romulanboy_ Posted February 16, 2007 Report Share Posted February 16, 2007 Undrar bara varför Cardessianerna gick med Dominion?? om dom gått men Fed så hade det varit lättare att besegra Dominion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted February 16, 2007 Report Share Posted February 16, 2007 Undrar bara varför Cardessianerna gick med Dominion?? om dom gått men Fed så hade det varit lättare att besegra Dominion Tja Cardassierna och Federationen är ju inte direkt vänner... och många cardassier dog ju i kriget med federationen(innan dominion) så dom är väl lite arga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted February 16, 2007 Report Share Posted February 16, 2007 (edited) Dukat tyckte väl inte att de(Federationen) var starka nog att stå emot Imperiet(Klingon) Edited February 25, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romulanboy_ Posted February 16, 2007 Author Report Share Posted February 16, 2007 Men om han gått med fed och Co då hade de kanske varit starka nog att stå imot, fast det är klart de visste ju inte att dominion skulle behandla dem så illa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Min fiendes fiende är min vän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 (edited) Och min väns fiende är fiende med min väns vän. Vem är det? Edited February 25, 2007 by P'kea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 (edited) Dukat hoppades säkert på att väcka nytt liv i Cardessia och hjälp med att bygga upp den militära likväl som det politiska styret(Med honom vid rodret). Man får inte glömma att Cardessia vid denna tid var väldigt förvagat och säkerligen rädda för att federationen, Klingons eller andra makter ska utnyttja tillfället och invadera eller ytterligare försvaga Cardessiens position. Klingonemperiet invaderade ju faktiskt. "the bloddy cardis" led stora förluster i den invasionen. Min fiendes fiende är min vänn. Edited March 5, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 (edited) tror inte att han trodde att Federationen skulle gå på Cardassia . de hade ju brutit en allians med Klingon imperiet p.g.a att Klingons anföll Cardassia - "Min fiendes fiende är min vän." om det inte är så att BÅDA vill krossa dig och själva behålla vad de tar från dig . Edited March 5, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 om det inte är så att BÅDA vill krossa dig och själva behålla vad de tar från dig . Jo men vem vänder du dig till, Klingons som VILL krossa dig, eller en ny okänd ras (som faktiskt enligt rykterna håller sina avtal) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted March 17, 2007 Report Share Posted March 17, 2007 som jag tolkade situationen så var det väl främst ett utspel från gul dukat under förevändning att cardassia skulle få halvt om halvt autonom kontroll över en erövrad alfakvadrant. sen gick det ju som det gick när dominion visade sig så vida överlägsna i militär styrka. dukat ville båda ha kakan och äta den. stor militär makt, ja. undersåtar till dominion, nej. inget vidare smart politiskt beslut kan man tycka...;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted April 4, 2007 Report Share Posted April 4, 2007 Jag tror inte Gul Dukat skulle vela sänka sig till den nivån som att vara på samma sida som Bajor, det är han för stolt för. Dominion däremot är starkt och lika skrupelfritt som cardassia, Gul Dukat skulle aldrik klara av att följa Starfleets alla regler! Man allierar sig med de mest likasinnade alltså och de som är de tippade vinnarna, och skiter i vad som händer med grannarna - dem kan man ju ockupera (vilket Dominion inte har så mkt emot) Kardassierna vill erövra och utöka, det kan de inte göra om de går med starfleet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 14, 2007 Report Share Posted April 14, 2007 Att det är Dukat som är huvudpersonen i alliansen med Dominion är vi nog alla överens om. Men som everybodyknows sa så går det inte att både äta kakan och ha den kvar vilket Gul Dukat givetvis alltid vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts