Jump to content

Star Trek-sport?

Jean-Luc
 Share

Recommended Posts

jodå, visst sportar de! sulu i tos är ju en hejare på fäktning, liksom picard i tng. archer i ent har ju vattenpolo som stort intresse. sen finns det ju den där sporten...hmm...parisi squares eller vad den nu heter som de sysslar med i voyager. och på tal om voyager har ju chakotay varit en relativt framgångsrik boxare. med mera, med mera, så att star trek och sport inte skulle gå ihop vet jag inte var du fick ifrån...:)

Picard fäktar.

Archer är intresserad av vattenpolo (?)

Sisko gillar baseboll.

Kirk gillar att klättra i berg (om du räknar det som sport.)

Worf mfl tycker om att träna bathlet vilket väl räknas som sport

På nx 01 enterprise har dom en baskeboll arena där man kan träna och spela.

Sedan spelas det en hel del 3d schack och poker men det är väl mer som fritidssysselsättning.

Jag har sett minst en hålla på med simning/dykning (hon hade i alla fall baddräkt i counodrum (tng).

Så nog sportas det en del. Med tanke på vad holodäcket klarar av borde det väl också inbjuda till en hel del träning/sportaktiviteter.

Förutom archers vattenpolomatcher, är det någon som vet om de har några andra sportevenemang som os, vm osv? J.

Några stora turneringar kan jag inte erinra mig. Den där base-ball-matchen i DS9 var ju väldigt kort och "vårt lag" förlorade. Däremot minns jag att Bashir och O'Brien spelade något racketspel och att Quark ordnade vadslagning om vem som skulle vinna. Den matchen höll på rätt länge och om jag minns rätt så hade de tävlat på skoj ett tag innan den där stora tävlingen började.

I ett Voyager-avsnitt spelar kaptenen och Seven en svettig sport som inbegriper att försöka träffa en svävande skiva med en "faser" och att försöka undvika att själv bli träffad av skivan.

Antagligen ägnar de en del av sin arbetstid åt att hålla sig i form, ungefär som brandmän gör. Det är ju rätt bra att kunna ducka snabbt och så om det kommer några "aliens".

I ett Voyager-avsnitt spelar kaptenen och Seven en svettig sport som inbegriper att försöka träffa en svävande skiva med en "faser" och att försöka undvika att själv bli träffad av skivan.

Sporten du skriver om kallas Velocity. Sedan har vi Hoverball som Paris och Kim sägs ha spelat ett antal gånger.

Janeway spelade tydligen tennis när hon gick i high school.

Just det, Velocity och Hoverball, de namnen känner jag igen.

I ett avsnitt av DS9 bjuder Sisco in Kasidy Yates att titta på en inspelning från en base-ball-turnering från jorden? Det kanske var VM i base-ball?

Det är det närmaste en stor turnering jag kan erinra mig. Kanske finns det interstellära turneringar i någon sport.

Just det, Velocity och Hoverball, de namnen känner jag igen.

I ett avsnitt av DS9 bjuder Sisco in Kasidy Yates att titta på en inspelning från en base-ball-turnering från jorden? Det kanske var VM i base-ball?

Det är det närmaste en stor turnering jag kan erinra mig. Kanske finns det interstellära turneringar i någon sport.

Vet inte om det finns något men det borde det finnas. Typ "Federation Baseboll Championship".

Edited by Pkea

I avsnittet Desert crossing spelar Trip och Archer geskana som är extremt likt La Crosse. Ser rätt så tufft ut och läckert eftersom de tar av sig tröjorna. :wub: Trip gillar förövrigt amerikansk fotboll.

Kapten Picard och kapten Kirk rider i Star Trek Generations. Picard ska ut och rida i Star Ship mine och återvänder till Enterprise för att hämta sin egen sadel.

Beverly Crusher steppar och hon kallades en gång för "den dansande doktorn" när vi ändå är inne på golf så spelar allas vår EMH golf.

Sisko får med sig hela gänget på en basebollmatch i DS9.