Essray Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Hur kan det komma sig att det alltid finns mycket fler människor på rymdskeppen än ngn annan "ras"(låter kanske lite halvrasistikt, men jag kom inte på ngt annat ord). Jag menar Picard säger ju i First Contact att det finns 150 planeter inom federationen, och ändå är det nästan bara människor i Star Fleet. Det brukar ju aldrig finnas mer än ngn enstaka utomjording av varje sort på skeppen. Är inte detta väldigt konstigt? :sadlike: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Dom är upptagna med sina egna flottor. Starfleet är typ jordens flotta, dom andra raserna har sina flottor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Starfleet är inte Jordens flotta, åtminstone inte i 24:e århundrandet. Vad jag vet så är det Federationens flotta, även om alla medlemsplaneter(förutom Jorden antar jag) också har egna flottor som koncentrerar sig på den egna planetens säkerhet. Jag tror inte det någonsin förklarats i något avsnitt varför en så stor del av officerarna är människor. Det finns dock skepp där det inte finns några människor alls. I ett avsnitt i orginalserien fanns ett skepp helt styrt av Vulcans. Den självklara förklaringen, i den verkliga världem, är ju att det är för att spara tid och pengar som vi ser så lite utomjordingar i Starfleet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 jo, asså det är jordens flotta, dom har ju ingen annan flotta än starfleet, men alla i federation får vara med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted August 26, 2002 Report Share Posted August 26, 2002 Det finns dock skepp där det inte finns några människor alls. I ett avsnitt i orginalserien fanns ett skepp helt styrt av Vulcans. Det finns även ett starfleetskepp som bara har vulcans i ds9. Det får man veta i avsnittet Take Me Out to the Holosuite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 jo, asså det är jordens flotta, dom har ju ingen annan flotta än starfleet, men alla i federation får vara med... Jaså? Så väldigt generöst av oss jordlingar att låta alla 150 medlemsplaneter vara med i vår alldeles egna lilla flotta som skyddar hela Federationen. Jag tycker det låter väldigt ologiskt att flottan till en av medlemsplaneterna skulle vara ansvarig för skydda ett så stort område rymd. Finns det något speciellt avsnitt som säger att Starfleet är enbart Jordens flotta? (och nej, jag kan inte komma på något avsnitt just nu som visar att den är Federationens flotta. Så jag har inga bevis heller ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 27, 2002 Author Report Share Posted August 27, 2002 Det står bl a att i Star Trek Celebrations att Star Fleet är hela federationens flotta´, för självförsvar och utforskning. Fast det var ju människorna som startade Star fleet (Enterprise NX-01). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Det står bl a att i Star Trek Celebrations att Star Fleet är hela federationens flotta´, för självförsvar och utforskning. Fast det var ju människorna som startade Star fleet (Enterprise NX-01). Det står också i ST: Encyclopedia. Det som står där i brukar vara saker som har nämnts i något avsnitt och borde vara canon. Tyvärr så hänvisas det inte till något/några speciella avsnitt. Ja, människorna startade Starfleet och med tanke på att Jorden var en av de tre grundarna till Federationen, så är det kanske inte så konstigt att just Jordens flotta fick bli den som övergick till att vara den officiella för Federationen. Innan Enterprise (serien alltså) kom till så var det väl aldrig tänkt att Starfleet skulle ha existerat innan Federationens grundades. Vad är Star Trek Celebrations? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 27, 2002 Author Report Share Posted August 27, 2002 Vad är Star Trek Celebrations? Det är en bok som handlar om olika högtider inom Star Trek. Finns att köpa på SF-bokhandeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Det finns väl helt enkelt fler utomjordingar i Starfleet i andra delar av Federationen, den sträcker sig ju faktiskt över 8000 ljusår. Att det finns mest människor på Starfleet-skeppen närmast jorden är väl inte så konstigt, där bor ju flest människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Starfleet är väl primärt inte för att skydda utan för att utforska. Sen så får man ju se Vulcan skepp, Klingon skepp osv osv, men människor har inte sina egna skepp annat än Starfleet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Det är sant. Ett exempel är Seven of Nine's föräldrar. De hade inget eget skepp, utan fick låna USS Raven av Starfleet. Och de var människor, ett tag ialla fall, he he... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 De hadde ett eget skepp och det var SS raven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 ja men de va ju starfleet sjepp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Men ändå SS raven inte uss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 uss = united star systems eller va står uss för??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 är det inte unitet space shipp tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 förenade rymd skepp? låter underligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted September 16, 2002 Author Report Share Posted September 16, 2002 Idag står det ju för United States Ship (USA). Antar att det är ngt som levt kvar genom århundradena. (Sen kan det ju varit så att man ville poängtera likheten med vanliga skepp, när man gjorde TOS) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 förenade rymd skepp? låter underligt. I framtiden (i trek) petyder det så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Tycker united Starsystems låter bättre men men United Space det heter ju United Nations så... bara att space är singular o systems (-s) är plural... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted September 16, 2002 Report Share Posted September 16, 2002 Det är inte jag som kommit på det det är Gene R och dom som gjorde tos som valde det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 Men ändå SS raven inte uss Inte alls. startrek.com's bibliotek över skepp i Star Trek hävdar bestämmt att skeppet hette USS Raven och inte SS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted September 17, 2002 Author Report Share Posted September 17, 2002 Inte alls. startrek.com's bibliotek över skepp i Star Trek hävdar bestämmt att skeppet hette USS Raven och inte SS. Om jag inte minns helt fel fanns det två Raven-skepp, ett USS och ett SS. Jag tror att det var så att SS Raven var familjens första, egna skepp, som blev förstört. Sedan fick de USS Raven av Star Fleet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 När dök SS Raven upp då. Eller nämndes det över huvud taget? Har jag missat ett VGR-avsnitt eller? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts