Jump to content

Outforskade världar i våran närhet

Smirf

Recommended Posts

Nej, jag pratar inte om närliggande solsystem eller om rymden utan våra hav. Jorden består till 70% av vatten, och en förvånansvärt liten del av all den havsytan är utforskad. I veckan som var lyckades några japanska forskare fånga en levande jättebläckfisk på bild. Bläckfisken de tog bilder av var "bara" 8 meter lång, de kan bli upp till 18 meter!

Jag tycker att mänskligheten ska lägga mer energi på att utforska och förstå våran egen planet än t.ex. planera rymdfärder till Mars. Tänk er hur många fantastiska okända livsformer i havsdjupen det kan finnas vars existens är hotad av våra föroreningar av haven.

Kanske kommer en framtida kapten "Kirk" snarare vara ett befäll på en ubåt än ett rymdskepp.

Nej, jag pratar inte om närliggande solsystem eller om rymden utan våra hav. Jorden består till 70% av vatten, och en förvånansvärt liten del av all den havsytan är utforskad. I veckan som var lyckades några japanska forskare fånga en levande jättebläckfisk på bild. Bläckfisken de tog bilder av var "bara" 8 meter lång, de kan bli upp till 18 meter!

Jag tycker att mänskligheten ska lägga mer energi på att utforska och förstå våran egen planet än t.ex. planera rymdfärder till Mars. Tänk er hur många fantastiska okända livsformer i havsdjupen det kan finnas vars existens är hotad av våra föroreningar av haven.

Kanske kommer en framtida kapten "Kirk" snarare vara ett befäll på en ubåt än ett rymdskepp.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är uppvuxen i Stockholms skärgård, som en gång i tiden var den vackraste skärgården i världen. Men så är det inte längre...

Min pappa var officer i flottan så det var mkt Ålandshav, skärgården, båtar mm.

Men det var långt senare som jag upptäckte biologin i havet. Nu bor jag på västkusten och håller på att upptäcka en helt ny skärgård, och ett helt nytt hav.

Jag dyker så fort jag får chansen till det. Havet för mig är den totala vilan och friden, även om sjön går hög. :D

Senast när jag var i medelhavet så "lekte" jag att jag var på en ny planet när jag dök. Att just få sväva fram på halvdjupet är mkt spännande och det marina livet är ju så fängslande, även för en lekman som jag, att man glömmer att gå upp.

Så om jag fick välja mellan att bo på en bas på Månen eller på en bas på havets botten, så blir det havets botten.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att utforskning av vår egen planet och utforskning av rymnden behöver konkurrera. Teknik som utvecklas för att utforska rymnden kan ofta få användningsområden här på jorden.

Utforsking av de stora havdjupen är oerhört intressant och där fins en värld som vi känner till väldigt lite om. Jag håller med om att det är viktigt att inte förorena haven. Detta kan helt klart påverka mänskilghetens överlevnad. En annan ruksen sak är växthuseffekten och koonsekvenserna den kan orska för livet på jorden. :o

Jag tycker att det hade varit fantastiskt om någon intelligent ras hade gjort first contact. Jag tror det hade betytt oerhört mycket för jorden om vi hade kännt till att vi inte är ensamma i rymden. Jag tror dock inte riktigt att vi är mogna för en sådan kontakt ännu.

• 4 weeks later...
Kan dom inte skaffa en forumträff:P utomjordningarna möter startrek db, det hade vart skoj :D

skämt åsido. Jag håller nog med dig, tyvärr hade nog utomjordingar idag blivit hälsade med vapen och kulor :(

In a Mirror Darkly... :D

Bästa ST-avsnittet. Någonsin.

Angående havet så är det konstigt att man inte har utvecklat metoder för att använda havet bättre än. Fiskodlingar finns ju, men det är i sådan liten skala. Det är dags att erövra havet! Tämja valarna. Hägna in fisken och skörda tången! En helt ny värld av naturresurser skulle kunna öppna sig. Tyvärr så är det ju nästan svårare att gå på djupet än på höjden, med tanke på att förutom bristen på luft och kylan måste man dessutom komma på ett sätt att klara trycket på extrema djup, något som en rymdfarkost knappast behöver oroa sig för.