Pjotr'k Posted January 15, 2001 Report Share Posted January 15, 2001 Här finns det en möjlighet att tycka till om diverse olika Voyager-avsnitt. Rena diskussioner om teknik och liknande kan lämpligen diskuteras här. Jag skriver också här in var diskussioner pågår inom detta ämne så att man kanske kan lägga sitt debattinlägg på ett bättre ställe (om detta finns). Det senaste avsnittet som visas på SVT diskuteras i http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....topic=2 . "Voyager = Star Trek Light": "Aktuellt'>http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....ktuellt avsnitt på Voyager": "Romantik'>http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....omantik i Voyager": "Skyttlarna'>http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....ttlarna på Voyager": http://www.stvoyager.nu/cgi-bin....topic=4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 15, 2001 Author Report Share Posted January 15, 2001 Landa skeppet Jag kommer i håg när Voyager landade med skeppet på den planet där människorna från jorden bodde på, i avsnittet "the 37's". Det nämndes då att "aldrig någonsin har ett skepp landats". Stämmer verkligen detta? (Senare i serien har Voyager flera gånger landat med skeppet, så nu är de mer vana vid det.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted January 22, 2001 Report Share Posted January 22, 2001 Vad jag vet så var Voyager det första skeppet som landade på en planet. Det finns fler skepp som kan landa, men jag har aldrig sett det i serierna eller filmerna. Det enda undantaget jag vet är att Kirk landade ett Klingon skepp på planeten Vulcan i filmen 'The Search for Spock'. Men det vara ju inte ett skepp från Federationen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 23, 2001 Author Report Share Posted January 23, 2001 Tack för svaret. Det var väl det jag trodde! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted January 23, 2001 Report Share Posted January 23, 2001 Jag trode att de menade att hon (Janeway andrig hade landat ett skepp förut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 23, 2001 Author Report Share Posted January 23, 2001 Jag kommer inte i håg den exakta formuleringen, men jag har för mig att Janeway sade: "Yes, I know that that hasn't been done before", eller något sådant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herman Posted January 27, 2001 Report Share Posted January 27, 2001 Det är nog sant, men samtidigt har ju TNG-gänget kraschat något skepp också, ex. den imponerande "landningen" i filmen "Generations"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 28, 2001 Author Report Share Posted January 28, 2001 Landning och kraschlandning är nog inte samma sak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 13, 2001 Report Share Posted February 13, 2001 Stämmer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 13, 2001 Author Report Share Posted February 13, 2001 Mikael, det var ett hemskans djupt inlägg... ;) Då är detta alltså det enda kända tillfället där en landning sker? Det borde oavsett ha funnits med i utbildningen, kan man tycka, men de kör väl en hel del "på känn" . / Peter (Ändrad av Peter kl. 1:18 pm / Feb. 13, 2001) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herman Posted February 13, 2001 Report Share Posted February 13, 2001 Okej, då. Men vad beträffar TNG-gänget är det nog ingen större skillnad...;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 14, 2001 Author Report Share Posted February 14, 2001 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herman Posted February 14, 2001 Report Share Posted February 14, 2001 :o. Kanske inte borde använda för många emoticons. Jocke kanske blir kinkig ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 14, 2001 Report Share Posted February 14, 2001 Nej då, jag blir inte kinkig. Bara ni inte har så där 50st i ett inlägg, då kanske jag blir lite Smilies är ju nästan ett måste när man kommunicerar på nätet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 14, 2001 Report Share Posted February 14, 2001 Kanske är dags att komma tillbaka till ämnet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 14, 2001 Report Share Posted February 14, 2001 Vad nu ämnet är... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herman Posted February 15, 2001 Report Share Posted February 15, 2001 JockeDet var ju skönt att höra. På något debattforum läste jag att missbrukande av emoticons skulle leda till att denna funktion togs bort. Kanske var det ett skämt, kanske inte...Mikael"The topic is out there." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 16, 2001 Author Report Share Posted February 16, 2001 Mycket väsen om ingenting. Ni bör vara försiktiga med emoticons, då de riskerar att ta över hela konservationen i bland. Jag skulle bara bli och :shocked: om detta hände mig, vilket jag dock inte tror. Runt mitt :confused: svävar i bland massa frågetecken, och jag förstår inte varför det skulle göra mig :cheesy: . Nåväl, jag fortsätter väl vara som vanligt så är jag nog som mest :biggrin: . Det var bara det jag skulle säga. Bli inte nu. Er egen Kalmarbo på nätet, Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 16, 2001 Report Share Posted February 16, 2001 jag tror man måste begränsa sig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 21, 2001 Author Report Share Posted February 21, 2001 Avsnitt 4.23 Living Witness Är det någon mer än jag som har sett avsnittet och undrat vad som händer med avsnittets hologramdoktor efter att ha åkt från planeten. Han åkte i väg ca 700 år (minns jag rätt om åren?) efter Voyagers vidarefärd och det skulle väl ta ett antal år att komma till jorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 22, 2001 Author Report Share Posted February 22, 2001 Vad tror ni? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 24, 2001 Report Share Posted February 24, 2001 Har ännu inte sätt avsnittet ifråga. Kanske någon annan har det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted February 25, 2001 Report Share Posted February 25, 2001 En sak som jag stört mig på länge är hur Kathryn Janeway framställs som kapten. Jag menar… jämför man med den orubblige Picard och machoKirk så framstår ju Janeway som stressad och halvtokig. Annars så verkar det som om en del manusförfattare försöker få henne så stark och handlingskraftig, men en del bara fokuserar på hennes femininitet. Mäkta förvirrande. //Lollo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herman Posted March 4, 2001 Report Share Posted March 4, 2001 Har ännu inte sett det, men det verkar mycket lovande. Man kan ju se alla aktioner ur flera synvinklar, och att tolka Voyager som "onda" kanske inte alltid är helt främmande...QuietQuiet, din lille anarkist ;). Snart blir väl Jocke och den befodrade Peter (grattis, förresten) kinkiga, om du håller på och bryter in debatter...Du har dock rätt i fallet Janeway. Hon är ofta cool men samtidigt, pga så olika manusskrivare, litet väl ambivalent. Ibland är hon logisk, som i fallet "Tuvix", med litet kosmetisk sentimentalitet, för att sedan bli obalanserad och stressad (kanske för mycket kaffe...). Ändå är bilden av henne en kompetent chef, förmyndigande och lagom motiverad. Jag får erkänna, att jag var tveksam till valet av en kvinnlig kapten, men det fungerar mycket bättre än väntat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted March 4, 2001 Report Share Posted March 4, 2001 Herman Anarkist ? Hm.. så har jag Aldrig tänkt på mig själv. Men ja, nån gång ska väl vara den första. Bryter diskussioner ? Jag tycker att det här forumet var bästa platsen för mitt inlägg. Ok, kanske inte ´tyck till om Voyageravsnitt´ var bästa valet.men det var ju rätt med ´serierna´ i alla fall. ;)Förresten, har ni tänkt på hur ofta hon svimmar ? Jag tror att Picard svimmade sammanlagt två gånger i TNG. Janeway har ju svimmat typ 8 ggr. I de avsnitt jag sett. Tveksam till valet av en kvinlig kapten ? *haha* Då måste jag säga att det i antalet undersökningar visat sig att kvinnor oftast är mer lämpliga som överordnade, är stresståligare och mer lämpade för arbete under svåra förhålladen. Det enda som ligger emot är att (vi) kvinnor inte har samma fysiska styrka som män. Nästan.Ursäkta det lilla feministiska utbrottet på slutet, men det var nödvändigt. ;)//Lollo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts