Gå till innehåll
bjorn98009_91

Star Trek för allmänheten

Rekommenderade inlägg

Hej, jag tänkte indroducera Star Trek för min fysiklärare nu när vi har kommit in på kapitlet Kosmologi. Så jag undrar om jag hade kunnat få förslag på olika avsnitt som hade kunnat vara passande för en fysik och tekniklärare som aldrig har sett på Star Trek innan. Det ska ju helst då vara något som tar upp någon fysikalisk regel som warp, timetravel eller något annat.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör ju vara något lättsmält som inte kräver en massa förhandskunskaper. Det här är ju inte ett serie avsnitt men varför inte börja med First Contact? Humor, action, tidsresor... Sedan får ju den ofta kredit för att vara den bästa filmen så... Annars kanske man kan rekomendera någon av piloterna som start, en naturlig inkörsport till just den serien. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej, jag tänkte indroducera Star Trek för min fysiklärare nu när vi har kommit in på kapitlet Kosmologi. Så jag undrar om jag hade kunnat få förslag på olika avsnitt som hade kunnat vara passande för en fysik och tekniklärare som aldrig har sett på Star Trek innan. Det ska ju helst då vara något som tar upp någon fysikalisk regel som warp, timetravel eller något annat.

Tacksam för svar.

Du kanske snarare ska satsa på avsnitt/filmer som inte tar upp några "fysikaliska" regler. ST innehåller ju en massa påhitt och fel som kanske påverkar en teknikkunnig negativt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med tom. det får gärna vara lite tekninksnack med inte för mycket overkligt, det är bra om personen fastnar för serien först. för då kan personen säkert se bort för såna overkliga händelser.

Redigerad av NX-01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips, när det nu är en fysiklärare du har att göra med, är att försöka få tag på boken Fysiken i Star Trek. Den innehåller en massa om hur saker och ting teoretiskt skulle kunna fungera, eller inte. Ofta finns det hänvisningar till avsnitt där olika saker förekommer i serierna och filmerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu