Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Har ingen aning om detta är rätt plats, men det brukar ju ordna sig ändå. Men här hade jag tänkt att vi skulle kunna ge respons på det man har skrivit och publicerat gällande ST. Jag och Orville har dragit ihop en artikel gällande DS9 som har publicerats här på stdb. Vi skulle vilja veta vad ni tycker om den.

Jag skulle också vilja veta vad ni tycker om de andra artiklarna jag har fått publicerat där, gällande religionen i ST, VOYs frälsning.. och regissörer..

Kan man t ex utveckla någon nya artikel ur dessa.

Jaja skriv och tyck till.

Jag har just läst din artikel om religion i star trek och funnit att du har haft en hel del att säga om något som jag trodde skulle vara något av ett dött tema. jag har alltid haft inställningen att religion var något som knapp existerade i star trek men du lyckas ha en trevlig diskussion om det... Skulle gärna vilja flika in något angående the prime directive i den här diskussionen, det borde passa bra.

Jag tycker att ni har gjort ett superjobb när det gäller artikeln om DS9.

Den är fantastiskt upplysande och spännande skriven, helt enkelt intressant.

Nu finns artiklar om religionen inom ST och om DS9...jag satt och naivt funderade på en artikel om ST's syn på konsten och musiken. :rodna:

Kolla in databasen om Q. Där finns lite skrivet av lilla *host* mig. :D J.

Tydligen inte än. Pjotr'k kan väl när eller om den förändringen kommer! J.

Jag har äntligen hittat dem! Kolla Besättningar under databasen! J.

Edited by Supreme Comander JAF

Har ingen aning om detta är rätt plats, men det brukar ju ordna sig ändå. Men här hade jag tänkt att vi skulle kunna ge respons på det man har skrivit och publicerat gällande ST. Jag och Orville har dragit ihop en artikel gällande DS9 som har publicerats här på stdb. Vi skulle vilja veta vad ni tycker om den.

Jag skulle också vilja veta vad ni tycker om de andra artiklarna jag har fått publicerat där, gällande religionen i ST, VOYs frälsning.. och regissörer..

<{POST_SNAPBACK}>

Det går väl, själv skulle jag vilja se en beskrivning av stridskonsten (både skepp vs skepp och person vs person) i de olika serierna... J.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant med dina reflektioner kring skådespelare som regissörer. Texten kring det teatraliska arvet kontra det TV mässiga hos Stewart och Brocks är något som många kan skriva under antar jag.

Artikeln kring religon i ST är intressant och ett ämne som man ju inte kan låta bli att tänka på nä man ser DS9. Även om jag främst ser DS9 som ett slag mot rasism och framlingsfientlighet. Även Bajorernas religösa strävanden ser jag nog mer på som ett sätt att göra ett folkslag mer färgstarka och olika de icke-religösa starfleet personalen...

Artikeln voygers frälsning och......

Jaha Kai här har du analyserat hårt och du har väl fått fram en hel del men våra åsikter skiljer sig markant åt som de oftast gör ;)

Kring din diskussion melan kirk och picard gör du, jag vad ska jag säga... "alla som tycker så här har fel....". Det tycker jag är lite ovanligt för att vara dig men om jag får göra en iakttagelse så brukar du ha en tendens att underskatta det författarna har gjort för att skapa en intressant serie och filmer om TOS/TOS filmerna och speciellt karaktären Kirk.

Att du menar att voy:s styrka är att alla avsnitt är hyfsade till bra men inga toppar. Ja, vad ska man säga. Det är ju en uppfattning som man kan ha och jag delar den inte. själv tycker jag att serien innehåller bland de sämsta avsnitten inom star trek. Kommer inte ihåg namnet men för att nämna ett : när det är ett skepp som består av kopior från en planet som kopierar saker. Man förstår i nnan halva avsnittet gått att det inte är den riktiga besättningen och man bryr sig inte alls om vad som händer. Det funkar inte ens bra som ett "paralella utvecklingslinjer" avsnitt.

Lite ris från mig som vanligt

Artikeln voygers frälsning och......

Jaha Kai här har du analyserat hårt och du har väl fått fram en hel del men våra åsikter skiljer sig markant åt som de oftast gör  ;)

Kring din diskussion melan kirk och picard gör du, jag vad ska jag säga... "alla som tycker så här har fel....". Det tycker jag är lite ovanligt för att vara dig men om jag får göra en iakttagelse så brukar du ha en tendens att underskatta det författarna har gjort för att skapa en intressant serie och filmer om TOS/TOS filmerna och speciellt karaktären Kirk.

Att du menar att voy:s styrka är att alla avsnitt är hyfsade till bra men inga toppar. Ja, vad ska man säga. Det är ju en uppfattning som man kan ha och jag delar den inte. själv tycker jag att serien innehåller bland de sämsta avsnitten inom star trek. Kommer inte ihåg namnet men för att nämna ett : när det är ett skepp som består av kopior från en planet som kopierar saker. Man förstår i nnan halva avsnittet gått att det inte är den riktiga besättningen och man bryr sig inte alls om vad som händer. Det funkar inte ens bra som ett "paralella utvecklingslinjer"  avsnitt.

Lite ris från mig som vanligt

<{POST_SNAPBACK}>

Om du tänker på Course:Oblivision så ber jag att få lägga in en protest. Det är enligt min åsikt ett av voygers bästa avsnitt. Just det att man så småningom kommer på att det är den här kopian *spoilervarning* som sedan förstörs precis när dom får kontakt med orginalet gör det mycket spännande. Men smaken är som baken.... :rodna: J.

Jag tror att du Orville har blandat ihop bra och bra. Du refererar till en subjektiv upplevelse gällande uppskattandet av intrigen. Där håller jag kanske till och med dig. Men faktum är när man tittar till den struktur som finns i manusen till VOY så måste man faktiskt beundra dess välskrivenhet, detsamma gäller även regissörernas hantverk. Detta är ”objektivt” bra, men den subjektiva upplevelsen är dock inte alltid p?? topp. Personligen finner jag VOY ibland lite för mycket Volvo – snyggt, välgjort och ganska gäspigt. Men detta är ju en högst personlig betraktelse och skall inte avgöra speciellt mycket i en bedömning av ett avsnitt eller en serie i stort.

Nej jag underskattar inte porträttet av Kirk, det är du som överskattar det. Stewart är en så mycket bättre skådespelare än Shatner och ger på så sätt mycket mer näring åt karaktären. Dessutom har manusförfattandet utvecklats så mycket sedan 60-talet så det vore väll märkligt om inte just TNG & Co. Skulle hålla en högre nivå. Detta fråntar dock inte mitt subjektiva nöje över att se på TOS med Kirk i spetsen – även om Bones är roligast. TOS har ett högre subjektivt värde för mig ur underhållnings synvinkel men det betyder inte att TOS är bättre än t ex VOY. :blink: - är du med :blink:

Sedan kan vi alla analysera fakta olika, men vissa saker är bara sanna. Detta borde ju du som naturvetare veta- så som t ex att Stewart (Picard) sopar golvet med Shatners Kirk. ;) ;) :lol:

Sign in to follow this  

• Create New...