Jump to content

Star Trek för allmänheten

bjorn98009_91

Recommended Posts

Hej, jag tänkte indroducera Star Trek för min fysiklärare nu när vi har kommit in på kapitlet Kosmologi. Så jag undrar om jag hade kunnat få förslag på olika avsnitt som hade kunnat vara passande för en fysik och tekniklärare som aldrig har sett på Star Trek innan. Det ska ju helst då vara något som tar upp någon fysikalisk regel som warp, timetravel eller något annat.

Tacksam för svar.

Det bör ju vara något lättsmält som inte kräver en massa förhandskunskaper. Det här är ju inte ett serie avsnitt men varför inte börja med First Contact? Humor, action, tidsresor... Sedan får ju den ofta kredit för att vara den bästa filmen så... Annars kanske man kan rekomendera någon av piloterna som start, en naturlig inkörsport till just den serien. J.

Hej, jag tänkte indroducera Star Trek för min fysiklärare nu när vi har kommit in på kapitlet Kosmologi. Så jag undrar om jag hade kunnat få förslag på olika avsnitt som hade kunnat vara passande för en fysik och tekniklärare som aldrig har sett på Star Trek innan. Det ska ju helst då vara något som tar upp någon fysikalisk regel som warp, timetravel eller något annat.

Tacksam för svar.

Du kanske snarare ska satsa på avsnitt/filmer som inte tar upp några "fysikaliska" regler. ST innehåller ju en massa påhitt och fel som kanske påverkar en teknikkunnig negativt...

Ett tips, när det nu är en fysiklärare du har att göra med, är att försöka få tag på boken Fysiken i Star Trek. Den innehåller en massa om hur saker och ting teoretiskt skulle kunna fungera, eller inte. Ofta finns det hänvisningar till avsnitt där olika saker förekommer i serierna och filmerna.