Jump to content

Ordlista hos Star Trek Databas

Recommended Posts

Som en del av er kanske har märkt så har vi lagt upp en svensk-engelsk ordlista på sidan.

Jag tänkte att jag startar detta ämne så kan ni föreslå förändringar, nya ord som behöver läggas till etc. Vi har också en del ord som vi behöver er hjälp med att översätta.

Ordlistan finns på varje sida och öppnas genom att klicka på "Ordlista"-knappen tex på denna sida. Den går även att nå via denna länk.

• 2 weeks later...

Goddagens...Det här är mitt första inlägg här. Jag är lite av en Star Trek-nybörjare. Jag har sett en hel del av TOS, Enterprise, Voyager och DS9 men aldrig "organiserat".

Saken är den att jag arbetar som undertextare och nu sitter jag och ska texta fyra avsnitt av Enterprise till en kommande dvd-utgåva. Nu har jag insett att jag visserligen sett STar Trek men aldrig tänk på hur saker och ting ??versätts. Jag har haft stor nytta av databasen på den här sidan men det finns ett antal termer som jag inte har hittat.

Energize ( det de säger när de aktiverar transportören)

Starchart (jag har preliminärt översatt det till stjärnkort men det kanske redan finns en vedertagenm översättning?)

Vulcan purging of emotion (jag har hittills skrivit renande från känslor, men återigen: finns det en annan vedertagen översättning?)

Jag har deadline i dag på de första avsnitten så jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.

/M

Goddagens...Det här är mitt första inlägg här. Jag är lite av en Star Trek-nybörjare.

Som du ser har jag slagit i hop din skapade diskussion med denna mer generella om ordlistan på Star Trek Databas. Jag antar att du har sett den, så jag går därför vidare till dina ordfrågor:

Energize ( det de säger när de aktiverar transportören)
Verkställ?

Starchart (jag har preliminärt översatt det till stjärnkort men det kanske redan finns en vedertagenm översättning?)

Jag tror nog att stjärnkort är en bra översättning, motsvarande seachart=sjökort.