Nyhet Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Enligt en omröstning genomförd av världens ledande astronomer i Astronomiska Föreningen har planeten Pluto blivit degraderad och ska hädanefter inte kallas för planet. Anledningen till detta är att Pluto är mindre än vår egen måne. Ett förslag på en ny beteckning har också lämnats in: Pluto och liknande himlakroppar kommer antagligen hädanefter kallas för plutoner. Källa: SVT Text-TV (Tack till everybodyknows) [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 Hmm, som jag förstod det i en intervju med någon svensk astronom så är Pluto tekniskt sett fortfarande en planet men skall klassas in i gruppen Dvärgplaneter. Nu hörde jag inte exakt vad som officiellt kom fram i inslaget, men problemet har väl varit att Pluto inte ens är den största av Dvärgplaneter som finns där borta i den "änden". Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 så vitt jag förstod det skulle beteckningen "dvärgplanet" försvinna och bli ersatt av "pluton". detta eftersom de mindre himlakroppar man upptäckt bortom pluto antagligen är av samma art - små och täckta av is. sen så är frågan var exakt gränsen går för att himlakroppen inte ska betraktas som pluton utan som en istäckt planet. jaja, den som lever får se... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted August 24, 2006 Report Share Posted August 24, 2006 så vitt jag förstod det skulle beteckningen "dvärgplanet" försvinna och bli ersatt av "pluton". detta eftersom de mindre himlakroppar man upptäckt bortom pluto antagligen är av samma art - små och täckta av is. sen så är frågan var exakt gränsen går för att himlakroppen inte ska betraktas som pluton utan som en istäckt planet. jaja, den som lever får se... Nu har jag inte letat ihjäl mig precis men beteckningen "pluton" har jag faktiskt inte hört, varken i radio- eller tv-inslagen jag stött på idag. Däremot har någon nyligen uppdaterat sv.wikipedia.org med följande: "24 augusti 2006 beslutade Internationella Astronomiska Unionen att den inte uppfyller kraven för att kunna kallas planet. Den är istället en dvärgplanet." Inte för att jag bryr mig så värst då jag förstått ett bra tag nu att Pluto inte förtjänar en plats med de övriga åtta. Allt lär väl klarna längre fram... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted August 25, 2006 Report Share Posted August 25, 2006 Hur det blir i frågan om Pluto får behålla sin status låter väta på sig. Läs mer här. Astronomer i Uppsala säger att de vill räkna Pluto i en egen kategori. och att de tror att USA kommer att tänka om. Det är ju en känslig fråga dp Pluto är den enda planet som USA funnit, och det kan man ju förstå att man vill ju inte bli av med en "uppfinning", som om Sverige skulle bli v med kylskåp, fyrar, eller Norge med blixtlås etc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 (edited) Hur skulle Norge bli av med blixtlås :o Blixtlås eller dragkedja är en slags låsanordning för bl.a. klädesplagg. Denna kan öppnas och slutas med en löpare som dras mellan två rader av häktor. Den första varianten fick patent redan 1851 av en amerikansk symaskinskonstruktör, senare förbättrades konstruktionen av två svenskamerikaner, Peter A. Aronsson år 1906 (samt Gideon Sundbäck 1913). Källa:wikipedia Edited August 26, 2006 by crazy_voyager Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 26, 2006 Report Share Posted August 26, 2006 Jag har varken hört talas om pluton eller dvärgplanet men dock planetoid som ska vara ett mellanting av planet och asteroid och representera objekt i plutos storlek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 27, 2006 Report Share Posted August 27, 2006 Dom får väl göra som st o kalla pluto för sol IX. :P J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts