Jump to content

Vapen

Picard

Recommended Posts

De allra mest grundläggande vapnen i Star Trek-världen torde vara phasers, photon torpedoes och disruptors.

Phasers finns i alla storlekar, från små handburna varianter i form av pistoler och gevär till betydligt kraftigare varianter monterade på skepp. Phasern är förmodligen den vanligast förekommande vapentypen i Star Trek och dess styrka kan ställas i olika lägen, där det lägsta endast tillfälligt slår ut den som blir träffad (set phasers on stun :) ) och det högsta läget helt förångar den eller det som blir träffat.

Photontorpeder, som mot slutet av den nuvarande Star Trek-historien börjat ersättas av quantumtorpeder, används nästan uteslutande på skepp och är som namnet antyder en torped med mycket stark sprängkraft.

Disruptors finns, likt phasers, i alla möjliga storlekar fast teknologin bakom dem är något annorlunda. Dessa används av bl.a. Klingons och Romulans.

Utöver dessa finns det givetvis en uppsjö andra. Här finns en lista över vapen som figurerat i filmerna och serierna: http://memory-alpha.org/en/wiki/Category:Weapons

• 1 month later...
Om det är någon som vet en sida och har info om Klingon-vapen, svärd och knivar m.m., så får du gärna skriva ner den här.

har lite info om olika Klingon-vapen:

Bath´leth-en Klingons viktigaste vapen vissa går från far till son under generationer

Mek´leth-mindre macheteformad huggvapen som oftast använd i trånga utrymmen som korridorer på skepp m.m .Worfs favoritvapen

D'k tahg-krigarens kniv med utfällbara sidoblad

TajtIq-stor ruskig kniv som hanteras mer som ett svärd(används oftast i par)

jejTaj- kniv med halvmåneformat blad och handtag ovanför ryggen

´alngegh-stridsyxa

jej´nas- dubbelbladig stridsyxa

vill du veta mer har jag en JPEG med de flesta vapnen(bilder och text) :klingon:

Edited by K´hogh son of Klintoch

De allra mest grundläggande vapnen i Star Trek-världen torde vara phasers, photon torpedoes och disruptors.

jag har sett att de flesta raser utanför Federationen använder Disruptors (Klingon,Romulan,Bajor,Cardassian m.m)vilket gör phasers ganska unika för Federationen :klingon:

Är det bara Defiant klassen och Sovereign klassens skepp som använder Kvantumtorpeder, och varför skjuter dessa skepp K.torpeder från de främre torpedluckorna?

jag skulle tro att både Nebula klassen och Akira klassen kan avfyra Kvantumtorpeder (kanske även Intrepid klassen) .

men jag förstår inte vad du menar med varför de skjuter Kvantumtorpeder med de främre torpedtuberna , de skjuter väl med samtliga torpedtuber :klingon:

Är det bara Defiant klassen och Sovereign klassens skepp som använder Kvantumtorpeder, och varför skjuter dessa skepp K.torpeder från de främre torpedluckorna?

jag skulle tro att både Nebula klassen och Akira klassen kan avfyra Kvantumtorpeder (kanske även Intrepid klassen) .

men jag förstår inte vad du menar med varför de skjuter Kvantumtorpeder med de främre torpedtuberna , de skjuter väl med samtliga torpedtuber :klingon:

Kanske var jag lite otydlig, i Nemesis sköt Enterprise K.torpede "framåt" och fotontorpeder "bakåt". Ursäkta sit.teclerna :lol:

Kanske var jag lite otydlig, i Nemesis sköt Enterprise K.torpede "framåt" och fotontorpeder "bakåt". Ursäkta sit.teclerna :lol:

ok , då fattar jag vad du menar . en anledning kan vara att de har begränsat antal Kvantumtorpeder så de använder även fotontorpeder och bara Kvantumtorpeder när det är nödvändigt att det de skjuter på råkar ligga i läge för de främre torpedtuberna är bara en slump :klingon:

Men kan dom inte konfigurera dvs skjuta åt dom hållen som det finns existerande torpedtuber? Det borde ju vara mycket troligt medtanke på att det är taktiskt fördelaktigt med flexibilitet. Plus att detta är i framtiden och då har dom säkert den möjligheten.

Eller använda slangbellan? :lol:

Edited by michael ricochet

Men kan dom inte konfigurera dvs skjuta åt dom hållen som det finns existerande torpedtuber? Det borde ju vara mycket troligt medtanke på att det är taktiskt fördelaktigt med flexibilitet. Plus att detta är i framtiden och då har dom säkert den möjligheten.

går väl snabbare att använda de främre torpedtuberna när målet ändå ligger rakt framför dom (i strid finns det sällan tid att tänka igenom saker ,det är bara att agera)

går väl snabbare att använda de främre torpedtuberna när målet ändå ligger rakt framför dom (i strid finns det sällan tid att tänka igenom saker ,det är bara att agera)

Självklart, men om man nu av nån´anledning ligger "före" sitt mål t.ex om man kanske hamnat där under the Picard-manouver eller av annan anledning så kanske man vill avfyra med bakre tuber. (off/on topic: jag har hittat photon och quantum torpedljud och laddat hem, mycket god ljudkvalitet...och klingon-beam. Har nallat dessa från en sida som jag tror moddar star trek bridgecommander)

• 3 months later...