thestargaze Posted January 18, 2005 Report Share Posted January 18, 2005 (edited) ************************************* Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer. Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående! Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna. Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet. Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer. ******************************** Veckans avsnitt är: 1.9 - Emanations Voyagers tekniker analyserar ett nytt kemiskt ämne, som påträffats på en till synes obebodd planet, och gör en kuslig upptäckt. Ämnet produceras av en förmultnad främmande livsform. Voyagers besättning har hittat en begravningsplats! Just när expeditionen skall lämna planeten försvinner Harry Kim spårlöst. Han har transporterats till den främmande livsformens hemplanet ... Mer info: http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=1.9 http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68836.html 1.10 - Prime Factors Under en landpermission på en nyupptäckt bebodd planet blir Voyagers besättning mycket väl omhändertagna av de gästfria Sikarianerna. Besättningen får också veta att Sikarianerna har en så avancerad teknologi att den skulle kunna hjälpa Voyager att hitta hem igen. Problemet är bara att Sikarianernas urgamla lagar strängt förbjuder dem att dela med sig av denna teknologi ... Mer info: http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...avsnitt_id=1.10 http://www.startrek.com/startrek/view/seri...sode/68838.html OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! Star Trek Voyager fyller 10 år, www.StarTrek.com har samlat líte smått och gott om Voyager. (Ni kan bland annat se Voyagers första officiella hemsida...) gå till: http://www.startrek.com/startrek/view/feat...ticle/9244.html Edit: Vi kör denna ännu en vecka! Edited January 21, 2005 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted January 28, 2005 Author Report Share Posted January 28, 2005 (edited) 1.9 - Emanations Jag måste säga att jag var glatt överraskad över ansnittet. Okej, detta är inte en av mina favoriter. Men jag måste påstå att detta är inte en av de sämre avsnitten i Voyager. Intressant inblick på en alternativ förklaring på vad som skulle kunna ske efter döden. Jag skulle dock påpeka att detta är inte första gången som man tar upp ämnet döden och tankar om livet efter döden. I avnittet Coda möter janeway en varelse som försöker lura janeway att ge upp livet utan acceptera vad som har hänt. (Jag ni vet väl vad avsnittet handlade om) och i avsnittet Mortal Coil får vi se Neelix dö för att sedan återföras till livet tack vare 7of9 borgteknik. Dessutom får vi en inblick på Talaxiernas syn på vad som händer livet efteråt. Och så vidare.. Jag är glad att Kim äntligen får ett avsnitt där han är med i huvudhandligen, eftersom hans karaktär är ovärderlig till Voyager besättning. Kim's utmärkta skådespel är, enligt min mening, höjdpunkten i avnittet. I quote Captain Janeway (för nöjens skull..) från avsnittet: "One of the things you learn as you move up the ranks and get a little older is that you wish you had more time in your youth to really absorb all the things that happen to you. It goes by so fast, it's so easy to become jaded, to treat the extraordinary like just another day at the office." Betyg: VG- Edited January 28, 2005 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted January 31, 2005 Report Share Posted January 31, 2005 Emanations Ett av många ensign-Kim-blir-bortfördavsnitt, det måste finnas minst ett dussin?! Det här avsnittet gör mig inte speciellt upphetsad, medioker handling, trista aliens och jag håller inte riktigt med dig Kathryn Archer om Kims utmärkta skådespel. Han är inte dålig, men inte speciellt bra heller. En sak jag funderar över är utomjordingarnas dödsritual. Det känns som en grym procedur och som alltid med dödshjälp måste det vara oerhört svårt var man ska dra gränsen. Ptera hade ju hjärntumör vilket kanske är obotligt och var alltså döende, då kan jag väl förstå tanken med kenotafen och att gå vidare till efterlivet. Men Hatil - han är inte döende och han säger ju själv i samtal med Kim att det främst var hans familj som ville att han skulle genomgå proceduren mer än att det var hans idé. En höftskada, ska det vara något att behöva dö för? Och vem bestämmer vart man ska dra gränsen? Jag, tex, är förkyld just nu och har tillbringat ett par dagar i sängen och varit ynklig. Mängder av läbbigt snor och hostande och jag har frusit och mest sovit och för att vara krass har jag varit en börda för min familj. Ska jag då stoppas ned i kenotafen och hoppas på att jag träffar farmor i livet efter detta? För jag tycker en förkylning verkar lika livshotande som en höftskada ungefär... En annan tanke: att de överhuvudtaget återupplivar Ptera måste väl vara ett våldsamt brott mot prime directive?! De vet ju ingenting om varifrån hon kommmer och om hon överhuvud taget är medveten om att det finns liv på andra planeter. Om hon kommer från en ras som inte är warp-kapabel så får väl inte Federationen lägga sig i deras affärer om jag har förstått saken rätt? Och ändå återupplivar de henne? Nu dör hon ju förvisso igen och hinner inte åstadkomma någon eventuell skada på sitt folk, men det kunde de ju inte veta när de återupplivade henne. Nja. Ett sannerligen medelmåttigt avsnitt med tveksamma beslut av Janeway, det blir mitt omdöme. 4/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted January 31, 2005 Report Share Posted January 31, 2005 1.10 Prime factors Ett avsnitt som börjar ganska intetsägande men som bara blir bättre och bättre och avslutas helt lysande. Inledningen är ganska trist. Visst är det trevligt att de träffar på ett folkslag som inte är intresserade av att skjuta dem det första de gör, men de här utomjordingarna är väl ändå rätt trista? Man känner på sig att det är något "fel" med Gath, för även om han inte är en skurk så stämmer ju inte hans värderingar överens med våra hjältars. Det är synd. Det hade varit intressantare om man hade fått en trevlig känsla inför honom tycker jag... Men sen börjar det intressanta. Sikariernas teknik är överlägsen Federationens och till råga på allt så har de också strikta moraliska lagar. Vilket innebär att Voyager inte kan få tillgång till tekniken som skulle kunna föra dem hem till jorden på ett ögonblick eller två. Janeway säger det själv - det är första gången som de står på andra sidan av orubbliga principer. Och det som är riktigt intressant är att även om hon kan motstå frestelsen att komma över tekniken på ett olagligt sätt, så kan inte besättningen det. Inte ens Tuvok. Sen börjar det riktigt, riktigt bra B'Elannas och Seskas dialog i maskinrummet efter att de misslyckats. Seska vill att de ska radera sensorloggarna för att kunna ta sig ur situationen utan att Janeway får reda på att det är de som har gjort något, men B'Elanna står på sig och säger att de ska ta ansvaret för vad de har gjort. Den scenen är suverän. Underbar karaktärsutveckling, B'Elanna har verkligen växt med ansvaret!! Och till sist kommer vi till det alldeles lysande :lol: Avslutningsscenen inne på Janeways kontor. Kate Mulgrew är makalöst bra i den här scenen och besvikelsen i hennes röst när hon pratar med B'Elanna och sedan även Tuvok känns ända in i märgen på mig. Hon är verkligen en formidabel skådespelerska och just den här scenen får 11/10 av mig Betyget blir 7/10 och det hade blivit ännu högre om inledningen inte hade varit lika gäspframkallande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Mara Posted February 4, 2005 Report Share Posted February 4, 2005 Jag gillar båda avsnitt. "Emanations" är ett avsnitt man kan mycket fundera på. Det handlar om inflytandet som religion har på livet - och döden i den här fall, och det handlar om en handikappads rättighet till livet och om motsattet mellan vetenskap och religion och många andra lika frågor. Det är också ett bra avsnitt för Harry. Han kan visa här sin styrka och sin mod när han bestämmer sig att dö eftersom det är den enda mögligheten att gå hemma. Först är han lite oerfaren hur man förhåller sig när man gör en först kontakt med en ny ras, men han förstår snart att han ska inte berätta för mycket om Voyager och sina vänner och klarar sig bra. Det är också ett bra avsnitt för Kes. Jag gillar hennes scen med Ptera, hur Kes försöker att hjälpa henne. Kes är mycket förstående och sensitiv här. "Prime Factors" är ett av mina favorita avsnitt. Det är ett bra avsnitt för många karaktärer: vi ser Harrys romantiska sida med Eudana, vi ser motsatten mellan B'Ellana och Seska, och vi ser vänskapen mellan Janeway och Tuvok. Den sista scenen med Janeway, B'Elanna och Tuvok är kanske en av de bästa scenerna av Voyager. Jag