Jump to content
Sign in to follow this  
K'Ehleyr

Ljud till TNG

Recommended Posts

Hejsan!

Jag blev lite sur när jag upptäckte att det inte finns nått ljud till TNG på den här sidan <_< !! Jag undrar om ni kankse glömt det eller nått annat.

Kram K'Ehleyr

:D

Grejen är att TNG-delen av databasen fortfarande är under uppbyggnad. Alla avsnitt är inte inlagda - vi håller på med säsong 6 och den är fortfarande inte färdig. Så misströsta icke, det kommer säkert ljud och annan multimedia förr eller senare :)

Tyvärr så kan jag inte lova att det dyker upp ljud från TNG. Jag har hand om multmedia helt själv och det tar en hel del tid att ordna ljud, men vi kan säga att jag ska försöka ordna något :)

Sen är frågan vad lagen säger. Om man ni inte har tillstånd så får ni ju inte lägga ut varken bilder eller ljud. När det t.ex. står i film med upplysning att allt är skyddad så borde väl det gälla det utlagda på deras hemsidor också?

Dom bilder ni har, har ni frågat om tillstånd att ha här.

Sen är frågan om folks avatarer på folk från olika serier eller film. Var är dom tagna ifr??n och är dom tagna på utlovat tillstånd av upphovsmannen?

Jag är inte här och kritiserar. Men säger reglerna att prat om illigala handlingar inte är tillåtet då är frågan om denna sait verkligen står för det?

Jag ser då inget olagligt med en fan site av en serie/film man diggar.

Man gör ju praktiskt taget reklam för den. Därför är det oftast så att dom har information om det på produktionsbolagets/seriens officiella sida att bilder får användas om det är en fan site.

Personligen så tycker jag inte att det skadar någon om man använder bilder från star trek eller någon annan film/serie på sin egen hemsida. Om man inte skulle kunna få använda bilder eller bli stämd/bötfälld för det så hade det inte funnits något internet imo. Det som är så bra, det är åsiktsfritt och bilder används till alla möjliga siter...

Om man vill ha som avatar någon udda person som inte finns på någon star trek sida t.ex. så är det väl förbjudet att ta den bilden från DVD-film eftersom den är upphosrättskyddad?

Sen är frågan vad lagen säger. Om man ni inte har tillstånd så får ni ju inte lägga ut varken bilder eller ljud. När det t.ex. står i film med upplysning att allt är skyddad så borde väl det gälla det utlagda på deras hemsidor också?

Dom bilder ni har, har ni frågat om tillstånd att ha här.

Sen är frågan om folks avatarer på folk från olika serier eller film. Var är dom tagna ifrån och är dom tagna på utlovat tillstånd av upphovsmannen?

Jag är inte här och kritiserar. Men säger reglerna att prat om illigala handlingar inte är tillåtet då är frågan om denna sait verkligen står för det?

Som jag ser det så har Paramount i sin tysthet gett alla dom 100-tals eller möjligtvis 1000-tals Star Trek-sidor som finns tillstånd att ha bilder och ljud på sina sidor.

Skulle vi nu ha hela avsnitt eller filmer på sidan för nerladdning så skulle det såklart vara olagligt. Paramount har tidigare bett sidor som har trailers till avsnitt/filmer på sidan att ta bort dom, men jag har aldrig hört att dom bett sidor med bilder/ljud att ta bort dom.

Som Tigge skriver så ger vi ju Paramount en massa gratis reklam och det vore dumt av dom att inte tillåta det.

Skulle det inte vara tillåtet att ha bilder på hemsidor från filmer/serier/program/spel etc så skulle 50% eller mer av alla sidor på internet vara olagliga.

Ljudet är ju också upphosrättskyddat vad det tydligt framgår i texten innan filmen börjar.

Vad är då en tillåten Star Trek hemsida? Då kan ju vem som helst göra en egen

Star Trek hemsida i så fall och var skulle gränsen gå till vad?

Ljudet är ju också upphosrättskyddat vad det tydligt framgår i texten innan filmen börjar.

Vad är då en tillåten Star Trek hemsida? Då kan ju vem som helst göra en egen

Star Trek hemsida i så fall och var skulle gränsen gå till vad?

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart kan vem som helst göra en egen Star Trek-hemsida och använda sig av det som du mycket riktigt påpekar ändå är upphovsrättsskyddat material. Då blir den sidan en av de 1000-tals sidor som Jocke pratade om.

Utdrag ur upphovsrättsskyddat material är i princip upphovsrättsskyddat även det, men Paramount och andra företag ser mellan fingrarna på detta så länge som det är utdrag och klipp och inte hela filmer eller större avsnitt det är fråga om. De tjänar ju ändå på det.

Dessutom kan man alltid hänvisa till "citalagen". Så länge man använder citat "rätt" har man lagen på sin sida.

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår inte. Då borde väl dom som skyddar material ifrågasätta hur folk ska ha det. Ska det vara skyddat eller inte. Kan man skydda nåt mitt emellan?

Citaträtt kan väl inte gälla bilder?

Enligt vad jag förstått så gäller citaträtt text. Att ta en mitt text ur en stor text och sen kommentera.

Detta gäller också bilder där man öppet redovisar ägaren till dessa. du kanske ibland har läst en bok där det finns bilder med text under. Ibland kan det också finnas direkta fotnoter till dessa bilder. Detta gäller även rörliga bilder. Men du får inte visa klipp som missvisar ägarnas idé gällande produkten.

Okey. Men då har ju upphovrätten tappat sin innebörd när folk lika bra kan slingra sig förbi med citaträtten och få ut det på sidan.

Men jag vet inte vad jag ska ta på allvar? När man frågan någon annan

som mera är insatt och jobbar med det så blev det ett rakt svar, att man måste

ha tillåtelse.

Detta kanske inte gäller datorspel eller.

Enligt svar i t.ex. tidningen "Pc för alla" så har folk fått svar att man inte får lägga ut skärmdumpar på spel utan tillåtelse. Citaträtten kanske inte gäller spel?

Borde det inte vara samma sak där att folk gör reklam om spel och lockar flera?

Men herregud hur tror du akademiska avhandlingar och faktalitteratur skrivs då. Det handlar ju inte att krypa runt någon lag utan att presentera något. Så länge denna presentation ligger i linje med producenternas idé så förenas alla intressen och alla blir glada och tjänar på det. Bildcitat kan dock fällas som sagt om de presenteras på ett sådant sätt att just producenten anser att produkten idé har blivit presenterad på fel sätt. Då torskar man dit, fråga bara han som gjorde en utställning på Astrid Lindgrens barnfilmer.

Sign in to follow this  

• Create New...