Jump to content

A Time to Be Born

MrsRiker

Recommended Posts

(Jag startar en diskussion om en enskild titel - om det blir livligt kanske det blir en egen del i formuet och då får nån snäll moderator flytta det här ämnet :) )

Har läst ut den här nu, tyckte den var rörig i början men tog sig på slutet. Å andra sidan är jag mycket svag för rättegångar och ST och rättegång i kombination är ju oslagbart! :) Även om det innebär att det blir jobbigt för stackars Picard....

Har några saker jag funderat på:

- Var det någon mer än jag som störde sig på att amiral (äh, har glömt hans namn) vid minneshögtiden för Junos besättning plötsligt citerade några ord ur biblen? M??nniskorna har ju inte visat några sådana religiösa tendenser i alla de avsnitt som jag har sett, så det kändes lite otrekigt.

- Jag tycker det är svårt med nya alienraser, jag har svårt att föreställa dem för min inre syn. Som ontailians till exempel. Hur ser de ut? Men det kanske har att göra med att jag är en ganska nybliven läsare av ST-böcker och SF överhuvudtaget. Vänjer man sig?

- Visst var Wesley Crusher lite mindre irriterande i bokform? :)

Vad tycker ni?

Jag har ju recenserat boken och då skrev jag:

Lite snärjig bok att läsa, men om man gillar TNG-besättningen är den ett måste. Den är början på en längre berättelse om vad som hände före Star Trek Nemesis när besättningen splittrades. Denna bok har en fokus på Picard och Data. Den har sin avslutning i nästa bok, A Time to Die, och den känns alltså lite snärjig och lite väl mycket utan något större djup i personporträtten. Personerna kunde ha beskrivits bättre och jag är lite besviken på Vornholt, han borde kunna bättre. En trevlig bok ändå, och för alla TNG-fans ett kärt återseende.
Det röriga intrycket är alltså inget som bara jag har upplevt, MrsRiker.

Var det någon mer än jag som störde sig på att amiral (äh, har glömt hans namn) vid minneshögtiden för Junos besättning plötsligt citerade några ord ur biblen? Människorna har ju inte visat några sådana religiösa tendenser i alla de avsnitt som jag har sett, så det kändes lite otrekigt.

Nja, otrekigt är det väl inte. Han citerade det dessutom precis som han hade citerat vilken annan bok som helst. Jag upplevde inte att det var någon särskilt religiös grund i övrigt i hans tal.

Jag tycker det är svårt med nya alienraser, jag har svårt att föreställa dem för min inre syn. Som ontailians till exempel. Hur ser de ut?
Jag tycker personligen att nya raser skulle vara avbildade i boken på något sätt, så att vi förstod bättre. Jag har aldrig vant mig och sådana stötestenar i en bok kan göra den jobbig och rörig att ta sig genom. Det är svårt för mig att bortse från sådana hinder.

Visst var Wesley Crusher lite mindre irriterande i bokform?

Lite möjligtvis, men jag som sett honom nu i fler böcker kände att han fortfarande var svår att ta till sig, om jag kan få uttrycka mig lite diplomatiskt...

Mitt betyg för denna bok har jag redan lämnat i recensionen, 4/10.

Var det någon mer än jag som störde sig på att amiral (äh, har glömt hans namn) vid minneshögtiden för Junos besättning plötsligt citerade några ord ur biblen? Människorna har ju inte visat några sådana religiösa tendenser i alla de avsnitt som jag har sett, så det kändes lite otrekigt.

Nja, otrekigt är det väl inte. Han citerade det dessutom precis som han hade citerat vilken annan bok som helst. Jag upplevde inte att det var någon särskilt religiös grund i övrigt i hans tal.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där fick mig faktiskt att lägga ifrån mig boken en stund, jag kännde mig lite illamående. Inte nog med att Amiral Ross citerade Bibeln, Matteus kapitel 5 vers 9 utan det skulle också komma en pastor från Leedens hemstad. Det är typiskt amerikanare att smyga in såna religösa vardagsnotiser i Star Trek-böcker, nån gång var det någon som ritade in ett kapell på ritningar över Enterprise-A.

Roddenberry hade kastat ut boken.

Att det rör sig om bibeln är självklart, Ross säger tydligt "the holy book". Den enda boken som utöver bibeln kallas för den heliga boken är Star Trek Encyclopedia, och jag är säker på att han inte citerade den :P

- Jag tycker det är svårt med nya alienraser, jag har svårt att föreställa dem för min inre syn. Som ontailians till exempel. Hur ser de ut? Men det kanske har att göra med att jag är en ganska nybliven läsare av ST-böcker och SF överhuvudtaget. Vänjer man sig?

<{POST_SNAPBACK}>

Det där har jag inga problem med, dock stör jag mig på att man ALLTID måste införa nya utomjordingar i varje ny bok/avsnitt. Onatalianerna kan jag ha överseense med eftersom de var orginella och viktiga för handlingen. Men att beskriva en handfull nya aliens i ett kapitel när man kan ta vilka redan befintliga som helst är ett stort slöseri.

Allt som allt gillade jag ändå boken. Den var spännande och någorlunda välskriven. Det kändes bra att författaren hade utnyttjat sin frihet att inte begränsa sig till 45 minuter. Mycket karaktärutveckling och invecklad handling.

Den får: 6.5/10

<{POST_SNAPBACK}>

Det där fick mig faktiskt att lägga ifrån mig boken en stund, jag kännde mig lite illamående. Inte nog med att Amiral Ross citerade Bibeln, Matteus kapitel 5 vers 9 utan det skulle också komma en pastor från Leedens hemstad. Det är typiskt amerikanare att smyga in såna religösa vardagsnotiser i Star Trek-böcker, nån gång var det någon som ritade in ett kapell på ritningar över Enterprise-A.

Att det rör sig om bibeln är självklart, Ross säger tydligt "the holy book". Den enda boken som utöver bibeln kallas för den heliga boken är Star Trek Encyclopedia, och jag är säker på att han inte citerade den :P

Det är det jag menar - eftersom man vet vad Rodenberry ansåg om religion så kändes det fel att ha med det. Det är en sak att bajoraner ber till sina profeter hela tiden för de är inte människor. Men människorna har inte pratat om gud eller bibeln i nåt av de avsnitt jag har sett hittills....Det hade varit mer trekigt tycker jag om han hade citerat Shakespeare, det är man ju van vid :)

Jag kom på en annan sak också (en handlingsgrej, inte gnäll på författaren :D )- Varför är Datas vittnesmål mindre värt för att han hade aktiverat känslochipet? Om känslor skulle göra vittnesmål ogiltiga så skulle inte en enda människa kunna vittna. Förvisso hade han varit funktionsoduglig vilket de också nämner, men de gör en grej av att han hade sitt känslochip igång. Hrmpf. Ska inte stackars Data få känna något om han vill, dessutom hade han ju en bra förklaring till varför han hade slagit på det...

:)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är det jag menar - eftersom man vet vad Rodenberry ansåg om religion så kändes det fel att ha med det. Det är en sak att bajoraner ber till sina profeter hela tiden för de är inte människor. Men människorna har inte pratat om gud eller bibeln i nåt av de avsnitt jag har sett hittills....Det hade varit mer trekigt tycker jag om han hade citerat Shakespeare, det är man ju van vid :)

Jag kom på en annan sak också (en handlingsgrej, inte gnäll på författaren :D )- Varför är Datas vittnesmål mindre värt för att han hade aktiverat känslochipet? Om känslor skulle göra vittnesmål ogiltiga så skulle inte en enda människa kunna vittna. Förvisso hade han varit funktionsoduglig vilket de också nämner, men de gör en grej av att han hade sitt känslochip igång. Hrmpf. Ska inte stackars Data få känna något om han vill, dessutom hade han ju en bra förklaring till varför han hade slagit på det...

:)

<{POST_SNAPBACK}>

Kul ide det här Mrs Riker. Ser fram emot att diskutera de andra delarna i serien.

Jag håller med om att det var ett mysko inslag med bibelläsandet, jag tycker inte heller att det passar in. Jag instämmer med er andra, Roddenberry hade slängt ut boken.

Vad det gäller wesley så har jag väl aldrig retat upp mig något särskilt på honom men jag håller med om att karaktären får mer djup i denna bok (och nästa).

Jag tror att Datas vittnesmål kritiseras eftersom känslochipet inte var en del av Datas orginaldesign. Han fick det ju sent under serien och som vi alla vet så fungerade det inte särskilt bra under star trek generations. Författaren verkar bygga vidare på det.

Den här boken var kul på det sättet att man fick lite inblick i Resenärernas värld och samhälle. Vad tycker ni om den skildringen?

Resenärerna ja, ju mer vi får veta desto mindre förstår vi :D

Beskrivningen av deras samhälle var intressant, väldigt mystiskt det där med Weaslys "pånyttfödelse". På vissa ställen kanske det blev en gnutta... orealistiskt? :rolleyes:

Men Resenärernas filosofi beskrevs mycket bra och ingående. Den stämmer precis med vad jag föreställt mig. Weaslys strappsatser som resenär var både roliga och djupa, även om de var svåra att föreställa sig.

På tal om Weasly så har jag aldrig begripit varför folk hatar honom även om han ligger på bottan av min lista. Det brukar bli så att författare helt skriver om Weaslys karaktär för att inte "förstöra" boken, men här är han sig själv, lite äldre, lite mer erfaren och har kvar bitar av det som man ogillar hos honom.

Kul ide det här Mrs Riker. Ser fram emot att diskutera de andra delarna i serien.

Jag tror att Datas vittnesmål kritiseras eftersom känslochipet inte var en del av Datas orginaldesign. Han fick det ju sent under serien och som vi alla vet så fungerade det inte särskilt bra under star trek generations. Författaren verkar bygga vidare på det.

Den här boken var kul på det sättet att man fick lite inblick i Resenärernas värld och samhälle. Vad tycker ni om den skildringen?

<{POST_SNAPBACK}>

Va bra att du tycker det :D Ja jag håller för fullt på att läsa del 2, sen kommer jag garanterat att vara diskussionslysten efter det :)

Good point, det där med Data. Det är ju därför också som de tar bort det från honom, så det känns logiskt det där du säger. Men å andra sidan så är det ju ändå på sätt och vis originaldesign, eftersom det fortfarande är Noonien Soong som har skapat chipet, avsett för Data så är det ju som en uppgradering av honom. Även om det inte var med i början. Jag förstår din tanke och du har säkert rätt, men jag tycker ändå att det var fel av dem :)

Jag tycker också det var intressant med Resenärerna. Men jag förstår också om det är svårt för Wesley som fd människa att hålla sig till reglerna...speciellt när han är en så nybliven resenär. Hade han fått hålla på ett tag innan kanske det hade varit lättare.

På tal om Weasly så har jag aldrig begripit varför folk hatar honom även om han ligger på bottan av min lista. Det brukar bli så att författare helt skriver om Weaslys karaktär för att inte "förstöra" boken, men här är han sig själv, lite äldre, lite mer erfaren och har kvar bitar av det som man ogillar hos honom.

Tja, i mitt fall så är det väl lite att han sveper in som 14-åring (förvisso en väldigt smart sådan) och räddar ett av flottans främsta skepp vid ett flertal gånger. Det känns lite orealistiskt (om man nu kan prata om sånt i sci-fisammanhang :rolleyes::D ) att det inte skulle finnas de på skeppet som är betydligt bättre än han och som skulle utföra uppgiften minst lika bra som en tonåring.

Och så har han så fula kläder :D Jag gillar honom betydligt bättre när han får en riktig uniform!

• Create New...