gillar båda avsnitt. "Prime Factors" är säkert det bättre avsnittet, men "Emanations" gör att jag funderar, och båda är bra för karaktärerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Janeway Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 (edited) Emanations är ett Harry avsnitt och ett bra ett! Jag gillar Emanations, en riktig Star Trek story om livet och döden. Jag gillar slutet, man tar inte ställning för vad som egentligen hänt utan man låter tittaren själv fatta beslutet. Det sätter igång tankeverksamheten. Interaktionen mellan Janeway och Harry på slutet är mycket bra! T.o.m Janeway blir filosofisk! Betyg 8/10 Prime Factors är en av mina absoluta favoriter oavsätt säsong! En spännande och trovärdig story med ett moraliskt dilemma. Mycket karaktärsutveckling och interaktion och konflikt. Det enda jag inte gillar i avsnittet är hur Janeway överhuvudtaget kan le åt den där "slemmiga" typen ;) och att det är rätt förutsägbart igen att deras försök att komma hem snabbare inte kommer att lyckas. Favoritscenen är naturligtvis den sista. Janeway/B'Ellana och Janeway/Tuvok i Janeways readyroom är så vaninnigt bra att jag ryser varje gång jag ser den. Kate Mulgrew är helt suverän! Även B'ellana och Seska-scenen är jättebra! Toppenavsnitt helt enkelt! Betyg 10/10 trots en del brister-det är helt enkelt i en klass för sig! Edited February 5, 2005 by Captain Janeway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 28, 2005 Report Share Posted March 28, 2005 1.9 - Emanations Emanations börjar ganska bra, voyager stöter på det 247 grundämnet. :blink: De kommer till en begravningsgrotta och den genomandlige Chakotay vill inte använda tricoderna för att inte vanhedra de döda. Sen börjar Harry Kim sin orgie i att försvinna. Han hamnar på en annan plats i en annan dimension hos vhnorierna, eller. Man fick ingen riktig klämm på var de här vhnorierna bor. Hur som helst en vhnorier kallad Ptera hamnar på voyager i Kim ställe och blir upprörd över att hon inte hamnat i livet efter detta... Och det är väl lite det avsnittet går ut på att man ska reflektera på döden och vad som händer sen.. dödstrist... Och dessa vhnorier, varför ska alla aliensar se lika dana ut, med olika knölar i pannan eller på näsan... Och visst tusan är det märkligt att de upplivar Ptera utan att först disskuterat igenom det ordenligt. Jag förstår att de vill ha upplysningar som kan hjälpa dem att hitta sin lille fänrik men det är ju ett ordentligt brott mot huvuddirektivet! <_< Betyg 4/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 28, 2005 Report Share Posted March 28, 2005 1.10 - Prime Factors Jag kan bara hålla med i många av inläggen ovan, det börjar småsegt men det bli bättre och bättre. Inledningen med de genomtrevliga och gästfria Sikarianerna är tråkig och seg. Kommendör Janeway som myser och ler när hon ska få en scarf är supertråkig. Men när sedan Harry Kim sticker iväg 40000 ljusår på romantisk träff så börjar det ta fart. Sikarianerna har en lag som förbjuder dem att dela med sig av sin tekinik, den teknik som med en spatial trajector kan hjälpa våra hjältar 40000 ljusår på vägen hem. Seska vill med hjälp av B'Elanna göra slag i saken men B'Elanna brottas med sina samvetskval gentemot sin kommendör och sina order, hjälpen kommer från oväntat håll. Tuvok (gissa om jag blev paff) hjälper till att på olagligt vis byta yill sig matrisen till spatial trajectoren. Men allt går åt skogen... Fantastiska scener på slutet mellan Seska/B'Elanna, Janeway/B'Elanna och Janeway/Tuvok. Med de scenerna i minnet vill jag gärna ge fullpott i betyg (10/10) men tyvärr så började det som sagt väldigt seeeegt, med aliens som såg ut som oborstade, sliskiga amerikaner... Betyg 7,5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 13, 2005 Report Share Posted November 13, 2005 Emanations: Ett avsnitt med en grundtes där dödshjälp och livet efter detta diskuteras. Det levereras på ett bra sätt och att de återupplivar kvinnan som förväntade att hon skulle vara död är helt klart ett brott mot direktiv och ett direkt ingrepp i den främmande kulturen men eftersom en besättningsmans liv hängde på det tyckte jag att det funkade storymässigt. Dessutom kanske man inte betraktar någon död i st. om denne bara varit död en kort stund (hänvisning till medicinsk teknologi). Betyg: 3,5 (av 5) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts