Gå till innehåll

Uppgraderingen till v2.2


Rekommenderade inlägg

Har ni några frågor, hittar fel/buggar eller har några andra funderingar så får ni gärna ta upp det i detta ämne.

Sci-Fi Nytts Forum har redan någon dag sen uppgraderat sin och funkar fin fint.

Men det kanske är så att samma forumsystem funkar individuellt beroende vilket forum det är eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sci-Fi Nytts Forum har redan någon dag sen uppgraderat sin och funkar fin fint.

Men det kanske är så att samma forumsystem funkar individuellt beroende vilket forum det är eller?

Det är många olika saker som kan påverka en uppgradering negativt. Olika versioner av mjukvara på servern, uppkoppling till nätet, filöverföringar etc.

Än så länge verkar det ha gått bra, vi får se om det håller sig när fler medlemmar har besökt forumet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blåa texten som används i fälttitlarna i bl.a. kontrollpanelen är extremt svårläst mot den blåa bakgrunden (åtminstone på mina skärmar). Jag måste markera texten för att kunna läsa den (använder "standard skin"). Går den att ändra?

Redigerad av ghost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blåa texten som används i fälttitlarna i bl.a. kontrollpanelen är extremt svårläst mot den blåa bakgrunden (åtminstone på mina skärmar). Jag måste markera texten för att kunna läsa den (använder "standard skin"). Går den att ändra?

Den är nu ändrad till vit. Hade glömt att kolla sidan i IE då jag enbart använder Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blåa texten som används i fälttitlarna i bl.a. kontrollpanelen är extremt svårläst mot den blåa bakgrunden (åtminstone på mina skärmar). Jag måste markera texten för att kunna läsa den (använder "standard skin"). Går den att ändra?

Den är nu ändrad till vit. Hade glömt att kolla sidan i IE då jag enbart använder Firefox.

Man kan väl inte anpassa ett forum på grund av folks olika problem med datorskärmen?

* Jag har maximal kontrast och ljusstyrka men ser i allafall inte texten, kan ni ändra till ljusare färg på allt?

* Jag har svagaste kontrast ljusstyrka och färg på skärmen men färgerna är för neonstarka. Kan ni göra svagare färger

* Min skärm klarar inte visa så bra vertikala linjer. Kan ni ändra till fet stil?

* Skärmen visar dåligt horisontala linjer. Kan ni ändra till vertikala understrykningar?

* Min skärm klarar bara en grafikupplösning och det är 12121212333x2828282828282820000. Kan ni börja men vecktorgrafiska typsnitt?

* Min skärm är lite trasig och bara kan visa en fjärdedel av skärmen. Kan ni börja med radbrytning efter fyra ord?

Hur skulle du lösa problemen med dessa problem som folk har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl inte anpassa ett forum på grund av folks olika problem med datorskärmen?

* Jag har maximal kontrast och ljusstyrka men ser i allafall inte texten, kan ni ändra till ljusare färg på allt?

* Jag har svagaste kontrast ljusstyrka och färg på skärmen men färgerna är för neonstarka. Kan ni göra svagare färger

* Min sk??rm klarar inte visa så bra vertikala linjer. Kan ni ändra till fet stil?

* Skärmen visar dåligt horisontala linjer. Kan ni ändra till vertikala understrykningar?

* Min skärm klarar bara en grafikupplösning och det är 12121212333x2828282828282820000. Kan ni börja men vecktorgrafiska typsnitt?

* Min skärm är lite trasig och bara kan visa en fjärdedel av skärmen. Kan ni börja med radbrytning efter fyra ord?

Hur skulle du lösa problemen med dessa problem som folk har?

Självklart så kan inte forumet anpassas efter alla olika upplösningar och skärmar, men i det här fallet så var det en färg som inte visades rätt pga skillnaden mellan två olika webbläsare (i det här fallet så var det IE som renderade fel). Tycker du inte att jag ska fixa sådana här saker? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl inte anpassa ett forum på grund av folks olika problem med datorskärmen?

* Jag har maximal kontrast och ljusstyrka men ser i allafall inte texten, kan ni ändra till ljusare färg på allt?

* Jag har svagaste kontrast ljusstyrka och färg på skärmen men färgerna är för neonstarka. Kan ni göra svagare färger

* Min skärm klarar inte visa så bra vertikala linjer. Kan ni ändra till fet stil?

* Skärmen visar dåligt horisontala linjer. Kan ni ändra till vertikala understrykningar?

* Min skärm klarar bara en grafikupplösning och det är 12121212333x2828282828282820000. Kan ni börja men vecktorgrafiska typsnitt?

* Min skärm är lite trasig och bara kan visa en fjärdedel av skärmen. Kan ni börja med radbrytning efter fyra ord?

Hur skulle du lösa problemen med dessa problem som folk har?

Självklart så kan inte forumet anpassas efter alla olika upplösningar och skärmar, men i det här fallet så var det en färg som inte visades rätt pga skillnaden mellan två olika webbläsare (i det här fallet så var det IE som renderade fel). Tycker du inte att jag ska fixa sådana här saker? :huh:

Brukar du inte göra forumet neutralt så det ska passa alla webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så kan inte forumet anpassas efter alla olika upplösningar och skärmar, men i det här fallet så var det en färg som inte visades rätt pga skillnaden mellan två olika webbläsare (i det här fallet så var det IE som renderade fel). Tycker du inte att jag ska fixa sådana här saker? :huh:

Brukar du inte göra forumet neutralt så det ska passa alla webbläsare?

Jo, det var därför jag fixade detta. Jag brukar ha som vana att kolla sådana här större uppgraderingar noggrant i åtminstone Firefox och IE, men den här gången missade jag detta fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några punkter/funderingar:

1. I navigationsraden längst upp (under huvudloggan) står det så här:

Star Trek Databas

Forumregler

Hjälp

Sök

Medlemslista

Kalender

Skall dessa inte ligga bredvid varandra?

2. Dessutom står det:

X Site Message

(Meddelandet stängs automatiskt om 2 sekunder)

... men det stängs inte efter några två sekunder. Aldrig, faktiskt.

3. Jag klickar på "Mina vänner" men inget poppar upp. Ej heller något meddelande om att pop up-fönster inte tillåtits att öppna, för jag har ju godkänt pop up-fönster från startrekdb.se.

4. Varje gång jag kommer hit måste jag logga in mig, då jag annars enbart betraktas som gäst.

Jag använder Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; sv-SE; rv:1.8.1.1) Gecko/20061204 Firefox/2.0.0.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några punkter/funderingar:

1. I navigationsraden längst upp (under huvudloggan) står det så här:

Star Trek Databas

Forumregler

Hjälp

Sök

Medlemslista

Kalender

Skall dessa inte ligga bredvid varandra?

2. Dessutom står det:

X Site Message

(Meddelandet stängs automatiskt om 2 sekunder)

... men det stängs inte efter några två sekunder. Aldrig, faktiskt.

3. Jag klickar på "Mina vänner" men inget poppar upp. Ej heller något meddelande om att pop up-fönster inte tillåtits att öppna, för jag har ju godkänt pop up-fönster från startrekdb.se.

4. Varje gång jag kommer hit måste jag logga in mig, då jag annars enbart betraktas som gäst.

Jag använder Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; sv-SE; rv:1.8.1.1) Gecko/20061204 Firefox/2.0.0.1

I min Firefox visas allt korrekt. Gör den inte det i din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pjotr'k, det där låter som ett typiskt problem med cachen. Börja med att trycka CTRL+F5 och om inte det funkar så får du tömma din cache helt och hållet (Tools > Options... > Advanced > Network-tabben > Klicka på "Clear Now"-knappen i Cache avdelningen.).

När det gäller inloggningen så föreslår jag att du tar bort alla cookies som tillhör forumet (Tools > Options... > Privacy > Klicka på "Show Cookies..."-knappen > Fyll i "startrekdb.se" i sökrutan > Markera alla cookies som tillhör sidan och radera dom). Jag vet att det är andra forum som har haft problem med inloggningen när dom uppgraderade till 2.2, så om du har mer problem med det eller om det är andra som får problem, så får jag titta på det noggrannare.

(Instruktionerna ovan gäller Firefox 2.0.x. Min Firefox är på engelska, men du kan nog klura ut hur du följer instruktionerna på svenska.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pjotr'k, det där låter som ett typiskt problem med cachen. Börja med att trycka CTRL+F5 och om inte det funkar så får du tömma din cache helt och hållet (Tools > Options... > Advanced > Network-tabben > Klicka på "Clear Now"-knappen i Cache avdelningen.).

När det gäller inloggningen så föreslår jag att du tar bort alla cookies som tillhör forumet (Tools > Options... > Privacy > Klicka på "Show Cookies..."-knappen > Fyll i "startrekdb.se" i sökrutan > Markera alla cookies som tillhör sidan och radera dom). Jag vet att det är andra forum som har haft problem med inloggningen när dom uppgraderade till 2.2, så om du har mer problem med det eller om det är andra som får problem, så får jag titta på det noggrannare.

(Instruktionerna ovan gäller Firefox 2.0.x. Min Firefox är på engelska, men du kan nog klura ut hur du följer instruktionerna på svenska.)

Jag har fått logga in några gånger men det verkar har försvunnit nu och behåller inloggningen nu.

Annars brukar jag lösa problem på mitt sätt om inget hjälper att skrivskydda cookiesfilerna när man är inloggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även min inloggning fungerar nu, efter ett antal gånger, som Supertrecks. Jag försökte även med CTRL+F5 och det fungerade även med det. Kände inte till detta med CTRL+F5 så som vanligt är jag tacksam för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även min inloggning fungerar nu, efter ett antal gånger, som Supertrecks. Jag försökte även med CTRL+F5 och det fungerade även med det. Kände inte till detta med CTRL+F5 så som vanligt är jag tacksam för all hjälp! :)
jag brukar bara trycka F5 vad är skillnaden mellan det och Ctrl+F5?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar bara trycka F5 vad är skillnaden mellan det och Ctrl+F5?

CTRL+F5 laddar inte om sidan från cachen utan hämtar ny information direkt från sidan. På engelska brukar det även kallas "hard refresh", vad det kan översättas till på svenska vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar bara trycka F5 vad är skillnaden mellan det och Ctrl+F5?

CTRL+F5 laddar inte om sidan från cachen utan hämtar ny information direkt från sidan. På engelska brukar det även kallas "hard refresh", vad det kan översättas till på svenska vet jag inte.

Du menar alltså talesättet. Skala äpple på gammal ost är inte detsamma som att fjälla nyplockad fisk?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk har väl samma problem ännu att logga in ofta?

Forumet kanske har samma problem som Sci-Fi Nytts forum hade

Admin där hade kommit på orsaken att folk blev utloggade

Admin skrev

Servern har bootats om, och sessionsvariablerna ligger i en heap-table för ögonblicket. Detta innebär att sessionen (som man är inloggad i) aldrig skrivs på disk, utan hålls i minnet. Om datorn bootas om så förloras all session-information, och man är tvungen att logga in igen. Detta pga att sessionstablen ändras väldigt ofta (det är där man får info om vilken sida en viss person tittar på och sånt, så den måste uppdateras vid varje sidbyte).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk har väl samma problem ännu att logga in ofta?

Jag har det senaste inte fått reda på att medlemmar blir utloggade ofta. Är det någon som blir det?

Jag har själv nämligen inga problem.

Forumet kanske har samma problem som Sci-Fi Nytts forum hade

Admin där hade kommit på orsaken att folk blev utloggade

Admin skrev

Servern har bootats om, och sessionsvariablerna ligger i en heap-table för ögonblicket. Detta innebär att sessionen (som man är inloggad i) aldrig skrivs på disk, utan hålls i minnet. Om datorn bootas om så förloras all session-information, och man är tvungen att logga in igen. Detta pga att sessionstablen ändras väldigt ofta (det är där man får info om vilken sida en viss person tittar på och sånt, så den måste uppdateras vid varje sidbyte).

Detta har inte att göra med att folk blir utloggade från och till. Våran sessionstabell är inte satt som Heap och inloggningsproblem är oftast pga problem med cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag växlar mellan jobbdatorn (IE) och hemmadatorn (Firefox). Jag har märkt att jag åtminstone vid varje tillfälle när jag precis har bytt, måste logga in på nytt. Dessutom måste jag göra det flera gånger per dag, dock inte precis varje gång. Jag loggar in på forat sammanlagt ungefär 20 gånger om dagen och måste logga in mig på nytt kanske 15 av dessa. (Lite irriterande...)

Jag har rensat cachen i Firefox, men det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har ändrat en inställning. Ni kan väl se om det blir bättre.

Har ni testat med att ta bort alla cookies som tillhör forumet? Om ni inte har gjort det så föreslår jag att ni gör det. Om ni använder Firefox så kan ni följa mina instruktioner här och om ni använder IE eller någon annan webbläsare så finns det info om hur man gör här (dessa instruktioner är tyvärr på engelska, säg till om ni behöver dom på svenska så skriver jag ihop något).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har ändrat en inställning. Ni kan väl se om det blir bättre.

Har ni testat med att ta bort alla cookies som tillhör forumet? Om ni inte har gjort det så föreslår jag att ni gör det. Om ni använder Firefox så kan ni följa mina instruktioner här och om ni använder IE eller någon annan webbläsare så finns det info om hur man gör här (dessa instruktioner är tyvärr på engelska, säg till om ni behöver dom på svenska så skriver jag ihop något).

Jag tog bort alla Star Trek forum cookies igår. Det verkar fungera nu. Vet inte. Hmm kanske

Är osäker.

Får jag låna 50 procent av din intelligens i fem minuter?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det många av oss, som velat låna Jockes intelligens och framför allt hans tid som verkar vara obegränsad!

Det har idag fungerat på jobbet med min IE, om det inte fungerar i Firefox hemma får jag återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...