Jump to content

Hur går jag ur forumet?

Recommended Posts

Det smidigaste sättet är då att manuellt avsluta alla eventuella prenumerationer man har till sin e-brevslåda (om du inte får sådana prenumerationer har du troligtvis aldrig aktiverat någon). Nästa steg är att inte komma tillbaka hit igen. Vi tar inte bort konton då de är kopplade till inlägg som du har gjort. Däremot ser ju folk att du är inaktiv om du aldrig är inloggad.

Hur praktisk är det att forumet ska ha en massa inaktiva medlemmar som inte har skrivit på flera år? Är det praktisk att framstå forumet vara populärt när det egentligen inte är så många som är aktiva?

Väldigt många nick i medlemslistan som man inte ens sett närvara än att vara inaktiv sen flera år sen och bara skrivit några fåtal inlägg.

Hur populär är forumet kanske någon frågar. Inte kan ni väl hänvisa till medlemslistan eftersom sanningen på de faktiska aktiva inte bevisas på antal medlemmar.

Jag håller med till viss del. Är det så att nån verkligen vill hoppa av tycker jag att detta ska göras. Men alla som bara är inaktiva ska naturligtvis få vara kvar.

Sen vill jag tillägga att jag tycker det är tråkigt att du, Klaudija, funderar över detta. Klart du ska stanna kvar! :)

Om man skall visa hur pass populärt ett forum är går man väl inte efter medlemslista? Såna här program brukar väl ha drösvis med statistik man kan plocka fram.

Pjotr'k, är det alltså så att om ni raderar ett konto så försvinner automatiskt alla inlägg av den personen? :blink:

Det måste väl finnas en väg runt det problemet? För visst tycker jag att ni borde kunna ha (som på en del andra forum jag sett) t ex en regel som säger att man måste logga in varannan månad eller nåt sånt - annars raderas kontot...?

Eller är allt detta obegripliga begränsningar i programvaran?? <_<

Om man skall visa hur pass populärt ett forum är går man väl inte efter medlemslista? Såna här program brukar väl ha drösvis med statistik man kan plocka fram.

Pjotr'k, är det alltså så att om ni raderar ett konto så försvinner automatiskt alla inlägg av den personen? :blink:

Det måste väl finnas en väg runt det problemet? För visst tycker jag att ni borde kunna ha (som på en del andra forum jag sett) t ex en regel som säger att man måste logga in varannan månad eller nåt sånt - annars raderas kontot...?

Är det inte fel att folks inlägg ska raderas bara för medlemmen blir borttagen?

Som att massa folk har haft långa diskussioner en gång i veckan i några år.

Plötsligt vill nån dra sig ur. Låter det rimligt att allt som personen i frågan sagt

ska suddas ut i anteckningarna?

Varför skulle inte borttagna medlemmars inlägg kunna vara kvar med

en text under som upplyser att den inte finns kvar?

Det finns ju dem som inte väljer att svara med citerande.

De inlägg kommer ju tappa sitt sammanhang som hör till något som inte finns längre

det inte fel att folks inlägg ska raderas bara för medlemmen blir borttagen?

Som att massa folk har haft långa diskussioner en gång i veckan i några år.

Plötsligt vill nån dra sig ur. Låter det rimligt att allt som personen i frågan sagt

ska suddas ut i anteckningarna?

Varför skulle inte borttagna medlemmars inlägg kunna vara kvar med

en text under som upplyser att den inte finns kvar?

Det finns ju dem som inte väljer att svara med citerande.

De inlägg kommer ju tappa sitt sammanhang som hör till något som inte finns längre

Vilket var precis mitt syfte att lyfta fram med mitt inlägg ovan!!!! :blink:

Edited by Tom_Hell

Eller är allt detta obegripliga begränsningar i programvaran?? <_>

Tror det är bättre att jag svarar på detta :)

Det går att ta bort en medlem utan att raderas deras ämnen och inlägg. Det går även att radera en medlems alla ämnen och inlägg, men det gör vi endast i extrema fall.

Om man verkligen känner att det är tvunget så kan vi radera medlemskontot, men det bästa är om den får vara kvar, så att andra medlemmar kan se vem som har skrivit inläggen. Om en medlem raderas så kommer bara namnet att finnas kvar vid inläggen all annan info raderas.

Jag tar ibland och raderar medlemmar som har registrerat sig för ca 6 månader sedan och har skrivit 0 inlägg. Så länge man har skrivit ett eller fler inlägg så kommer man inte att raderas.

Att införa en regel om att man måste logga in varannan månad eller bli raderad tycker inte jag är möjligt för då skulle vi antagligen radera en stor del av dom inlägg som är skrivna och flera ämnen skulle då säkerligen bli oläsliga.

Att införa en regel om att man måste logga in varannan månad eller bli raderad tycker inte jag är möjligt för då skulle vi antagligen radera en stor del av dom inlägg som är skrivna och flera ämnen skulle då säkerligen bli oläsliga.

Nej, men nu menade jag förstås att endast kontot skulle raderas. Tyckte bara att det är logiskt att en icke aktiv medlem anses som just icke aktiv och därför rimligtvis inte borde räknas in bland forats medlemstal. Att införa begränsningen med regelbundna inloggningar gör att det i alla fall inte finns någon press att prestera inlägg, bara att man intresserar sig och läser dem. Och det är väl intresserade och engagerade medlemmar man vill ha på ett diskussionsforum?

Att ha en massa medlemmar från förr förvirrar och försvårar ju också om man till exempel vill se statistik. Det finns ju konton där folk har skrivit över 300 inlägg men inget de senaste åren. Vad är vitsen med att de finns kvar nr det räcker med att behålla inläggen?

Nu är detta absolut inget viktigt för mig så det kvittar väl egentligen hur du driver forat i den frågan, men för "riktighetens" skull.... :)

Tror det är bättre att jag svarar på detta :)

Det går att ta bort en medlem utan att raderas deras ämnen och inlägg. Det går även att radera en medlems alla ämnen och inlägg, men det gör vi endast i extrema fall.

Om man verkligen känner att det är tvunget så kan vi radera medlemskontot, men det bästa är om den får vara kvar, så att andra medlemmar kan se vem som har skrivit inläggen. Om en medlem raderas så kommer bara namnet att finnas kvar vid inläggen all annan info raderas.

Jag tar ibland och raderar medlemmar som har registrerat sig för ca 6 månader sedan och har skrivit 0 inlägg. Så länge man har skrivit ett eller fler inlägg så kommer man inte att raderas.

Verkar det inte konstigt att folk reggar sig som inte skrivit något?

Man behöver ju inte vara medlem för att läsa inlägg.

Du kan ju t.ex skicka ut påminnelse till alla inaktiva att dom fortfarande är medlem här?

Det kan också vara så att vissa byt mailadress och många mailadress inte funkar längre.

Svårt att nå de medlemmar.

Jag själv använder en mailadress som jag har i mailprogrammet.

Garanterat och bra och inte krångla ut på nån webbmail som jag inte

alls kollar så ofta på.

Tänk om jag hade en webbmail i min konto här. Då skulle jag nog inte varit så

aktiv när jag inte kollar webbmail och inte är så bekbämt snabbt.

Hotmail har jag i mailprogrammet. Min Gmail också. Spray kan man också ha i mailprogram

Verkar det inte konstigt att folk reggar sig som inte skrivit något?

Man behöver ju inte vara medlem för att läsa inlägg.

Njae, jag kan tänka mig många anledningar varför det kan bli så...

Du kan ju t.ex skicka ut påminnelse till alla inaktiva att dom fortfarande är medlem här?
Som jag minns så har det gjorts då och då, eller? Men det skulle ju ta en massa tid i anspråk. Hellre då en regel som gör det klart när man registrerar sig att loggar du inte in på en tid raderas ditt konto. Svårare än så behöver man inte göra det. (Eller så fortsätter vi att ha det som det är nu vilket också funkar...)

Tänk om jag hade en webbmail i min konto här. Då skulle jag nog inte varit så

aktiv när jag inte kollar webbmail och inte är så bekbämt snabbt.

vad har det med saken att göra? Man använder väl inte sin epost för att gå in på forat? (Förutom om man prenumererar på en tråd förstås...)

Hotmail har jag i mailprogrammet. Min Gmail också. Spray kan man också ha i mailprogram

Som sagt, jag förstår inte vad dina olika mailkonton har med detta att göra...?

Nej, men nu menade jag förstås att endast kontot skulle raderas. Tyckte bara att det är logiskt att en icke aktiv medlem anses som just icke aktiv och därför rimligtvis inte borde räknas in bland forats medlemstal. Att införa begränsningen med regelbundna inloggningar gör att det i alla fall inte finns någon press att prestera inlägg, bara att man intresserar sig och läser dem. Och det är väl intresserade och engagerade medlemmar man vill ha på ett diskussionsforum?

Att ha en massa medlemmar från förr förvirrar och försvårar ju också om man till exempel vill se statistik. Det finns ju konton där folk har skrivit över 300 inlägg men inget de senaste åren. Vad är vitsen med att de finns kvar nr det räcker med att behålla inläggen?

Nu är detta absolut inget viktigt för mig så det kvittar väl egentligen hur du driver forat i den frågan, men för "riktighetens" skull.... :)

Jag föredrar att ha det som vi har det nu och inte radera inaktiva medlemmar. En medlem som har skrivit ett eller fler inlägg har någon gång i tiden varit aktiv och ska därför få vara kvar. Då tycker jag det är viktigare att ta bort dom registrerade medlemmar som inte skriver något alls.

Gamla medlemmar påverkar endast statistiken för antal medlemmar.

Tycker personligen att tex antalet inlägg som skrivs under en viss månad är betydligt viktigare att kunna se om man är intresserad av statistik.

Som jag minns så har det gjorts då och då, eller?

Ja, vi brukar skicka ett påminnelsebrev till dom medlemmar som har 0 inlägg innan vi raderar dom.

Medlemmar som inte har skrivit någonting på ett halvår eller ett år kanske kunde få ett meil i stil med "Vi saknar dig!" eller något sådant? Då uppmanar man dom indiskret att vara aktiva. J.

Men då kanske dom känner att de får dåligt omdöme och medverkar fast

dom inte har någon riktig motivation för det.

Varför inte.

Nu kanske du undrar varför du får detta e-mail. Vi vill bara påminna dig

att internet fortfarande finns på Star Trek forum

Star Trek forum

Men då kanske dom känner att de får dåligt omdöme och medverkar fast

dom inte har någon riktig motivation för det.

Varför inte.

Nu kanske du undrar varför du får detta e-mail. Vi vill bara påminna dig

att internet fortfarande finns på Star Trek forum

Star Trek forum

Äsch. Trams! Risken för det är försumbar. Det går inte att konstruera regler som passar precis alla och som är ofelbara.

Forats huvudidéer har fungerat utmärkt hittills, därför får jag nog instämma med Jocke att det blir som det är!

Tycker att det är värt att läsa inlägg om avsluta/inaktiv medlem Jag anser att det är dilemma för mig. Måste erkänna att jag är mest lunker (inaktiv medlem) här eftersom jag numera skriver inte så mycket i diskussioner. Jag anser att det räcker med att något redan som behövs bli sagd...

(Men jag är trogen besökare och läser de mest intresstanta inläggen.)

Det smidigaste sättet är då att manuellt avsluta alla eventuella prenumerationer man har till sin e-brevslåda (om du inte får sådana prenumerationer har du troligtvis aldrig aktiverat någon). Nästa steg är att inte komma tillbaka hit igen. Vi tar inte bort konton då de är kopplade till inlägg som du har gjort. Däremot ser ju folk att du är inaktiv om du aldrig är inloggad.

En sak är ju konstigt. Att det ska vara så enkelt att t.ex registrera sig

Men att göra det motsatta har inte lika enkelt verktyg.

Kanske det, men det har ju ingen reell betydelse. Jag kan ärligt talat inte se många anledningar till att man prompt skulle vilja raderas på forat...

Och är det någon som absolut vill bli raderad (iaf kontot) så bör väl Jocke kunna fixa det. Inläggen skulle jag tro blir kvar ändå.

Kanske det, men det har ju ingen reell betydelse. Jag kan ärligt talat inte se många anledningar till att man prompt skulle vilja raderas på forat...

Och är det någon som absolut vill bli raderad (iaf kontot) så bör väl Jocke kunna fixa det. Inläggen skulle jag tro blir kvar ändå.

Innebär det att nya inte kan regga existerande nick vars borttagna konton av nlägg

finns kvar på forumet?

• Create New...