Jump to content
Sign in to follow this  
Peter

Warhammer

Recommended Posts

Vill känna lite på forumsbefolkningen om de vet vad Warhammer Fantasy och Warhammer 40K är för något. Finns ju massor med andra spel också men dessa två är de största.

Vilka fler spelar något utav spelsystemen? Kan vara intressant att få veta om det finns fler förlorade själar i denna trevliga men ack så dyra hobby :D

(En hobby ska kosta, annars är det ingen riktig hobby- Okänd)

Själv spelar jag WH40K-systemet, med Space Wolves. Hållt på att måla i snart 3år, spelat förhållandevis ganska få gånger.

Kan inte berätta så mycket om Warhammer Fantasy tyvärr då jag spelar Warhammer 40K.

Fast då kan jag berätta mer om just WH40K.

Framtiden är mörk, människan slåss på alla fronter mot både inre hot och yttre.

Teknologin har blivit en religion, utövas av få, förstås av ännu färre.

Väldigt gotisk universum som faktiskt drar en längre in ju mer man lär sig.

Detta är den kompletta motsatsen till Star Trek. Alla är fiender, människan är en förbrukningsvara och ingen går säker för något.

För er intresserade så ta en titt på Games Workshop`s hemsida, tillverkaren för spelen.

GW`s hemsida

Warhammer 40K

Warhammer Fantasy

Och så tänkte jag bidraga (för att göra det mera personligt om hobbyn) en bild över en modell jag själv målat. Betänk väl att "han" inte är mer än 4 cm hög.

WGBL.jpg

Edited by Peter

Onekligen en del utav WH40K-universumet och man får sig en god inledning om man spelar det spelet.

Fast hag skulle gärna se att det håller sig vid tabletop-spelande. Annars kanske ämnet slussas iväg till Quarks holodäck.

Spelade WH40K för ett par år sedan, tröttnade och sålde mina spacemarines... banghead.gif Vilket jag idag ångrar :(

Är sugen på att börja, men känner att jag inte har tid, eller pengar att börja...

eller ja, pengar och pengar... Kunnde jag sluta med alla dyra spontanköp så kanske... Råkade bla köpa ett par nya kängor förra veckan... :rolleyes:

spelade lite för något år sedan. Jag spelade en spacemarines arme som var grön...hehe kommer inte ihåg namnet på dem.

Var väl ganska ok men störde mig på att det sällan var något taktiskt inslag i spelet. Handlade mest om vem som hade bäst individuella gubbar...de bra gick inte att göra något åt.

Låter mycket som 2nd edition, det du pratar om orville. Där var det tydligen mycket sånt med individuella karaktärer som dominerade slagfältet.

I senaste editionen (4th) så är tyngdpunkten mera lagd på gruppstrider.

No army can win without the meat ya know ;)

Ps. Jag antar att du spelade som Salamanders :)

Problemet med spelet som det är nu är att det totalt saknar den känsla som 2nd hade. 2nd edition var fullt av problem och en strömlinjeformning var nödvändig men jag gillar inte alls resultatet. Helt plötsligt är alla lika snabba, man kan skjuta sönder fordon med vanliga vapen och en hel drös med annan skit.

Det hade varit bättre att gå närmre 2nd edition då 4th släpptes, alla codex skulle ändå g??ras om från grunden.

VIssa gillar det, andra inte.

Med strömlinjeforming så öppnas det ju upp för fler spelare, samt som sagts innan så var det spelaren med den tuffaste Independant Charactern som vann.

Så var det något om Wolf Guard Terminators med Cyclone Missiles och Assault cannon med i ett och samma paket. :blink:

Det där med att skjuta sönder fordon med vanliga vapen beror ju helt och hållet på med Strength på vapnet och AV på fordonet. Gör man något dumt ska man få lida för det, som att vända fordonets bakdel mot fienden.

Det hade varit bättre att gå närmre 2nd edition då 4th släpptes, alla codex skulle ändå göras om från grunden.

Öh.

Codexen som släpptes i 3rd ed. funkar lika bra i 4th ed.

Codexen görs om hela tiden,

VIssa gillar det, andra inte.

Med strömlinjeforming så öppnas det ju upp för fler spelare, samt som sagts innan så var det spelaren med den tuffaste Independant Charactern som vann.

Jag är väl medveten om de problem som fanns i 2nd och jag föreslog aldrig en hel återgång till det systemet. Det jag vill ha är ett mellanting, det finns utrymme för detaljer samtidigt som man gör systemet lättspelat.

Så var det något om Wolf Guard Terminators med Cyclone Missiles och Assault cannon med i ett och samma paket.  :blink:

I 3rd hade vi "Rhino rush" och numera får man smaka på en "rapid fire rhino rush", problemen har inte blivit lösta, de har bara flyttats vidare.

Det där med att skjuta s??nder fordon med vanliga vapen beror ju helt och hållet på med Strength på vapnet och AV på fordonet. Gör man något dumt ska man få lida för det, som att vända fordonets bakdel mot fienden.
De allra flesta arméer har basicvapen med minst S4 (bortsett från imperial guard) och alla dessa vapen kan spränga hål på en mängd fordon som ur en normal synpunkt borde vara designade för att hantera inkommande eld från finkalibriga vapen. Det är lite för lätt att skjyta sönder en stridsvagn i dagsläget, du minns säkert den panik man kunde känna när en stridsvagn rullade in på ens flank i 2nd.

Öh.

Codexen som släpptes i 3rd ed. funkar lika bra i 4th ed.

Codexen görs om hela tiden

Väl medveten om att 3rd codexar fungerar i 4th, men de allra flesta måste/kommer att designas om för att ens vara värda att spela med under de nya reglerna. Nids, Eldar och Orkz har problem men sina nuvarande codex och det gäller en del andra arm??er också. M