MrsRiker Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Jag har en fundering om jem'hadarer. Eftersom de har personlig cloak, alltså de kan dölja sig själva personligen - är det inte någon mer än jag som tycker att det är märkligt att de inte har kamouflerade skepp? Deras teknik är överlägsen federationens, men varför har de inte cloaking devices? Och eftersom de är framtagna för att vara så effektiva krigsmaskiner som möjligt vore det ju ännu mer logiskt om de hade det. Det måste ju vara någon liknande teknik man använder sig av när man kamouflerar enskilda personer som när man kamouflerar hela skepp? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Job Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Jo, det kan tyckas. Jag har dock inte sett så mycket av DS9 så jag vet inte så mycket om denna tidens teknik, men om man ser till TOS så verkar det ganska opraktiskt att använda sig av ett cloaking device eftersom det tar upp så otroligt mycket energi att man t.ex inte kan anfalla utan att behöva bli synliga igen, och när man sedan cloakar igen så tar det lång tid tills man kan använda sig av sina vapen igen. Det kanske är något liknande. Men som sagt, jag är inte så kunnig gällande DS9-tidens teknik, så jag kan vara helt ute o cyklar, och därmed göra bort mig själv :blink: ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 25, 2005 Author Report Share Posted February 25, 2005 Jo, det kan tyckas. Jag har dock inte sett så mycket av DS9 så jag vet inte så mycket om denna tidens teknik, men om man ser till TOS så verkar det ganska opraktiskt att använda sig av ett cloaking device eftersom det tar upp så otroligt mycket energi att man t.ex inte kan anfalla utan att behöva bli synliga igen, och när man sedan cloakar igen så tar det lång tid tills man kan använda sig av sina vapen igen. Det kanske är något liknande. Men som sagt, jag är inte så kunnig gällande DS9-tidens teknik, så jag kan vara helt ute o cyklar, och därmed göra bort mig själv :blink: ;) <{POST_SNAPBACK}> Tja romulanerna och klingonerna har ju cloakingdevices och det verkar inte vara några problem för dem att hölja sig och avhölja sig... Och om jem'hadarerna har personligt cloaking-device borde ju det också vara tekniskt krångligt i såna fall...och det verkar det ju inte vara Och om du inte har sett DS9 - gör det på en gång. Bättre ST än så finns knappt....knappt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Job Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Jo, det kan tyckas. Jag har dock inte sett så mycket av DS9 så jag vet inte så mycket om denna tidens teknik, men om man ser till TOS så verkar det ganska opraktiskt att använda sig av ett cloaking device eftersom det tar upp så otroligt mycket energi att man t.ex inte kan anfalla utan att behöva bli synliga igen, och när man sedan cloakar igen så tar det lång tid tills man kan använda sig av sina vapen igen. Det kanske är något liknande. Men som sagt, jag är inte så kunnig gällande DS9-tidens teknik, så jag kan vara helt ute o cyklar, och därmed göra bort mig själv :blink: ;) <{POST_SNAPBACK}> Tja romulanerna och klingonerna har ju cloakingdevices och det verkar inte vara några problem för dem att hölja sig och avhölja sig... Och om jem'hadarerna har personligt cloaking-device borde ju det också vara tekniskt krångligt i såna fall...och det verkar det ju inte vara Och om du inte har sett DS9 - gör det på en gång. Bättre ST än så finns knappt....knappt <{POST_SNAPBACK}> Mjä, men det bör ju vara lite krångligare att få det att hålla när det gäller skepp än personer, mycket större, mycket mer krångligt, en massa tekniska saker att smälta in det i.. typ :P Men jo.. om klingonerna har det utan problem verkar det ju lite skumt.. Mjo, jag har väl sett kanske tio avsnitt, och jo, det är bra, men jag tycker inte att jag har sett tillräckligt mycket för att bedöma det på något sätt. Men bara lugn, jag ska allt ta o se mera ;) :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted February 26, 2005 Report Share Posted February 26, 2005 Remanerna kan ju skjuta och samtidigt ha sköldarna uppe när de e kamoflerade. Kanske det e så att dominions attack planer inte föresåpråkar cloaking device på rymdskepp. Deras anfallsmönster brukar va att de bara pangar på o trycker på o håller på... tills fienden ger upp eller förstörs, de brukar inte smyga rundor med kamoflerade skepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 26, 2005 Report Share Posted February 26, 2005 " I am dead. As of this moment we are all dead. We go into battle to reclaim our lives. This we do gladly becuse we are Jem'Hadar. Remember victory is life." Detta är vad jemissarna säger innan det går till strid. De fruktar ingenting och det gör dem till de absolut farligaste varelser i ST-kosmos. Jag gillar dessa krigsmaskiner för att de är så totala i sin karaktär...de är krigare punkt slut. De kommer aldrig skriva om sina slag, aldrig sjunga sånger. Att de har personlig cloaking möjlighet behöver ju inte betyda att de är dumma för att deras skepp inte har det. Jag menar, vad hade de att frukta för i Gamma Quadrant? Den personliga cloaking-möjligheten gör dem till perfekta spioner mm. När det sen gäller cloaking-teknologin så snodde väl The Klingons den från The Romulans...till och med Kirk och spock har snott cloaking-teknologi. Det slår mig också att Quark, av alla varelser i kosmos, har haft tillgång till en liten cloaking device. 150st Jem'Hadar fighters, som inte hade tillgång till cloaking-teknologi, sopade ju ändå mattan med Romulans och Cardassier i "The Die is Cast". :jemhadar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted February 26, 2005 Report Share Posted February 26, 2005 " I am dead. As of this moment we are all dead. We go into battle to reclaim our lives. This we do gladly becuse we are Jem'Hadar. Remember victory is life." Detta är vad jemissarna säger innan det går till strid. De fruktar ingenting och det gör dem till de absolut farligaste varelser i ST-kosmos. Jag gillar dessa krigsmaskiner för att de är så totala i sin karaktär...de är krigare punkt slut. De kommer aldrig skriva om sina slag, aldrig sjunga sånger. Att de har personlig cloaking möjlighet behöver ju inte betyda att de är dumma för att deras skepp inte har det. Jag menar, vad hade de att frukta för i Gamma Quadrant? Den personliga cloaking-möjligheten gör dem till perfekta spioner mm. När det sen gäller cloaking-teknologin så snodde väl The Klingons den från The Romulans...till och med Kirk och spock har snott cloaking-teknologi. Det slår mig också att Quark, av alla varelser i kosmos, har haft tillgång till en liten cloaking device. 150st Jem'Hadar fighters, som inte hade tillgång till cloaking-teknologi, sopade ju ändå mattan med Romulans och Cardassier i "The Die is Cast". :jemhadar: <{POST_SNAPBACK}> Klingons och Romulanerna hade en allians, och utbyte cloaking device och skeppsdesigner. Federationen får väl inte använda cloaking device? För romulanerna? För mig att de slöt en pakt att federationen aldrig får använda cloaking device för romulanerna för då går romulanerna i krig mot federationen.... Men defiant får använda det endast i dominions territorium för att ge espionage uppgifter te romulanerna? eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted February 27, 2005 Report Share Posted February 27, 2005 Federationen får väl inte använda cloaking device? För romulanerna? För mig att de slöt en pakt att federationen aldrig får använda cloaking device för romulanerna för då går romulanerna i krig mot federationen.... Men defiant får använda det endast i dominions territorium för att ge espionage uppgifter te romulanerna? eller har jag fel? Du har helt rätt, enligt Algeronavtalet får federationen inte använda cloaks. Defiant är ett speciallfall så länge federationen delar sin Dominon-info med Romulanska Imperiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 28, 2005 Report Share Posted February 28, 2005 men dom rackrna har i smyg exprimenterat med cloak, och Picard blir inte alltför nöjd då detta kommer fram I Pegasus - eller var det något annat avsnitt. jajja fuskat har de i alla fall och Riker visste om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted March 2, 2005 Report Share Posted March 2, 2005 Kan de inte vara så enkelt att en cloak är dyr/kräver mycker tid/arbetskrat att tillverka och det är bättre att tillverka fler billigare skepp, eller att en cloak tar upp plats/energi ombord på ett skepp som man kan utnytja till mer vapen/sköldar. Ungefär som att ställa sig frågan varför har Enterprise inte 40 torpedtuper med tillhörande torpeder? De skulle kunna behövas om man möter en halv Jem'Hadar flotta. Enterprise är tillräkligt stor för att kunna bära så många vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 man kan undra vad som skall hända med dessa klonade varelser i framtiden. Dominion är neutraliserat mm, vad skall då alla Jemissar göra? Skall man försöka att få dem att fungera i samhället, med hjälp av något Prozac-liknande medel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 11, 2005 Author Report Share Posted March 11, 2005 man kan undra vad som skall hända med dessa klonade varelser i framtiden. Dominion är neutraliserat mm, vad skall då alla Jemissar göra? Skall man försöka att få dem att fungera i samhället, med hjälp av något Prozac-liknande medel? <{POST_SNAPBACK}> Dominion är neutraliserat i alfakvadranten. Men de är ju fortfarande en makt att räkna med i gamma, så jem'hadarerna har nog jobb så det räcker och blir över där. Sen vet man ju inte...de kanske ger sig iväg och försöker erövra delta....det skulle vara intressant - Dominion mot Borg Så vi kanske ska vänta lite med att skriva ut prozac till jemissarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 11, 2005 Report Share Posted March 11, 2005 man kan undra vad som skall hända med dessa klonade varelser i framtiden. Dominion är neutraliserat mm, vad skall då alla Jemissar göra? Skall man försöka att få dem att fungera i samhället, med hjälp av något Prozac-liknande medel? <{POST_SNAPBACK}> Dominion är neutraliserat i alfakvadranten. Men de är ju fortfarande en makt att räkna med i gamma, så jem'hadarerna har nog jobb så det räcker och blir över där. Sen vet man ju inte...de kanske ger sig iväg och försöker erövra delta....det skulle vara intressant - Dominion mot Borg Så vi kanske ska vänta lite med att skriva ut prozac till jemissarna? <{POST_SNAPBACK}> Jag blir lite orolig för dem. Ketracel-white tillverkningen gick ju ner drastiskt också i slutet av kriget. Men lite känns de som de har förlorat sitt syfte nu när kriget är över. :jemhadar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts