bjorn98009_91 Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Hej, jag tänkte indroducera Star Trek för min fysiklärare nu när vi har kommit in på kapitlet Kosmologi. Så jag undrar om jag hade kunnat få förslag på olika avsnitt som hade kunnat vara passande för en fysik och tekniklärare som aldrig har sett på Star Trek innan. Det ska ju helst då vara något som tar upp någon fysikalisk regel som warp, timetravel eller något annat. Tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Det bör ju vara något lättsmält som inte kräver en massa förhandskunskaper. Det här är ju inte ett serie avsnitt men varför inte börja med First Contact? Humor, action, tidsresor... Sedan får ju den ofta kredit för att vara den bästa filmen så... Annars kanske man kan rekomendera någon av piloterna som start, en naturlig inkörsport till just den serien. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Hej, jag tänkte indroducera Star Trek för min fysiklärare nu när vi har kommit in på kapitlet Kosmologi. Så jag undrar om jag hade kunnat få förslag på olika avsnitt som hade kunnat vara passande för en fysik och tekniklärare som aldrig har sett på Star Trek innan. Det ska ju helst då vara något som tar upp någon fysikalisk regel som warp, timetravel eller något annat. Tacksam för svar. Du kanske snarare ska satsa på avsnitt/filmer som inte tar upp några "fysikaliska" regler. ST innehåller ju en massa påhitt och fel som kanske påverkar en teknikkunnig negativt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 11, 2007 Report Share Posted February 11, 2007 (edited) håller med tom. det får gärna vara lite tekninksnack med inte för mycket overkligt, det är bra om personen fastnar för serien först. för då kan personen säkert se bort för såna overkliga händelser. Edited February 11, 2007 by NX-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted February 14, 2007 Author Report Share Posted February 14, 2007 Jag har bett min fysiklärare att läsa min Star Trek uppsats (som återfinns i den senaste versionen på min hemsida). Vad tycker ni man hade kunnat ändra i den så att den framhäver att Star Trek är roligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Ett tips, när det nu är en fysiklärare du har att göra med, är att försöka få tag på boken Fysiken i Star Trek. Den innehåller en massa om hur saker och ting teoretiskt skulle kunna fungera, eller inte. Ofta finns det hänvisningar till avsnitt där olika saker förekommer i serierna och filmerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts