romulanboy_ Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 vad är det egentligen för skillnad på romulaner och vulcaner? bort sett från att romulanerna är en gren av vulcanerna. är det bara jag som är trög kanske? (Skulle inte förvåna mej) hjälp en stackars nybörjare!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 vad är det egentligen för skillnad på romulaner och vulcaner? bort sett från att romulanerna är en gren av vulcanerna. är det bara jag som är trög kanske? (Skulle inte förvåna mej) hjälp en stackars nybörjare!!! Rent fysiskt skulle jag inte tro skillnaden är alltför stor bortsett från att de har något olika utseende där Romulans bl.a. har skarpare ansiktsdrag (i alla fall från TNG och frammåt). De största skillnaderna är förmodligen de kulturella. Vulcans har omfamnat logiken och deras civilisation är uppbyggd kring detta begrepp. Romulans däremot har behållt sina känslor och deras samhälle kännetecknas snarare av politisk makt och kupper utförda i lönndom. Romulans verkar föredra att spela ut sina fiender mot varandra och själva hålla sig i bakgrunden. Som Worf säger: "They are without honor". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 (edited) Sägs att en Vulkans utan förtryckta känslor skulle vara väldigt våldsam och känslomässigt labila, styrda av dem långt mer än vad människan är. Detta stämmer ju inte på Romulans som ju snarare är lömska och avvaktande än våldsamma och kännslosvallande. Som Expendable Ensign säger så är Romulans mycket mer för intriger och "diception" än direkt fysiskt våld. Så man kan gissa att Romulans som ras har utvecklats ganska långt från sitt ursprung, även om deras anatomi fortfarande är väldigt lik. Jag håller med Worf när det kommer till Romulans. Edited January 18, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted January 18, 2007 Author Report Share Posted January 18, 2007 jag har fått en uppfattnig om att romulans är längre utväcklade inom teknilogi stämer eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 5, 2007 Author Report Share Posted February 5, 2007 stämmer det ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 jag har fått en uppfattnig om att romulans är längre utväcklade inom teknilogi stämer eller? Jag tror inte att det stämer. Romulaner har ju kamuflage system. Ser man Vulcans åka omkring med kamuflage? Neej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 cloak eller brist därpå behöver ju inte bara ha att göra med teknologiska framsteg. federationen har förbundit sig att inte använda cloak och eftersom vulcan ingår i federationen är svaret logiskt. (ursäkta ordvitsen, kunde inte låta bli...;)). av vad jag har förstått av skillnaden mellan en vulcan och en romulan är det främst psykologisk dito, så som flera av er varit inne på. folk lämnade vulcan för att söka sig en annan väg där logik och känslor var mer i symbios. sen har det ju gått som det gått. tycker dock att man fortfarande kan spåra en viss vulcansk logik hos romulans i deras eviga ränker och planer. jag menar, varför göra något öppet som man kan göra i löndom? ;) :ninja: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Teknologiskt sett så tror jag att romulaner och vulcaner är rätt så likvärdiga. Vi har fått se en del av romulanernas teknologi, men efter år 2155 (ENT) så har vi inte sett så mycket av vulcanernas, så det är svårt att veta hur dom har utvecklats. Det har tex inte visats många vulcanska skepp eller skyttlar efter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 6, 2007 Author Report Share Posted February 6, 2007 jag har fått en uppfattnig om att romulans är längre utväcklade inom teknilogi stämer eller? Jag tror inte att det stämer. Romulaner har ju kamuflage system. Ser man Vulcans åka omkring med kamuflage? Neej. Ursäkta men får jag understrycka Längre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 Jag gissar att Pkea menade att vulcanerna är längre utvecklade då de inte behöver "cloaksystem" utan kan hantera konflikter på ett mer öppet sätt. Men även jag missuppfattade först det inlägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 6, 2007 Author Report Share Posted February 6, 2007 (edited) var jag inte tydlig nog eller ;) Det är nog svårt att veta eftersom vi sällan fått in blick i den vulckanska teknilogin ELLER ???? Edited February 8, 2007 by romulanboy_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts