Bromma_Herman Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Gjorde Sisko rätt som anlitade Garak till att lura Romulanerna i krig med Dominion? Och var det rätt av honom att använda sådana metoder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Frågan är väl snarare om Garak gjorde rätt som mördade den romulanske senatorn. Men jag förstår ändå Siskos val. Efter det han gjorde gick ju romulanerna med i kriget vilket bidrog till att alliansen vann mot Dominion. Jag hade tveklöst gjort samma val som han. <_< Men vad tycker du själv d??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted November 26, 2004 Author Report Share Posted November 26, 2004 Jag tycker hela operationen var oärlig men Garaks val visade sig ju vara avgörande. Eftersom det verkar som Garak planerat alltihop från början så kunde han förvarnat Sisko. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Vad jag förstår så var detta ett samvetes-avsnitt för Sisko. Han liksom rättfärdigör sitt handlande. Om den Romulanska ledningen visste vad som hänt deras senator, så hade alliansen haft en fiende till. Det Garak gjorde mot senatorn kallas för mord, och Sisko hade inget annat val än att acceptera det. Bollen var redan i rullning. Det är som om engelsmännen skulle ha dödat våran utrikesminister, och fått det att se ut som om det var tyskarna som hade gjort det bara för att få med oss i andra världskriget. Sen är det väl bara spekulationer om och när Dominion skulle anfalla The Romulans. Det kanske aldrig skulle hända. Sen tycker jag att det var rent terorist-aktigt av Sisko och Garak att få med Romulans i kriget på detta sätt, man vet ju vad Sisko tycker om The Maguis och deras sätt att driva igenom sina krav. Jag frågar mig; vad är skillnaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Som Garek säger, det är ett billigt pris att få in Romulianerna i kriget om de bara kostat en Romuliansk senators liv och en starfleets offiserares självrespekt. Det är naturligtvis moraliskt fel, men när man börjar räkna liv i krig flyger moralen ut genom fönstret. Vad skulle det kostat i liv om romulianerna väntade eller inte gick med i kriget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Som Garek säger, det är ett billigt pris att få in Romulianerna i kriget om de bara kostat en Romuliansk senators liv och en starfleets offiserares självrespekt. Det är naturligtvis moraliskt fel, men när man börjar räkna liv i krig flyger moralen ut genom fönstret. Vad skulle det kostat i liv om romulianerna väntade eller inte gick med i kriget. <{POST_SNAPBACK}> Hmm...försök förklara detta för The Romulans, om de hade vetat hur det gick till egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 De skulle inte kunna förklara det. Det var en enorm risk, men belöningen var i propotin till risken. Storbritaninen försökte något liknande under första kriget, de tillverkade ett falskt telegram där Tyskland och Mexico diskuterade att anfalla USA (Mexico ville ha tillbaka texas) och gav det till USA. Men bluffen avslöjades. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 De hade, som det sades i avsnittet, närmat sig Dominion ännu mer eller rent ut sagt gått med dem. En Star Fleet-kaptens handlingar eller en Star Flee-sanktionerad aktion spelar väl mindre roll för romulanerna. Huvudsaken är att det var Star Fleet. En så god orsak som någon att alliera sig med den största värdsliga kraften i galaxen, näst Borg, för att puckla på sin ärkefiende nummer ett. Romulanerna gör ju vad de kan för att överleva, på bästa sätt de kan. Om sedan det kostat andra personers liv som då inte var romulaner spelar ju inte dem någon större roll, huvudsaken är att de är utanför striden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 De hade, som det sades i avsnittet, närmat sig Dominion ännu mer eller rent ut sagt gått med dem. En Star Fleet-kaptens handlingar eller en Star Flee-sanktionerad aktion spelar väl mindre roll för romulanerna. Huvudsaken är att det var Star Fleet. En så god orsak som någon att alliera sig med den största värdsliga kraften i galaxen, näst Borg, för att puckla på sin ärkefiende nummer ett. Romulanerna gör ju vad de kan för att överleva, på bästa sätt de kan. Om sedan det kostat andra personers liv som då inte var romulaner spelar ju inte dem någon större roll, huvudsaken är att de är utanför striden. <{POST_SNAPBACK}> Viktigt att lägga in i sammanhanget är också att Sisko aldrig gett order om mord på senatorn, men han accepterade det iaf efter Garak's iskalla förklaring till varför han gjorde det. Vad jag förstår så var inte Romulans med Dominion än, alltså fanns det plats för andra sätt att övertyga Romulans på. Jag skulle vilja säga att om det inte fanns tvivel i denna fråga så skulle inte denna tråd funnits. En sak är helt klar, att det skulle ha funnits alternativa lösningar på denna fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Man skall inte glömma att romulanerna mer eller mindre godkände att Dominion använde romulanskt territorium för att anfalla alliansens styrkor. De protesterade inte och med tanke på hur romulanerna är som de är så är det väldigt speciellt. Alernativen fanns ju hela tiden, men hade de kunnat komma till stånd innan den dyrbara tiden tog slut? Innan romulanerna kommit på att der verkligen lönade sig att försöka köra ut the Dominion ur Alfa-kvadranten så kan det redan ha varit försent för att spela någon roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Man skall inte glömma att romulanerna mer eller mindre godkände att Dominion använde romulanskt territorium för att anfalla alliansens styrkor. De protesterade inte och med tanke på hur romulanerna är som de är så är det väldigt speciellt. Alernativen fanns ju hela tiden, men hade de kunnat komma till stånd innan den dyrbara tiden tog slut? Innan romulanerna kommit på att der verkligen lönade sig att försöka köra ut the Dominion ur Alfa-kvadranten så kan det redan ha varit försent för att spela någon roll. <{POST_SNAPBACK}> Man kan aldrig veta om det är försent, förens det är över. Jag är iaf av den övertygelsen att man kunde ha funnit en annan lösning på detta, än lögn, svek och mord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Då man jag svara som romulanerna svarade, det är spekulationer. Som jag ser det så hade romulanerna inte gått med i kriget förrän de hade fått stenhårda bevis på att Dominion planerade ett angrepp. Att romulanerna hade hamnat i en besvärligare sits om the Dominion hade vunnit kriget är ju ganska självklart men romulanerna hade kunnat luta sig tillbaka på icke-angreppsavtalet. Bättre en warbird i alpha quadrant än 10 i Delta quadrant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Då man jag svara som romulanerna svarade, det är spekulationer. Som jag ser det så hade romulanerna inte gått med i kriget förrän de hade fått stenhårda bevis på att Dominion planerade ett angrepp. Att romulanerna hade hamnat i en besvärligare sits om the Dominion hade vunnit kriget är ju ganska självklart men romulanerna hade kunnat luta sig tillbaka på icke-angreppsavtalet. Bättre en warbird i alpha quadrant än 10 i Delta quadrant. <{POST_SNAPBACK}> Det är ju ett val som Romulanerna är fria att ta. Även om jag kan tycka att det känns som Romulanerna inte har rent mjöl i påsen, så känner jag som Dr Bashir i avsnittet 7:16 Inter Arma Enim Silent Leges, då han upplever att Section 31 är ute för att mörda en Romulansk ledare. Dr Bashir kan inte heller finna något som rättfärdigar ett politiskt mord, även om det gäller en ledare för Tal Shiar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Klart det är orätt, dock så blev fallet att ändamålet helgar medlen. Som jag sa innan, jag tror också att man hade kunnat lösa det på annat sätt, men tiden fanns inte för en sådan lösning. Samtidigt stod romulanerna med bättre förbindelser till the Dominion än till Federationen. Något drastiskt var tvunget att hända för annars hade inte romulanerna gjort något åt saken när det fortfarande fanns hopp för seger om de allierade. Vet inte hur Dr Bashir kände sig i det avsnittet då jag inte har tillgodogjort mig "Inter Arma Enim Silent Leges". Fyll gärna in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted January 26, 2005 Report Share Posted January 26, 2005 Klart det är orätt, dock så blev fallet att ändamålet helgar medlen. Precis, och som vissa varit inne på tidigare... Det är krig, och i krig tvingas man att göra saker som skulle fått oschyssta saker att se riktigt trevliga ut... Moral och etik hamnar i ett helt annat läge, när din och din ras överlevnad kommer i fokus... Detta är något jag gillar i DS9, att folk gör "omoraliska handlingar" i syfte för att rädda andra, alla lösningar är inte så perfekta som till största delen inom TNG... Krig är smutsigt och skitigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Klart det är orätt, dock så blev fallet att ändamålet helgar medlen. Precis, och som vissa varit inne på tidigare... Det är krig, och i krig tvingas man att göra saker som skulle fått oschyssta saker att se riktigt trevliga ut... Moral och etik hamnar i ett helt annat läge, när din och din ras överlevnad kommer i fokus... Detta är något jag gillar i DS9, att folk gör "omoraliska handlingar" i syfte för att rädda andra, alla lösningar är inte så perfekta som till största delen inom TNG... Krig är smutsigt och skitigt... <{POST_SNAPBACK}> Jag håller med till en viss del. Problemet med "ändamålet helgar medlen" som jag ser det är att moral och etik förlorar helt sitt värde, och även i krig finns det lagar och en moral. Att leva efter slagordet "ändamålet helgar medlen" får en att gå över lik, och lik har en förmåga att "återuppstå". Ändamålet helgar inte krigsförbrytelser, mord mm. Att ta livet av alla nazister tar inte död på nazismen som ideologi. Att försöka utrota ondskan får den bara att flytta någon annanstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Det första som dör i kirig är saningen. Antar att includerar moralen också. Jag rättfärdigar inte Sisco (stavning) handlande, men jag förstår varför. Sedan kommer allt ner till hur många oskyldiga är du bredd att offra? Skulle du tänkt dig skjuta USAs vise-predident och lämna bevis som pekar på Tyskland, för att få in USA i kriget ett eller två år tidigare under andra värdskriget. Det skulle förkorta kriget i hög grad och lidandet, troligtvis hindrat att Stalin tog östeuropa och allt det lidande de orsakade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Det första som dör i kirig är saningen. Antar att includerar moralen också. Jag rättfärdigar inte Sisco (stavning) handlande, men jag förstår varför. Sedan kommer allt ner till hur många oskyldiga är du bredd att offra? Skulle du tänkt dig skjuta USAs vise-predident och lämna bevis som pekar på Tyskland, för att få in USA i kriget ett eller två år tidigare under andra värdskriget. Det skulle förkorta kriget i hög grad och lidandet, troligtvis hindrat att Stalin tog östeuropa och allt det lidande de orsakade. <{POST_SNAPBACK}> Jag hänger med i ditt tänkande, men jag är så glad att jag inte behöver ta beslut av detta slag. Jag skulle nog vara helt bedrövlig som officer. Jag har så svårt för att man skulle kunna ta livet av oskyldiga för att det på något sätt skulle göra ett krig lättare eller få det att gå fortare mot ett slut. Som gammal kampsportare kan jag bara se att försvar vid attack som den ända handling som är försvarbar. Jag tror inte historien ger några positiva svar på mord på höga politiker mm, utan att detta ger någon typ av bakslag. Utan att bli för romantisk, så tycker jag att The Klingons har en någolunda klar syn på krigets "konst". För dem är äran det viktigaste, de skulle aldrig göra någonting fegt och det måste generera ett gott samvete. Det var som Patton sa: Krig kan inte föras bakom skrivbord. Sen att krig blir vidriga och smutsiga är ju självklart. Det är ju krigets själ och konsekvenserna är klara = ett oerhört lidande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 Jag håller med till en viss del. Problemet med "ändamålet helgar medlen" som jag ser det är att moral och etik förlorar helt sitt värde, och även i krig finns det lagar och en moral. Gul Dukat (har jag för mig) som säger en intressant sak i avsnitt Apocalypse Rising när han eskorterat Sisko & co sitt klingonskepp och Dukat skjuter ned ett klingonskepp för att inte avslöja sin identitet. Stjärnflottisterna blir mycket upprörda och hävdar att det finns regler även i krig. Men då säger Dukat att MÄNNISKOR har regler även i krig... Reglerna varierar dessutom beroende på vad man tillhör för religion, kultur eller folkslag. Självmordsbombare tex är oftast inte ett alternativ i västvärlden. Jag förstår att Sisko handlade som han gjorde. Och man kan inte enbart skylla på Garak och säga att Sisko inte beordrade mordet på romulanen - det gjorde han förvisso inte, men han visste vad han gjorde när han gav sig ilag med Garak, en fd höjdare inom Obsidian Order. Om han hade velat ha andra alternativ hade han vänt sig till Odo, eller varför inte Martok, men han gick till Garak och det utan att ens säga något till Dax. Han till och med MUTADE ju Quark för att kunna genomföra sina planer. Jag tycker att det är lätt att sitta i fredstid i sitt trygga hus och säga att det var moraliskt fel. Jag tycker självklart också att det var ett tveksamt moraliskt beslut, jag är ju ingen mördare heller . Men om man är i samma situation som Sisko så är det nog lätt att ta till desperata metoder. Och kanske är en romulans liv ett billigt pris om man betänker att det räddade miljontals andra? Men då är ju frågan: hur många romulaner hade det varit OK att ta livet av innan priset hade blivit för högt? 10? 1000? 100 000? Såna frågor vill man ju helst slippa besvara... Hursomhelst så är det här ett VANVETTIGT BRA AVSNITT!!!! Moraliska dilemman, I love them!! Och Garak är bäst, så är det :cardassian: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 (edited) Jag håller med dig Mrs.Riker att detta är ett "nyckelavsnitt". Efter detta får DS9 en helt ny fart. Just detta avsnitt innehåller så mycket att det nästan svårt att hänga med och förstå allt som händer. Det är som att det går lite för fort för Sisko också och att det är kanske därför han gör de val som han gör... Jag har svårt att acceptera det val som Sisko till slut väjer att göra. Vad jag förstår så hittar han på hela grejen själv utan att Starfleet vet om det. Tänk om det hade gått fel... Det börjar ju med att Dax finner ett namn på listan över stupade och saknande, som hon känner igen. Namnet tillhör en kapten som hon känner, som försvunnit under ett uppdrag i The Romulan Neutral Zone. Jem'Hadar har ju regelbundet farit fram och tillbaka över den Romulanska gränsen för att slå ut Starfleet skepp, och då Romulans har en deal med Dominion så ser de åt andra hållet med dessa gränsöverskridningar. "That was the moment I made the decision...it was like I had stepped through a door and locked it behind me. I was going to bring the Romulans into the war," säger Sisko. Dominion invaderar Betazed och i hemlighet flyttat styrkor till Calandra sektorn. Starfleet's 10'e flotta som försvarade Betazed blir överaskade. Betazed's planetförsvar var svagt och underbemannat. Dominion hotar nu Vulcan, Andor, Tellar, och Alpha Centauri. "If we ever needed a new ally, it's right now," säger Dax Sisko går nu till den killen som har kontakter och som vet vad som kan göras. Garak blir så smickrad över att sisko ber honom om en tjänst, även om priset blir att hans kontakter på hemplaneten mördas. " Mr.Garak, after spending a week with you, I have developed a very, very thick skin," säger sisko Hela grejen har nu satts i verket. Man har försökt att lura den Romulanska senatorn med den falska holoinspelningen och senatorns skepp har sprängts i miljarder små bitar. När Sisko förstår att detta är Vad Garak har planerat hela tiden så blir han upprörd. Mordet var ju inte med i hans plan, utan det var Garaks lilla överaskning. Efter att Sisko har stormat in i Garaks shop och varit lite våldsam, så säger Garak: "if you can allow your anger to subside for a moment, you'll see that they did not die in vain. The Romulans will enter the war." Sisko har ju inget annat val än att svälja det Garak säger, vad annars skulle han ha gjort? Det är ju inte konstig att det sista han säger till sin personal log är: "Computer...erase that entire personal log." Jag vet att det såg surt ut för The Starfleet, men jag tror iaf att man kunde ha valt en annan väg än att mörda senatorn. Edited February 18, 2005 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Electrobody Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Jag vet inte riktigt om jag är av den åsikten att det skulle finnas en annan, mer politiskt korrekt, lösning på den situation som federationen står inför. Kanske, kanske inte. Min åsikt är att Sisko visar sin sanna styrka som officerare när han löser problemet på detta sätt. Sen tycker jag inte heller att man kan påstå att Sisko inte förstod vilka drastiska medel Garak skulle ta till. Som någon annan i tråden sa så vet Sisko vad Garak är kapabel till, och det skulle vara naivt att inte tro att Garak tar till vilka medel som helst. En annan sak jag funderar på är vilken roll (om någon) Section 31 har i detta drama. Denna typ av händelser borde passa Section 31 som hand i handske. Det kan tänkas att de hela tiden fanns med och bevakade händelserna, för att kunna ingripa vid behov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 En annan sak jag funderar på är vilken roll (om någon) Section 31 har i detta drama. Denna typ av händelser borde passa Section 31 som hand i handske. Det kan tänkas att de hela tiden fanns med och bevakade händelserna, för att kunna ingripa vid behov? <{POST_SNAPBACK}> Fast frågan är ju om de ens visst något om det hela. Sisko pratade ju inte med någon om det, utom Garak. Och jag har svårt att tänka mig att Garak är tjenis med Section 31...det är ju i såna fall om de skulle ha honom under övervakning?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 En annan sak jag funderar på är vilken roll (om någon) Section 31 har i detta drama. Denna typ av händelser borde passa Section 31 som hand i handske. Det kan tänkas att de hela tiden fanns med och bevakade händelserna, för att kunna ingripa vid behov? <{POST_SNAPBACK}> Fast frågan är ju om de ens visst något om det hela. Sisko pratade ju inte med någon om det, utom Garak. Och jag har svårt att tänka mig att Garak är tjenis med Section 31...det är ju i såna fall om de skulle ha honom under övervakning?! <{POST_SNAPBACK}> Mrs.Riker, du har en stark point här... Om man nu får flumma ut lite så vet vi alla att Starfleet skulle ha vunnit till slut, då Section 31 redan hade smittat formskiftarna med ett dödligt virus genom Odo. Hade Sisko eller Garak vetat detta så hade ju så klart siuationen sett annorlunda ut. Här måste man väl ändå ge Section 31 lite beröm för att syveränt arbete. Men det är ju inte det vi talar om här utan om Siskos planering och uttförande av attentatet mot en topp senator från Romulan. Jag tror också att Sisko ville löpa hela linan ut s.a.s, men han överlät skitjobbet till Garak. Sisko visste att Garak inte skulle sky några medel för att nå sina mål, annars hade ju inte Sisko valt honom från början. Jag tror inte Sisko själv skulle moraliskt klarat av att placera ut bomben på det Romulanska skeppet...Sisko är ju inte någon terrorist...eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Electrobody Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Sisko visste att Garak inte skulle sky några medel för att nå sina mål, annars hade ju inte Sisko valt honom från början. Jag tror inte Sisko själv skulle moraliskt klarat av att placera ut bomben på det Romulanska skeppet...Sisko är ju inte någon terrorist...eller? <{POST_SNAPBACK}> Instämmer, Sisko visste vad han gjorde när han valde Garak som "kumpan". Då kan man tänka sig att hans vredesutbrott inklusive handgemäng med Garak egentligen bara var en ventil för hur besviken han var på sig själv för att han inte är den prickfria officeraren han trodde sig vara. För att gå tillbaka till Section 31, mitt intryck av organisationen är att de vet allt som försigår inom federationen. Dock har jag bara stt ett av de avsnitt som de medverkar i, möjligt att jag ändrar åsikt efter att ha sett resterande avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Sisko visste att Garak inte skulle sky några medel för att nå sina mål, annars hade ju inte Sisko valt honom från början. Jag tror inte Sisko själv skulle moraliskt klarat av att placera ut bomben på det Romulanska skeppet...Sisko är ju inte någon terrorist...eller? <{POST_SNAPBACK}> Instämmer, Sisko visste vad han gjorde när han valde Garak som "kumpan". Då kan man tänka sig att hans vredesutbrott inklusive handgemäng med Garak egentligen bara var en ventil för hur besviken han var på sig själv för att han inte är den prickfria officeraren han trodde sig vara. För att gå tillbaka till Section 31, mitt intryck av organisationen är att de vet allt som försigår inom federationen. Dock har jag bara stt ett av de avsnitt som de medverkar i, möjligt att jag ändrar åsikt efter att ha sett resterande avsnitt. <{POST_SNAPBACK}> Section 31 är en märklig grupp. Man vet inte hur stor den är eller hur många som ingår i den. I slutet på DS9-serien har de ett ganska stort inflytande. Det känns som de ligger ljusår före resten av Starfleets personal. De är skapade till att skydda Federationen till vilket pris som helst. Jag själv har sett dessa "agenter" som iskalla mördare och tyckt att de skulle förbjudas, men någonting gör de som är bra. Jag menar, de har ju så otroligt med information mm. Om jag fick fantisera så skulle jag tycka att det vore häftigt med fristående ST-serie, som bara handlade om section 31 och deras uppdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts