Gå till innehåll
Nyhet

HD-TOS på TV

Rekommenderade inlägg

För att fira 40-årsjubileet av Star Trek har CBS börjat digitalt restaurera TOS. Man har valt att börja med avsnitt från en lista över fansens favoriter. Det första avsnittet, som i USA sänds den 16 september, är "Balance of Terror".

Förutom alla rymdscener har man även valt att göra om bakgrundsmålningarna till vissa scener.

Även ljudet har fått sig en uppsving och man har till och med spelat in öppningsmusiken på nytt, inklusive den kvinnliga sången.

Det är dock inte klart om man kommer släppa de nya avsnitten på DVD, standard som high definition. Men det kommer troligen ske någon gång framöver.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror förstås på hur lönt det är att göra om en så pass gammal

serie till HD. Det förutsätter ju att själva filmen ska ha en så

bra skärpa redan från början.

Inte går det ju att få fram fler detaljer om filmen inte

har en så bra skärpa, beroende vilken ISO filmen har.

Syftet med HD är väl att det är meningen att fler

detaljer ska synas. En gammal film har ju redan sin

skärpa.

Det ända man gör är ju bara att ta fram konturerna bättre och fixa

klarare färger. Fler detaljer kan det ju inte bli

Optiken och filmkvaliten i de kameror när Star Trek gjordes var väl inte så bra

jämfört med de som finns idag?

Redigerad av Supertreck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med - hur kan de digitalt förbättra något som faktiskt inte haft den bildkvaliteten från början? Jag är inte tekniskt så väl orienterad i området, men kanske någon annan vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag håller med - hur kan de digitalt förbättra något som faktiskt inte haft den bildkvaliteten från början? Jag är inte tekniskt så väl orienterad i området, men kanske någon annan vet?

Du behöver inte bekymra dig över att man ska byta optik och film i kameran som

användes 1966. Hur det ska gå till är ett mysterium

Har dom kanske lyckats använda Tru Calling-effekt men då kan man ju

byta alla filmer till HD.

Redigerad av Supertreck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men att "digitalt förbättra" innebär väl mer än att bara fixa till skärpan? Bara det att de byter ut en del effekter innebär ju en digital förbättring redan där. När Lucas gjorde om de gamla SW-filmerna la han till en del helt nya grejer och förbättrade en del andra. Det var en digital förbättring sas det. Och att fixa skärpa och färger ökar många gånger detaljrikedomen. Testa t ex att dra upp färgen p?? tv:n och se hur mycket detaljer ni ser då. Iofs inte riktigt samma sak men ändå...

Självklart finns det en gräns men visst tror jag att det är värt det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men att "digitalt förbättra" innebär väl mer än att bara fixa till skärpan? Bara det att de byter ut en del effekter innebär ju en digital förbättring redan där. När Lucas gjorde om de gamla SW-filmerna la han till en del helt nya grejer och förbättrade en del andra. Det var en digital förbättring sas det. Och att fixa skärpa och färger ökar många gånger detaljrikedomen. Testa t ex att dra upp färgen på tv:n och se hur mycket detaljer ni ser då. Iofs inte riktigt samma sak men ändå...

Självklart finns det en gräns men visst tror jag att det är värt det...

Jo men. Syftet med HD är ju att man ska se fler tetaljer. Varför blev HDTV uppfunnen

om det inte var för att se fler detaljer?

Det enda man kan komma med är ju att få skarpare bild och klarare färger

men det klarar ju vanlig DVD-film av

Jag kanske har fel. Jag har ju aldrig sett nån TOS eller nån film på bio. Det kanske är en mycket

skarpare bild och därför får sin fördel på HD ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skannar av orginalfilmerna - som relativt sett har oändligt hög upplösning - och förbättrar sedan färger, kontraster, skärpa, tar bort repor, mm. På det lägger man de nya efekterna och färgmatchar så det inte syns att det är pålaggda bilder. Förmodligen får man gå igen varje bildruta för sig, i denna process.

Största HD-upplösningen har ungefär dubbelt så många pixlar på höjden som SD. Det blir alltså dubbelt så mycket data per pixelkolumn. Tänk er dubbelt så mycket data på samma yta som er nuvarande TV. Det blir skarpare, då det finns mer att visa och man ser detaljer som porer i ansikten, grässtrån på fotbollsplaner etc.

Star Wars-jämförelsen var väldigt bra. Enorm skillnad på orginalen och de digitalt restaurerade filmerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Man skannar av orginalfilmerna - som relativt sett har oändligt hög upplösning - och förbättrar sedan färger, kontraster, skärpa, tar bort repor, mm. På det lägger man de nya efekterna och färgmatchar så det inte syns att det är pålaggda bilder. Förmodligen får man gå igen varje bildruta för sig, i denna process.

Största HD-upplösningen har ungefär dubbelt så många pixlar på höjden som SD. Det blir alltså dubbelt så mycket data per pixelkolumn. Tänk er dubbelt så mycket data på samma yta som er nuvarande TV. Det blir skarpare, då det finns mer att visa och man ser detaljer som porer i ansikten, grässtrån på fotbollsplaner etc.

Star Wars-jämförelsen var väldigt bra. Enorm skillnad på orginalen och de digitalt restaurerade filmerna.

Nu är ju ändå hdTV så dyrt och mindre tv.n är ju meningslöst när man

ändå sitter en bit bort. Då ser ju man inte dom små detaljer

Som om folk har fått så bra syn att kunna läsa text utskrivet i storlek 10 typsnitt Areal på cirka 4 meters avstånd

Vem klarar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Corny säger så är kvaliteten på originalrullarna av TOS fullt tillräcklig för HD.

TOS ligger på film som i sig har mycket hög upplösning.

Begränsningen ligger inte i originalfilmen, utan i de begränsningar som distributionsmediumen VHS och DVD hittills har satt.

Tyvärr är situationen lite värre för TNG/DS9/VOY då de serierna tydligen inte ligger på film, utan på band med betydligt lägre upplösning.

Risken finns dock att man i HD-versionen av TOS kan se att knappar och så vidare på enterprise egentligen är fastklistrade vingummin :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som om folk har fått så bra syn att kunna läsa text utskrivet i storlek 10 typsnitt Areal på cirka 4 meters avstånd

Vem klarar det?

Precis... Jag är för ny teknik men ibland måsta man stanna upp och fundera också. Jag kan inte se porer på folk på samma avstånd som jag har till tv:n. Går jag på fotboll här i Örebro så ser jag på sin höjd att gräset är grönt, inte att det faktiskt är gräs.

Snart ska man alltså sitta hemma och bli förvirrad för att jag ser otroliga detaljer på tv:n och när jag sen vänder bort huvudet tror jag att jag håller på att bli blind därför att allt runtomkring ter sig suddigt? Nåja, detta kanske sätter fart på ögon-forskningen...? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem klarar det?

För en HDTV på 32" bör man inte sitta länge än ungefär 1,5 meter från skärmen för att se detaljerna. Med andra ord är större format ett måste. Jag skulle säga att 42" är minimum om man funderar på att köpa HDTV. Dessa mått i HDTV-standardens 16:9-format.

HDTV är dyrt, i Sverige, men priserna kommer gå ned så småningom. I USA där HDTV är standard är det betydligt billigare. Europa satsade tyvärr på en annan teknik än USA, som visade sig inte vara så bra. Europas teknik är idag den samma som när TVn introducerades för flera decenier sedan.

När det gäller porer och grässtrån är det väl främst i närbilder detta gäller, inte skala 1:1 på varken människo- eller läktaravstånd. Man får ju inte bättre syn för att man ser på HDTV. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem klarar det?

För en HDTV på 32" bör man inte sitta länge än ungefär 1,5 meter från skärmen för att se detaljerna. Med andra ord är större format ett måste. Jag skulle säga att 42" är minimum om man funderar på att köpa HDTV. Dessa mått i HDTV-standardens 16:9-format.

HDTV är dyrt, i Sverige, men priserna kommer gå ned så småningom. I USA där HDTV är standard är det betydligt billigare. Europa satsade tyvärr på en annan teknik än USA, som visade sig inte vara så bra. Europas teknik är idag den samma som när TVn introducerades för flera decenier sedan.

När det gäller porer och grässtrån är det väl främst i närbilder detta gäller, inte skala 1:1 på varken människo- eller läktaravstånd. Man får ju inte bättre syn för att man ser på HDTV. :)

I USA har ju det vanliga tv-formater varii NTSC vilket är sämre bild färre linjer

medan Sverige kört med PAL. Fler linjer bättre bild.

Man har ju sett bildskärmar i spelautomater från USA hur dålig detaljfattigt det är.

En vanlig NTSC-TV har bara 525 linjer medan en PAL har 625 linjer.

Borde inte vi skatta oss lyckliga som haft mycket bättre bild i så många år?

Att USA redan kör HDTV före oss som standard är bara storm i ett vattenglas.

Vi som haft hundra linjer fler i bilden kan ägna oss åt annat. I statistiken har vi redan vunnit :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I USA har ju det vanliga tv-formater varii NTSC vilket är sämre bild färre linjer

Man har ju sett bildskärmar i spelautomater från USA hur dålig detaljfattigt det är.

Vi som haft hundra linjer fler i bilden kan ägna oss åt annat. I statistiken har vi redan vunnit :)

Håller helt med dig.

För att vara exakt så har NTSC ca 480 synliga bildlinjer, och PAL har 576 synliga bildlinjer.

Vissa menar att vi nu ligger långt efter USA, men det handlar snarare om att USA för första gången på väldigt många år kommit ikapp oss när det gäller bildkvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig.

För att vara exakt så har NTSC ca 480 synliga bildlinjer, och PAL har 576 synliga bildlinjer.

Vissa menar att vi nu ligger långt efter USA, men det handlar snarare om att USA för första gången på väldigt många år kommit ikapp oss när det gäller bildkvalitet.

Jaså och var får du den infot ifrån? Oj har jag hittat en falsk sida med fel fakta :( snyft

Nu minns jag inte sidan. Sökte bara och kom in snabbt enbart för att få info mycket snabbt.

Dessutom är det ju väldigt många länder som kör med PAL

De flesta länder som kört med secam har ju bytt till pal

Jag säger som Terminator. Tiden är bara förskjuten lite, snart kommer undergången så

USA inte kan skina blind på sitt tv-format.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig.

Jaså och var får du den infot ifrån? Oj har jag hittat en falsk sida med fel fakta :( snyft

Jag har fått informationen från den utbildning i TV-teknik jag gick för ett antal år sedan. Men du kan hitta informationen på ett flertal ställen på internet. Wikipedia till exempel.

NTSC har 525 linjer, men endast 484 linjer används till bildinformation. Resten används för synkronisering, text-tv och annat.

PAL har 625 linjer, men endast 576 används för bildinformation. Resten används precis som i NTSC till synkronisering, text-TV mm.

När man pratar om HD-TV på exempelvis 720 linjer så är det däremot verkligen 720 synliga bildlinjer. Eller det SKA vara det iaf. Vissa TV-apparater skär faktiskt bort 5% i ytterkant på en HD-bild.

Angående hur pass vanigt PAL/NTSC/SECAM är så har wikipedia denna karta:

300px-NTSC-PAL-SECAM.png

Redigerad av Nikon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg