Kai Dukat Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Varje serie har ju sina nyckelavsnitt, dvs där balansen i serien blir så där komabra och därefter blir det liksom aldrig fel – visst snedtramp förekommer men dessa är tillfälliga och seriens huvudådra är aldrig hotad. Vid dessa avsnitt sker ett vägval och man väljer att vandra ”rätt” väg, oftast blir det en tredje väg, dvs man väljer bort de två vägar som ar uppenbara. Jag har listat några sådana nyckelavsnitt TOS – The motion Picture, ja jag vet, men det är här som man hittatr den där balansen, harmonin att fortsätta sin vandring. Den tredjevägen består i att Kirk driver sitt uppdrag men en större sanktionering och förtroende från Starfleet. Dvs karaktärerna och manuset har en större mognad och Gene & Co vet var de är på väg. TNG – Family. Plötslig får karaktärerna liv och bakgrund. Star Trek tar steget fullt ut och blir en såpa. Allt börjar hänga samman och karaktärerna växer och blir mer och mer komplicerade. Inget i ST blev sig mer likt DS9 - The Way of the Warrior. Precis när vi trodde att Klingons gick att lita på så slår kriget ut I fullblom. Intern politik blev galaktisk kris som ingen hade vågat hoppas på. Mörkret är ett faktum och stationen är farligare till än nägonsin. VOY – Scorpion + The Gift. Ja dessa avsnitt talar väll för sig själv, Seven och Borger. Farligare fräckare och mycket bättre. ENT – Home. Egentligen ett upprepande av Family, och det fungerar, det känns som hela serien hittade Hem i detta avsnitt och vi fick en av de bästa ST säsongerna någonsin. Hade fungerat utan bekymmer minst en säsong till om de dumma amerikanerna hade fattat hur bra det hade blivit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Skulle möjligen kunna lägga till "Generations" när Picard och co tar över stafettpinnen från kirk och co. Visst är resan hem kanonbra, men det känns ändå som att filmerna lyfter ett par nivåer och blir mer moderna i samband med Generations! Vill bara tillägga att visst finns det många bra avsnitt innnan scorpions. tex caretacer, the 37'ths och twisted. Men jag är ändå böjd att hålla med dig. Kes i all ära (hon var absolut inte dålig!). Men seven har ändå någonting som gör karraktären flera divisioner intressantare. Jag skulle tom kunna sträcka mig till att säga att det var ett genidrag att plocka med seven även om det var synd att kes försvann. Hon kunde väl ha fått en mer undanskymd roll istället? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Skulle möjligen kunna lägga till "Generations" när Picard och co tar över stafettpinnen från kirk och co. Visst är resan hem kanonbra, men det känns ändå som att filmerna lyfter ett par nivåer och blir mer moderna i samband med Generations! Vill bara tillägga att visst finns det många bra avsnitt innnan scorpions. tex caretacer, the 37'ths och twisted. Men jag är ändå böjd att hålla med dig. Kes i all ära (hon var absolut inte dålig!). Men seven har ändå någonting som gör karraktären flera divisioner intressantare. Jag skulle tom kunna sträcka mig till att säga att det var ett genidrag att plocka med seven även om det var synd att kes försvann. Hon kunde väl ha fått en mer undanskymd roll istället? J. Själv tycker jag Borgerna växte till en av de tristaste fienderna i och med Voy. Dessutom hade jag på den tiden en liten "crush" på Kes, så jag led stora kval när hon försvann till förmånen för den där strömlinjeformade blondinen med implantat (hmm, det där kan misstolkas...?) Håller dock med om GEN, inte för det "moderna" utan just för att en generation säger farväl och en annan tar över. Vad det gäller VOY så tycker jag att ett viktigt avsnitt (och i mitt tycke ett av de bästa i VOY) var Future's End part 1 & 2. Här var det helt plötsligt som att man tog steget ut ur de vanliga VOY-miljöerna. Besättningen fick göra saker de normalt inte gjorde och till skillnad från t ex Basics så fick man ett ruskigt mastigt manus att jobba med. De flesta andra dubbelavsnitten, hur bra de än är, så känns de just som lite maffigare varianter av tv-avsnitt. Future's End har filmpotential, och det imponerade på mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted March 5, 2008 Report Share Posted March 5, 2008 (edited) I TNG tycker jag att det finns många vändpunkter/nyckelavsnitt, men några av dessa är för mig Q Who? då Borgerna gör entré, och allt blir bara en smula mörkare och mer hemskt. Sen tycker jag att The Best of Both Worlds spelar stor roll för andra avsnitt, och även för Picard som karaktär. Annars är ju Who Watches the Watchers? och First Contact (avsnittet) vändpunkter i mina ögon när det gäller the prime directive, altså första mötet (first contact :P ;) ) med andra raser. Just att det går som det går i dessa avsnitt tycker jag får en att ha det i åtanke i andra avsnitt. Sen är ju The Chase en massiv vändpunkt, inte nödvändigtvis (råkade skriva "nördvändigtvis" först, vilket jag tycker var jättekul :lol: ) för själva serien, men för synen på universum och dess evolution. I, Borg tycker jag är en vändpunkt för Borgerna. Det ger dem en gnutta (en STOR gnutta) mänsklighet. När det gäller de andra serierna kan jag tyvärr inte uttala mig, då ja endast har sett 1 avsnitt av TOS och 1 säsong av Enterprise, men jag tycker att Shuttlepod 1 är ett nyckelavsnitt när det gäller relationen mellan Trip och Reed (i ST Enterprise). Såg sedan att ni tycker Home är ett nyckelavsnitt i Enterprise. Det är det enda avsnittet jag har sett efter säsong 1, så jag tyckte det var lite kul :P Edited March 5, 2008 by johannalaforge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Håller med om att Q Who och Best of Both Worlds var betydande avsnitt, inte bara för TNG utan för Star Trek som helhet. De gav en mörk sida åt serien, introducerade en fiende som inte var lik någon de tidigare mött och visade att även den mäktiga Starfleet kunde lida svåra nederlag. Kommer ihåg när jag första gången såg efterdyningarna av slaget vid Wolf 359. Den scenen lyckades verkligen förmedla en känsla av hopplöshet som jag inte varit med om i Star Trek tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 4, 2009 Report Share Posted March 4, 2009 Skulle möjligen kunna lägga till "Generations" när Picard och co tar över stafettpinnen från kirk och co. Visst är resan hem kanonbra, men det känns ändå som att filmerna lyfter ett par nivåer och blir mer moderna i samband med Generations! Allt blir inte mer modernt :lol: De återanvänder till exempel effekten när de spränger klingonskeppet från sexan i Generations Men andra nyckelavsnitt: The Naked Now (TOS) Ger god insikt i karaktärerna och var det avsnitt som fick fanmejlen att strömma in. Star Trek 2 Hade den inte blivit så bra och lönsam som den blev hade Paramount knappast fortsatt med tanke på megabudgeten för The Motion Picture. The Best of Both Worlds del ett och två Avsnitten som fick TNG att verkligen hitta rätt och på vissa sätt bli bättre än TOS. All Good Things Bästa avslutningen på en serie och förmodligen det mest sedda Star Trek-avsnittet när det sändes. Star Trek Insurrection Tyvärr är det inte positivt, men intresset för Trek gick ner pga den här filmen, som var alltför mycket som ett avsnitt och inte kunde fånga upp de som gillade First Contact. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 . Future's End har filmpotential, och det imponerade på mig! Ja, och den filmen heter Star Trek 4 The Voyage Home ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts