Kai Dukat Posted June 25, 2005 Report Share Posted June 25, 2005 Har sett en lång trailer på serien nu (CBS), och den verkar lovande. Genom att jag är ett stor fan av Braga - förutom MI2 - hoppas jag nu att han kan visa att han är lika bra och att han lyckas lika bra som R. Moore. Personligen har jag därför mycket höga förväntningar på denna serie och jag hoppas också att den håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted June 27, 2005 Report Share Posted June 27, 2005 Har inte riktigt hajat vad denna serie ska handla om ännu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 Brent Spiner, data ska vara med. länken till trailern och lite info ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted June 28, 2005 Report Share Posted June 28, 2005 Brent Spiner, data ska vara med. länken till trailern och lite info ;) <{POST_SNAPBACK}> Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 21, 2005 Author Report Share Posted September 21, 2005 Har nu sett piloten av denna serie och måste erkänna att det kändes riktigt mysigt att se namn som Mike Sussman, André Bormanis, David Livingston och förstås Kungen själv Brannon Braga. Men ST parallellerna stannar inte bara vid namnen, vad sägs om denna uppsättning; En superläkare, ett lingvistgeni, en tekniknörd, en skjutglad tuffing, ett underbefäl som kan och förstår allt som de andra och hennes chef som vågar ta beslut och stå för dessa. Ja uppsättningen i serien är väldigt likt strukturen i ST, det känns faktiskt som intrigen till denna serie är en tankefortsättning från ENTs Xindhattack. Jaja det är inte superexplosiva supervapen som aliens använder i sin attack???? Utan det är lite mer sofistikerat. Sedan finns det några tfoton och kameraåkningar som är typiska för ST, kolla utzoomningen från högkvarteret. Men TH andas också Arkiv X, eller rättare sagt det känns som TH tar vid där Arkiv X slutade; nu är aliens här – punkt slut – och de visar inga tecken på att vara snälla. Slutligen kan man också se arvet från 24/Lost strukturen, varje avsnitt kommer att bli viktigt känns det som. Detta är ett intressant vägval av Braga, men det kan bli seriens undergång, dvs det gäller att vinna publiken direkt för det kan bli svårt att komma in i serien senare. Fungerar serien då? Njaa helt övertygad är jag inte på grund av vissa saker. Det första är att det finns ett inslag från Xindisarna som jag inte gillar, dvs själva syftet till attacken är dolt. I ENT blev detta ett problem som man egentligen inte till fullo lyckades lösa under hela säsong 3. Förhoppningsvis har Braga lärt sig och kommer att vara mycket skickligare gällande dessa upplösningsplanteringar. För det andra är det just karaktärsammansättningen; detta är INTE ST men man riskerar väldigt mycket att hamna i STs kölvatten i och med dessa karaktärer, dvs vi har sett det förut. För det tredje är tror jag det är viktigt att få in Bragas dubbelbottnade manus detta ger liv och mening till hela historien, tyvärr tycker jag nog att piloten avslöjar en struktur där detta kan bli lite klurigt att lösa för Braga. Men visst det är spännande och man dras med i handlingen snabbt, serien känns mer genomarbetad än 4400 men inte lika spektakulär som BG. Och jag tror att det är dessa serier man i första hand ska jämföra TH. Detta är SF som ligger väldigt nära människans existens och hur hon lyckas rädda sig själv ur denna situation. I 4400 är hotet sublimt och i BG är det direkt konkret i TH är det någonstans mittemellan. Skådespelarna är dessutom bra och det är roligt att se Spinner agera igen – men visst finns det mycket Soong över honom. Ja inte leder Spinners närvaro till mindre ST feeling. Och kanske är det så att TH trotts allt lyckas med att fylla en del av tomrummet vi alla har nu när St inte går längre. Men tyvärr kommer det fortfarande att känns lite tomt för trotts allt TH är INTE ST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted September 21, 2005 Report Share Posted September 21, 2005 ...Och kanske är det så att TH trotts allt lyckas med att fylla en del av tomrummet vi alla har nu när St inte går längre. Men tyvärr kommer det fortfarande att känns lite tomt för trotts allt TH är INTE ST. <{POST_SNAPBACK}> Jag misstänker jag förstår vad du menar Kai Dukat. Av trailers att döma, utan att ha sett enda avsnitt, får jag mer känsla av Arkiv-X än ST. Dock kan denna serie, om den nu letar sig till mina kanalutbud/DVD vara ett surrogat för ST. Men ett surrogat ersätter sällan den riktiga varan. Den verkar kanske inte jobba så mycket med relationsproblem med aliens, av smakproven att döma, men den verkar lovande ändå… Arkiv-X känsla, i sina bästa stunder, är ju inte det sämsta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted September 22, 2005 Report Share Posted September 22, 2005 (edited) Nu har jag sätt piloten från en alternativ källa De verkar gå i samma anda som arkiv x Nu har jag bara sätt en ep, men jag känner redan farvågor, de verkar ha gjort allt mystiskt bara för mystiken skull, varför skulle rymdvarelser få fiskar/skalbagar gå i cirklar. Undrar om Braga verkligen har en övergripande plot och inte bara hittar på efterhand. Måste säga att jag tycket ep var väldigt spänande och man vill se fortsättningen. Sedan kommer de saker som trotsar all logik: SPOILER SPOILER Varför har man inga typer av skydsdräkter när man går ombord, särskilt när det ser ut som besätninge slagits ut av någon typ av virus/bakterie, kan aceptera att de inte har det av budget själ men vad fan behöver man spränga skeppet för Nordkorea! har en Kilo ubåt (svårt att hitta trovärdiga fiender efter sovjets kolaps) Vad är amrekanska flottan, särskilt när de kan spåra ubåten så exakt, om transport helekoptrarna kunde nå fartyget så borde flottan kunna nå, eller åtminstånde en svärm med ubåtsjakt helekoptrar/flyg. Även om de inte fans några lämplig militära enheter att stoppa ubåten, vad skulle Nord koreanerna göra, försöka borda det (svårt att göra från en ubåt) särskilt med en massa välbeväpnade amrekanare ombord, alternativt torpederat skeppet, och begå en öppen krigshandling. Slut spoiler. Kai Dukat vad står BG för? Sedan varför förutsätts det alltid i alla fimer/serier att panik skulle utbryta om almänheten fick reda på att det finns rymdvarelser. Edited September 22, 2005 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 22, 2005 Author Report Share Posted September 22, 2005 (edited) Ojdå Ja Battlestar Galactica döljer sig bakanför BG. Edited September 22, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted September 23, 2005 Report Share Posted September 23, 2005 Det finns en makalös skärmsläckare kopplad til lhemsidan Treshold som bygger på Philip K Dick:s roman Do Androids Dream Of Electric Sheep? Egen tolkning bugger på om alla datorer kopplade till Internet, har de en gemensam dröm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted September 24, 2005 Report Share Posted September 24, 2005 Tycker Threshold verkar mycket lovande. Alltid kul med nya serier som man kan följa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted September 24, 2005 Report Share Posted September 24, 2005 SPOILER :!!!: Varför har man inga typer av skydsdräkter när man går ombord, särskilt när det ser ut som besätninge slagits ut av någon typ av virus/bakterie,De hade skyddsmasker när de gick under däck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 25, 2005 Author Report Share Posted September 25, 2005 Såg nu avsnittet Blood of the Children Dvs första avsnittet efter de två pilotavsnitten. Mer fokuserat gällande det mesta, visst en klassisk temposäkning vilket alltid görs efter piloten men man får ändå fram en mörk spänning. Det finns också en början till en förklaring vilket känns bra, eller egentligen är det väll bara en utveckling från piloten men ändå. Det känns mer genomarbetat än Xindhi intrigen. Faktum är att jag börjar redan gilla serien – visst mycket kan gå fel, men det här är spännande, mörkt och snyggt. Våra hjältar och vi tittare famlar efter något som vi anar är riktigt otäckt. Det finns även tendeser hos skådespelarna är lite bättre än vad jag trodde, men vad detta är återkommer jag till om jag ser samma positiva utveckling som jag såg här. Jaja tiden får visa vad det bliva – men det är med mersmak jag ser fram till nästa fredag. En 4 blir det ett snäpp högre än piloten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 3, 2005 Author Report Share Posted October 3, 2005 The Burning 1.04 Jaha Braga följer tv-serie strukturens ABC. Efter förra veckas temposänkning fokuserar han återigen på huvudspåret och sakta börjar det att byggas upp en del gällande svar och djupare frågeställningar. Ett svar ger en ökad problematik snyggt, spännande men inte speciellt överraskande för oss inbitna serietittare. Men det som ändå talar för är skådespelarna, de är jättebra faktiskt. De har hittat en trygghet i sina karaktärer vilket gör att det finns utrymme för lite finlir i relationerna. Detta är dock överraskande för detta brukar inte dyka upp förrän i säsong två i normala serier. Kanske är det Spinner och Bragas ST-historik som gör att man så snabbt lyckas skapa denna närvaro – imponerande. Jag tycker mig även ana att Braga försöker bygga upp en fiktivvärld större än själva intrigen. Detta kan innebära att man kan ”lösa?? den rådande intrigen och fortsätt med en ny story. Detta inger hopp om nytänkande i denna kanske inte alltför moderna klädsel. Jag tror nästan att Braga vill åt något liknande 24 och på så sätt skapa något bestående som gör att publiken blir trogen. Fast inte lika krävande som STs publik. Jag tror att Braga uppskattar en viss distans med sina fans efter sina år i ST världen. Kanske bättre än förra avsnittet, men imponerings effekten är låg därav bara en 3. Men följer han ABC strukturen så dyker de bättre avsnitten först någon gång mellan avsnitt 6-10. November månaden är mycket viktig i Usa gällande pengar och fortsättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 11, 2005 Author Report Share Posted October 11, 2005 Episod 5 En mycket positiv utveckling av intrigen, dock börjar idén att kännas lite upprepande gällande sökandet av de försvunna sjömännen. Men det är som sagt en fin framåt rörelse i serien och det blir säkre och säkrare på alla nivåer. Man börjar försiktigt att öka den fiktiva världen med att ”avslöja” sitt uppdrag för utomstående. Precis lagom så att sidointriger är logiska i framtiden. Min favorit scen är dock när man avslöjar detta för en säkerhets konkurrent, han höjer inte på ögonbrynen och menar att så många döda rör det sig inte om – ja ungefär som om det är vanligt med rymdinvasioner i usa. Kul tyder på självdistans vilket ger lite luft åt serien. Personligen tycker jag nog att detta är det starkaste avsnittet i serien, men detta just på grund av det tekniska i avsnittet. Mycket snyggt gjort på alla nivåer – bild och text. Spänningen finns där och för första gången börjar man kanske identifiera sig med denna – detta är dock en smaksak. Men ¤ får det lov att bli, och jag ser fram emot att få se mer till skillnad från 4400. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 17, 2005 Author Report Share Posted October 17, 2005 (edited) 1.06 The Pulse Mike Sussman i hög form, oj vad bra skrivit detta manus är okej det finns två finstilta logiska missar i förhållande till huvudintrigen men vi får väll ha överseende med dessa. Precis som jag påpekade ovan i 1.05 så var skeppintrigen lite tjatig och här gör man en snygg variant på detta vilket gör att man upplever en fokus flytt fast det egentligen inte är så. Dessutom lägger man in detta perspektiv in i en större fiktiv värld vilket gör att man sugs in än bättre i intrigen. Med en bra tempostegring skapar man sedan en mycket fin spänning som man vill vidare i. Sussman planterar också en del mindre intrigkonflikter inom Thresholdprojektet vilket ökar och sprider spännings delar, snygga små konflikter som kommer att få betydelse senare misstänker jag. En annan sak som skiljer serien från ST är att kollektivet av skådisar betyder mer än den enskilde. Alla ligger som i centrum av berättandet, detta byggs dock upp av individuella prestationer, mina favoriter är lingvisten och teknikern som växer allt mer, och just relationen mellan dessa två känns väldigt mycket ST i sin konstruktion. Men de ”isoleras” inte från resten av gruppen – än så länge – utan alla drar åt samma håll. Men även i slutet ser vi en manuskonstruktion som känns väldigt mycket ST, när man ska avfyra det aktuella objektet – obsa att jag inte avslöjar vad – så känns det som Enterprise eller Voyager ska avvärja ett hot en gång för alla. Klippning och dialog är helt enkelt ST i vår värld. Måste erkänna att det känns tryggt och snyggt. Helt klart seriens starkaste avsnitt en mycket stark 4 Edited October 17, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 23, 2005 Author Report Share Posted October 23, 2005 1.07 Wow så imponerad jag blev av detta avsnitt. En bra indikation att man har att göra med en bra serie är att man lyckas göra bra saker av ganska svaga intriger. Braga visade under VOY och ENT att detta var något han kom att behärska, och här tar han det hela ett steg längre. Han leder sitt team till att göra ett mindre mästerverk av något som i grund och botten är direkt mediokert. Efter att ha fokus på huvudintrigen i tre avsnitt så är det naturligt att bryta tempot i detta avsnitt. Man drar ner tempot åå det grövsta men hur vackert döljer man inte detta. Man låter de tidigare planteringarna gällande den vidgande fiktiva världen blomma ut och på sätt får man en dynamik i intrigen som ger en illusion om att det händer mer än det egentligen gör. Men man nöjer sig inte med detta utan garderar sig med att bryta upp kollektivet och skapa en parallellhandling vilket ger en ännu större illusion om att det händer något. Parallellhandlingen ger framför allt intrycket om ett högt tempo – se gärna Alias de är mästare på detta – fast det i grunden är en ganska medioker grundintrig. Dessutom slänger man in en överraskande upplösning på den ena intrigen vilket gör att man höjer extra på ögonbrynen. Ett helt lysande avsnitt som ger spänning och framåtrörelse fast det egentligen inte händer någonting. Ronald D Moore måste grina blod över detta, detta är vad han vill åstadkomma i BG men så sällan gör. Det märks att Braga & Co. Får stöd av CBS för annars kan man inte få ihop ett sådant här avsnitt. Seriens första 5-poängare. Kolla förövrigt in personkemin mellan teknikern och lingvisten ojojoj vad bra den är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted October 27, 2005 Report Share Posted October 27, 2005 Verkar helt klart vara en intressant serie... Om det inte vore så många andra serier som också var interssanta skulle jag kasta mig över den här genast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 5, 2005 Author Report Share Posted November 5, 2005 1.08 jaha vad ska man säga. En stor flört med den amerikanska publiken hela sammansättningen är så spekulativ man kan göra av det hela. Detta är förstås ett klassiskt knep när man ska dra ner tempot fast ända garantera tittarsiffror. Men faktum är att detta är i grund och botten ett mycket mediokert avsnitt med väldigt liten framåtrörelse i sig. Dessutom ter sig avsnittet som ett typiskt arkiv X avsnitt från säsong 1. Dvs lite kusligt men utan poäng. Kanske nödvändigt för siffrorna är inte övertygande där borta, men serien ska enligt rykten exporteras över havet och detta brukar garantera minst en säsong så det finns tid att fixa till det hela och det borde man klara av. Avsnittet borde vara en klar 2:a men intrigen som finns hos de underbara Rob Benedict och Peter Dinklage. Personkemin mellan dessa är redan fantastisk, med självdistans och skamlöst självförtroende äger dessa showen, kan bli ett problem men vem bryr sig de är ju så bra. Dessa står för den lilla framåtrörelsen och man vill se vidare tackvare dessa herrar. Även ett litet plus för den surrealistiska scenografin gällande mutationerna. Detta gör att avsnittet kryper (med nöd och näppe) upp till en 3:a. tyvärr tror jag dock att den okritiskt konsumerande tv-tittaren ser detta avsnitt som det ”bästa” och att ”äntligen händer det något” men oj vad lurade dessa är/kommer att vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Jag har sett allt som visats hittills av serien. Den började bra men sedan går det utför. Det där viruset dyker ju upp överallt. Thresholdgänget åker ju bara runt och jagar nytt och gammalt alien virus. Om det är så lätt för det där viruset att spidas skulle hela världen vara infekterad bara på ett par timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
epitaph Posted November 26, 2005 Report Share Posted November 26, 2005 http://www.tvsquad.com/2005/11/23/threshol...-breaking-news/ Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 27, 2005 Report Share Posted November 27, 2005 AHHAaa det är kanse därför tv4 köper in den, nerlagd serie = billigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 28, 2005 Author Report Share Posted November 28, 2005 Det är märkligt att tittarsiffror ska spela så stor roll för CBS. Jössöss börjar det inte gå till överdrift de hade faktiskt bättre siffror än ENT säsong 1 – för att inte tala om BSG.. Ibland måste man ha is i magen, tex hade Mash och Spannarna på Hill Street usla siffror de två första säsongerna men man körde på i alla fall och TV historia skapades. Threshold hade grunden för att bli en bra serie – kanske inte lysande, men betydligt bättre än både 4400 och BSG – men tyvärr får vi inte veta detta nu. :arg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Är det någon mer än jag som tycker att Threshold påminner om X-filesavsnittet "Firewalker" (2:9)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaudija Posted February 8, 2006 Report Share Posted February 8, 2006 Jag tycker att Brent Spiner är jättebra som Nigel Fenway. Jättebra rollfigur. Klaudija Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted February 10, 2006 Report Share Posted February 10, 2006 Jag har sett alla dom avsnitt som hittils sänts (13 avsnitt) och jag är verkligen förjust i serien, kommer kännas som om mycket kommer saknas. Sägs att det ska sndas ett till avsnitt, men hur ska man få med allt i ett avsnitt och låta det få ett värdigt slut? Men som jag sa när jag läste att det skulle läggas ner, dom lägger ner alla serier jag gillar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts