju aldrig finnas mer än ngn enstaka utomjording av varje sort på skeppen. Är inte detta väldigt konstigt? :sadlike:

• Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Starfleet är inte Jordens flotta, åtminstone inte i 24:e århundrandet. Vad jag vet så är det Federationens flotta, även om alla medlemsplaneter(förutom Jorden antar jag) också har egna flottor som koncentrerar sig på den egna planetens säkerhet.

Jag tror inte det någonsin förklarats i något avsnitt varför en så stor del av officerarna är människor.

Det finns dock skepp där det inte finns några människor alls. I ett avsnitt i orginalserien fanns ett skepp helt styrt av Vulcans.

Den självklara förklaringen, i den verkliga världem, är ju att det är för att spara tid och pengar som vi ser så lite utomjordingar i Starfleet.

jo, asså det är jordens flotta, dom har ju ingen annan flotta än starfleet, men alla i federation får vara med...

Jaså?

Så väldigt generöst av oss jordlingar att låta alla 150 medlemsplaneter vara med i vår alldeles egna lilla flotta som skyddar hela Federationen.

Jag tycker det låter väldigt ologiskt att flottan till en av medlemsplaneterna skulle vara ansvarig för skydda ett så stort område rymd.

Finns det något speciellt avsnitt som säger att Starfleet är enbart Jordens flotta?

(och nej, jag kan inte komma på något avsnitt just nu som visar att den är Federationens flotta. Så jag har inga bevis heller :)   ).

Det står bl a att i Star Trek Celebrations att Star Fleet är hela federationens flotta´, för självförsvar och utforskning. Fast det var ju människorna som startade Star fleet (Enterprise NX-01).

Det står också i ST: Encyclopedia. Det som står där i brukar vara saker som har nämnts i något avsnitt och borde vara canon. Tyvärr så hänvisas det inte till något/några speciella avsnitt.

Ja, människorna startade Starfleet och med tanke på att Jorden var en av de tre grundarna till Federationen, så är det kanske inte så konstigt att just Jordens flotta fick bli den som övergick till att vara den officiella för Federationen.

Innan Enterprise (serien alltså) kom till så var det väl aldrig tänkt att Starfleet skulle ha existerat innan Federationens grundades.

Vad är Star Trek Celebrations?

• 3 weeks later...
Inte alls. startrek.com's bibliotek över skepp i Star Trek hävdar bestämmt att skeppet hette USS Raven och inte SS.

Om jag inte minns helt fel fanns det två Raven-skepp, ett USS och ett SS. Jag tror att det var så att SS Raven var familjens första, egna skepp, som blev förstört. Sedan fick de USS Raven av Star Fleet.