Gå till innehåll

Projekt Voyager: avsnittsdiskussioner


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar alltså projektförsöket. Den närmaste veckan kan vi titta på de första två avsnitten av Voyager, vilket alltså är dubbelavsnittet Caretaker. Börja diskutera så snart vi sett dem. För min del måste jag titta på dem ordentligt en gång innan jag uttalar mig om avsnitten. Eftersom det var ett par månader sedan jag såg dem senast, känns det osäkert huruvida jag minns alla detaljer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pågående avsnitt:

Caretaker del 1 och del 2

Sammanfattning:

Ett av frihetskämparna Maquis rymdskepp försvinner oförklarligt under en plasmastorm i den del av rymden som kallas Badlands. Stjärnflottans nya, avancerade rymdkryssare Voyager får uppdraget att ta reda på vad som hänt. Befälhavaren kapten Kathryn Janeway rekryterar en ung officer, som tidigare avskedats från Stjärnflottan för sitt samarbete med Maquisrörelsen. Under jakten på det försvunna Maquiskeppet träffas Voyager plötsligt av en enorm energivåg och hamnar 70.000 ljusår från sin hemmabas. I denna outforskade del av universum dras Voyagers besättning in i en urgammal konflikt på en planet bebodd av det fredliga Ocampafolket, som terroriseras av de krigiska Kazonerna.

Mer information gå till:   

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=1.1

eller

http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68820.html 

http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68822.html

Jag kommer att i helgen se på avsnitten Caretaker I och II...så först på måndag kommer mina kommentarer! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Caretaker

Så vad tyckte jag egentligen?

Avsnittet är enligt min bedömning en av de bästa Voyager avsnitten. Själva iden att kasta besättningen 70 000 ljusår från sin hemmabas, tyckte jag var genialsikt. På grund av detta fick Voyager en sort ”where no man has gone before” känsla och man som fan direkt kastas tillbaka till de första avsnitten i TOS (nästan i alla fall! :D ) .

Jag tycker också att själva historien är mycket bra skriven. Med Tom Paris visar ”Star Trek” -nissarna att alla i Star Trek inte har en utmärkt bakgrund. Utan även hopplösa fall som Tom kan bli en utmärkt officer. Det jag faktiskt saknar i Star Trek serierna är just den karaktären som just inte är en utmärkt officer. :P

Att Maquis folket och Starfleet besättningen tvingas leva under samma skepp var en intressant drag. De ska bli kul att se hur de samarbetar! (Som om jag inte har sett de fortsatta avsnitten.. :P )

Det är synd att man inte fick lära känna mer om Ocampa- folket. Vilken öde stigande katastrof hände så att deras planet omvandlades till öken? Jag måste säga att jag hade hoppas på bättre special effekt då ”The Caretaker” dör. Den kändes väldigt overklig! :blink:

Men det som faktiskt störde mig var Kathryns konstiga frisyrer i vissa scener. I vissa scener har hon utmärkt håruppsättning med i vissa ser det ut som om hon har en billig peruk. Förvånad som jag var fann jag faktiskt en miss som de hade gjort. I scenen då Neelix badar, så ser man under en frekvens att hans makeup föreställande hans hud vid ena bröstet går faktiskt upp. Man ser faktiskt ett stort hål! Ett stort minus poäng! <_<

Jag måste nog ändå säga att Caretaker är betydligt bättre som inledande avsnitt , över mina förväntningar, jämfört med Emissary (DS9) och Encounter at Farpoint (TNG). Avsnitt som jag inte direkt favoritserar!

Betyg: MVG-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett del 1 och jag måste säga att jag till mycket håller med dig, Kathryn. Avsnittet börjar väldigt starkt med mycket bra musik (vem var det som gjorde musiken till detta avsnitt nu igen?) och stark spänning. Bryggan över från DS9 är mycket bra gjord och finns med inte bara genom stationen utan även genom Morn, Quark och Maquis. Det är viktigt med en brygga över från tidigare serier. Helt klart "en av de bästa Voyageravsnitten", som du säger. En mycket bra start på en i varje fall medelbra serie (betydligt bättre i vissa aspekter).

Jag skall se del 2 i morgon eller kanske dagen efter det och skall då spana in Neelix i badkaret, ehm :rodna: jag menar då för att se missen förstås!

Mitt betyg på dubbelavsnittet blir en solklar 10/10. Men som sagt, jag hade ju inte sett del 2 än... :rolleyes: (mer än ett trettiotal gånger)

Chakotay tycker jag dock faller alldeles för platt i avsnittet. Känslan fanns inte där på riktigt, inte ens när han först får veta att Tuvok var en infiltratör och sedan upptäcker Paris ombord. Han borde haft mer av känsla i den scenen, men icke. Sedan accepterar han allt som Janeway säger, bara så där, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste faktikst hålla med dig om Chakotay.

Det är inte bara i denna avsnitt som hans karaktär faller utan även i andra avsnitt. Den enda avsnitt, som jag har sett hitintills (Jag har bara sett säsong 1 till 3 än så länge), som jag kommer ihåg där han är någonlunda bra är i avsnittet "Resolutions" i säsong 2!

Kanske var det så att Chakotay inte var tillräckligt intressant som karaktär att de inte utvecklade hans karakatär i handlingen. Eller också hade han scener där han protesterade osv. i början, men i slutversionen när de tog bort scener, var hans scener överflödiga. Det har ju hänt förut!

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag med analys i blick och laptopen i högsta hugg tittat på Caretaker och här kommer mitt omdöme :)

Det allra bästa med det här avsnittet är att det känns som en väldigt genomtänkt och välarbetad början på en serie. Ända från början är karaktärerna väldigt välplanerade och deras personligheter visar sig redan i det här avsnittet – om man jämför med ex TNG där det dröjer ända in till mitten/slutet av säsong 2 någongång innan man fick ordentligt grepp om karaktärerna…innan skådisarna fick ordentligt grepp om dem. Så är inte fallet här. Harrys naivitet märks redan hos Quark, EMHs ”tjurighet” syns också i första scenen han är med ”Medical tricorder och B’Elanna som försöker slå sig ut från ocampasjukhuset är så typiskt henne. Dessutom är relationerna mellan alla underbara. De visar tydligt vänskapen mellan Janeway och Tuvok. Och inledningen på vänskaperna mellan Paris-Kim och Torres-Kim grundas fint tycker jag.

Sen håller jag med dig Pjotr’k om att bryggan över från DS9 är bra, och nu när jag faktiskt har sett den serien (vilket jag inte hade första gången jag såg VOY) så uppskattar jag den ännu mer. Quark är så underbart…Quarkig :D

Sen har jag diskuterat det här i ett annat ämne redan men jag fullkomligt avgudar inledningen – den ger mig rysningar av lycka längs ryggraden.

Jag håller inte riktigt med om kritiken angående Chakotay. Jag tycker att han går ganska hårt åt Paris innan Janeway stoppar honom. Men han är inte en lika stark försteofficerspersonlighet som tex Riker eller Kira, om man ska jämföra med övriga serier. Dock tycker jag han får lite för lite utrymme i serien med tanke på att han är försteofficer.

Om jag ska gnälla över något så får det vara att jag är skeptisk till att två skepp försvinner från exakt samma ställe i Badlands så kort efter varandra. Jag inser att Badlands inte är universums mest välbesökta ställe, men visst borde det försvunnit mer skepp från alfakvadranten om den där tetryonstrålen ständigt är där?

Sen var jag inte jätteupphetsad över Caretakerns geleform. Den kändes lite b-skräckis i en serie som annars har snygga effekter.

Intressant är att jag avskydde Neelix första gången jag såg serien, men nu när jag ser om den så växer han. Han är en intressant karaktär, trots att jag inte tyckte det från början. Jag tror att det som irriterade mig då var den icke trovärdiga romansen med Kes, men sen när hon försvinner så slipper man den och kan koncentrera sig på Neelix – bara Neelix. Och när jag har sett det så ser jag honom med andra ögon nu….

Dock gillade jag B’Elanna från början – hon var min favoritkaraktär tills Seven kommer in i bilden, sen delar de båda på förstaplatsen :) Ja, och så Janeway förstås….

Favoritcitat ur avsnittet :D :

Harry Kim - "We were warned about the ferengi at the academy"

Janeway - "It's not crunch time yet Mr Kim. I'll let you know when"

Jag instämmer helt och fullt i hyllningskören och ger detta avsnitt ett högt betyg. Det är vågat att sätta 10/10 på ett pilotavsnitt – men det kanske är tillåtet när man redan har sett övriga avsnitt och vet vad man jämför med? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett hela dubbelavsnittet och ville bara tillägga något som går i linje med MrsRikers inlägg ovan. Det var om hur rollkaraktärerna framställs. Harry är lite den naive hela tiden, som när han plötsligt får möta allt detta nya som han inte räknat med så tycker det mig som att han inte riktigt hänger med. Han förstår inte vad som händer runt omkring och han blir smått paralyserad.

Sedan tänker jag på B'Elanna. Hon är redan i detta avsnitt en mycket stark individ och personligheten framträder tydligt. Roxanna Dawson är en mycket bra skådespelare (och en än bättre regissör, sägs det) och det märks i denna roll. Hennes fokus känns så äkta och hon är nog den största behållningen från detta avsnitt (där Chakotay var den minsta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paris - Stadi, you're changing my mind about Betazoids.

Stadi - Good.

Paris - Oh, that wasn't a compliment, until today, l always considered your people warm and sensual.

Stadi - l can be warm and sensual.

Paris - Just not to me.

Stadi - Do you always fly at women at warp speed, Mr. Paris?

Paris - Only when they're in visual range.

Ett av mina favorit inslag från "Caretaker". Ett pilotavsnitt som är DS9 Emissary's raka motsats. Glättigt, enkelt, roligt och bra. Men varför avslöja hela serien med en gång? Varför inte ge karaktärerna en chans att utvecklas under seriens gång, så som star trek serier med så stor framgång brukar göra?

Chakotay lyckas här gå från envis, målmedveten marque, till kuvad dräng åt Janeway på en haltimme. MrsRiker skriver att "han går ganska hårt åt Paris innan Janeway stoppar honom." Förvisso - i fem minuter!... Serien varar i 7740 minuter ungefär...

Kim är den snälla godtrogna, vilket naturligtvis visas redan i den första scenen han är med i. Samma sak med Paris charm och kvinnotycke, pang på (se inledningen på mitt inlägg).

Den som får chansen att utvecklas är Neelix, och han tar den. Tyvärr! Han är ju jättekul i denna pilot. Fräck och oborstad. Dessvärre ska han förvandlas till en Starfleetisierad artig tönt under seriens gång, fast det vet man ju inte när man ser piloten förstås. Doktorn visar rätta takter med en gång, och utvecklas kanske mest av alla på gott och ont. Där har jag inget att anmärka. Det har jag inte på Tuvok, B'Ellana eller Janeway heller.

Jag måste till sist säga att jag gillar "Voyager" och jag gillar "Caretaker". "Emissary" är min favorit pilot men "Caretaker" kommer god tvåa. Anledningen till att jag delar ut ris är att ni andra delar ut ros. Vi måste ju ha en debatt. Jag står för vad jag skriver, fast jag kunnde skriva en himmla massa gott också. Men det gjorde jag inte....än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha...här kommer man och vet inte vad man ska tillföra som inte redan sagts....

Studerade Neelix i badet...(inte SÅ!). Sminket ser faktiskt misstänkt löst ut...kanske något man bör bli mer arg än road över... :huh:

Neelix är verkligen underhållande här, vilket jag senare tyckar att han absolut inte är!

Det börjar omedelbart med att han försöker skydda "sitt" skräp...senare flera dråpliga situationer med den fantastiska Tuvok. Första hälsningen när Neelix kastar sig om midjan på honom, eller när det önskas en uniform efter badet. I båda fallen står Tuvok som en stenstod och verkar definitivt inte road av sin nya "vän"... :D

Doktorn har väl aldrig varit roligare än i början av serien, när han klagar på att ingen kommer ihåg att stänga av honom...

Jag skrattade också när Caretaker "beamade" bort alla från sjukan och doktorn säger något i stil med "Jag har inte gett något tillåtelse att lämna sjukan"... :D

Tuvok visar direkt vilken planet han kommer ifrån....Janeway hälsar att hans familj oroar sig, varpå han direkt svarar "Vulcans do not worry!"....Sååååå typiskt.. :P

Kan hålla med om att Caretaker ser lite 50-tals-SF ut, men vad sjutton...jag har ingen aning om hur man ser ut "out there"...det är väl en uppfattning vi själva skapat oss...känns mer osannolikt att nästan alla raser är kopior av människaor, med mindre variationer... :huh:

Som avrundning (för tillfället) kan jag bara hålla med om att "Caretaker" är ett kanonavsnitt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lustigt att det är så många nyckelpersoner som dör - försteofficeren, chefstekniker, piloten och chefsläkaren, men det verkar inte vara jättemånga andra i besättningen som dör... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, skulle procenten döda varit lika stor över hela Voyager, som på bryggan, så hade besättningen väl halverats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka var era favorit scener i avsnittet? :borg2:

Jag gillade sekvensen där Kathryn håller tal till besättningen i slutet av avsnittet. Ni vet, det berömda talet! :) Den allra bästa delen är då hon säger,

"...Set a course for.....home! "

( :) Jag kommer tyvärr inte ihåg den exakta formuleringen just nu. Hoppas det stämmer! )

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att talet helt klart var en av de bästa scenerna. Men även där såg Chakotay lite platt ut. Han verkar ha vikit sig totalt, tyvärr (anar ni en viss skeptisk attityd gentemot en viss roll? :) )

Exakt när är det Neelix smink inte ser så bra ut? Jag har tittat på den delen två gånger men inte ser jag något.

Däremot är det en scen jag minns att jag tittade på mycket för några år sedan, och det är scenen när B'Elanna kämpar med sköterskorna och det faktiskt är väldigt nära att detaljer syns på överdelen av kroppen som hon säkert inte ville. Men jag kan väl knappast säga att detta är en av mina favoritscener. Favoriten är nog det korta uttalandet som kazonledaren sade: "You have made an enemy today".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt när är det Neelix smink inte ser så bra ut? Jag har tittat på den delen två gånger men inte ser jag något.

Om jag minns rätt så lyfter han armarna och då ser man på hans vänsta sida sett ifrån betraktarens håll en "hål" där hans "kostym/sminkning" (Jag tror det är plast grej som de har lagt på hans kropp) börjar. Den är i alla fall på vänstra sidan.

Ni som har sett felet, stämmer beskrivningen?

Jag måste säga att det är svårt att se felet om man inte är medveten om det. Jag har sett avsnittet många gånger utan att se den. Först nu till helgen märkte jag det, till min förvåning!

Favoriten är nog det korta uttalandet som kazonledaren sade: "You have made an enemy today".

Ännu en av mina favoriter!

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min favoritscen är när Paris och Stadi kommer flygande i skytteln mot Voyager och man ser både DS9-stationen och skeppet :) Ljuuuuvligt. Sen gillar jag "We were warned about the ferengi at the academy"....

Den scenen jag gillar minst är den ombord på caretakerns rymdstation....de kunde ha kortat ner den lite tycker jag :)

Om jag minns rätt så lyfter han armarna och då ser man på hans vänsta sida sett ifrån betraktarens håll en "hål" där hans "kostym/sminkning" (Jag tror det är plast grej som de har lagt på hans kropp) börjar. Den är i alla fall på vänstra sidan.

Ni som har sett felet, stämmer beskrivningen?

Jag stirrade extra mycket på Neelix i badet (*Fniss*) men jag såg inget....Jag får väl kolla igen, även om tanken på en talaxian i badet inte är speciellt upphetsande. Det är för mycket hår och prickar för min smak ;) :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många, både "tunga" och roliga dialoger i voyager. Jag vill nämna denna roliga episod som utspelar sig mellan Neelix och Tuvok:

N - Do these, uh, replicators make clothing, as well?

T -Yes.

N -Will it make me a uniform like yours?

T -No... It most certainly will not.

Mycket kul i mitt tycke :D

Lika så den som jag nämnde tidigare där Paris limmar på Stadi.

-Do you always fly at women at warp speed, Mr. Paris?

-Only when they're in visual range. :D

Och likaså den ni nämde innan är ju super tung:

-The lead Kazon ship is hailing us.

-On screen.

-You have made an enemy today.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scenen i Caretaker med skeppet är även den en höjdare men samtidigt är den ju en klassiker. De maffiga bilderna av skeppet som kommer ut från rymddockan har ju använts även i TNG och ENT och rymdstationen syntes ju i maffiga bilder med bra musik i början av DS9:s pilot. Det är bra med en sådan start, då man får en slags "vi-känsla" med besättning och skepp direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har äntligen fått tummen ur och sett avsnitten :P

finns inte så mcket mer att tillägga än vad som skrivits, ett stark pilotavsnitt, med en intressant tvist. :)

en av favoritscenerna är ju när Neelix kramar Tuvok :D

annars är sista scenen den bästa :)

Set a course... for home

en sak som jag kom på när jag såg avsnittet.. när Kim och Paris första gången träffar Janeway i hennes rum vid bryggan... när de går ut så har Harry en "wow"-känsla/uttryck, som han aldrig sett bryggan innan.. men de måste ju ha gått igenom den för att nå Janeways rum?

och tittade extra noga på Neelix bad, det syns nu när man vet om det :P

Redigerad av Me
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak som jag kom på när jag såg avsnittet.. när Kim och Paris första gången träffar Janeway i hennes rum vid bryggan... när de går ut så har Harry en "wow"-känsla/uttryck, som han aldrig sett bryggan innan.. men de måste ju ha gått igenom den för att nå Janeways rum?

och tittade extra noga på Neelix bad, det syns nu när man vet om det :P

<{POST_SNAPBACK}>

De kanske hade så bråttom att komma till Janeways kontor så de inte hade tid att stå och titta på bryggan? Doktorn (den riktiga - innan han dog) sa ju att det vore bra för en ny operationsofficer att rapportera till kaptenen och eftersom Harry Kim är en mycket noggrann och samvetsgrann ung man så kan jag tänka mig att han hastade från turbohissen till kontoret :)

Jag måste verkligen titta på Neelix i badet igen....jag ser inte sminktabben.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Caretaker är ett underbart avsnitt! Jag tyckte om alla karaktärer då, de är alla så bra presenterade där!

Mina favorita scener är scenen mellan Tuvok och Janeway - det är så klart att de är goda vänner och känner varandra mycket bra. Och scenerna mellan Tuvok och Neelix: när de träffas för första gången på transporterrummet, och när Neelix badar. Jag visste från början att de tva skulle vara fantastiska tillsammans, och att det skulla finnas många underbara scener mellan dem på serien.

Och Tuvok var min favorit karaktär från början - Tim Russ är så en underbar skådespelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jaha ja! Jag har inte riktigt kommit igång med att "diskutera" Voy-avsnitten än men bättre sent än aldrig - so here we go! :)

Det mesta har ju redan sagts men något kan jag väl lägga till och även duplicera ;)

Caretaker är ju självklart ett av favoritavsnitten. Min favorit bland alla Star Treks pilotavsnitt.

Den introucerar alla karaktärer på ett härligt sätt och man får en slags "vi"-känsla på en gång. Jag tycker om hur den visar både de personliga/privata sidorna hos många av karaktärerna som Janeway, Tuvok mfl men okså den offentliga/proffisionella sidan. T.ex. jag gillar verkligen scenen med Janeway i sitt readyroom när hon dricker kaffe och pratar så där gulle-gulligt med sin fästman och man ser hennes helt privata sida för att i nästa stund ta emot Tom och Harry och gå från förälskelse till kapten med en attityd på några sekunder! Coolt!

Likaså scenen mellan Janeway och Tuvok är suverän, när Janeway säger: "It's a fine crew and I´ve got to get 'em home!" Och hon sen lovar Tuvok att han ska få återse sin familj. Fantastiskt bra!

Det är just dessa kast mellan det privata och det offentliga, mellan det lilla och emotionella till det storslagana och actionbetonade som gör Caretaker så bra!

Och humorn förstås, inte att förglömma.. Tuvok och Neelix är ju bara för underbara som flera redan påpekat.

Det finns många andra härliga scener i Caretaker. En är interaktionen mellan Janeway och Harry: "It's not crunchtime yet Mr Kim, I´ll let you know when." hehe.

Det finns egentligen bara en sak jag inte gillar med det här avsnittet och det är farm-scenen på Caretakerns Array. Jag tycker den e lite "cheesy", lite löjlig... men de e kanske bara jag ;)

Sen är det ingen som tagit upp Janeways beslut att spränga The Array...vad tycker ni om detta? Der har ju diskusterats rätt livligt på sina håll om Janeway gör rätt, eller bryter mot Prime Directive osv. Naturligtvis blev det ju ingen Voyager om hon inte gjorde det men ändå. Det beslutet är bara ett av många "hopplösa" beslut som Janeway är tvungen att fatta under resans gång. Rätt eller fel, ja käre värld-ibland undrar man om det alltid finns rätt eller fel. Jag skulldbelägger inte Janeway för det beslutet, hon har en kort stund på sig att bestämma sig och jag tror nog att hon gör rätt.

I alla fall ger jag Caretaker 10/10

Redigerad av Captain Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...