pela Postad 30 Augusti, 2010 Rapport Postad 30 Augusti, 2010 Det jag tror gör att många stoppar dem i samma fack är att man snarare gör uppdelningen i miljö än i innehåll. Sci-fi = rymdskepp, strålpistoler, högteknologiskt Fantasy = medeltidsaktigt, riddare, trollkarlar, drakar, troll Jag pratade aldrig om science fiction när jag var liten. Det var "rymdfilmer" jag gillade. Där passar både Star Trek och Star Wars in. Minns att jag blev mycket förbryllad när de hade ställt sci-fi och fantasy i samma hylla på biblioteket. För mig var det totalt motsatta saker... Sedan när jag började titta mer på innehållet så finns det ju stora likheter. Både sci-fi och fantasy handlar ju om tänkta världar och företeelser. Genom att ändra ramarna kan man driva saker mer till sin spets än om man skriver om vår värld i nutid. Men det finns också skillnader. Fantasy har ju inga krav på att hålla sig inom vår världs lagar och regler medan sci-fi bör ha mer verklighetsförankring. Fast egentligen ligger nog det mesta i en gråzon däremellan. Star Wars har ju en hel del drag av sci-fi. Ibland försöker de förklara kraften mer vetenskapligt till exempel. Liftarens guide till galaxen klassas väl oftast som sci-fi, men ärligt talat är det mesta ganska dåligt vetenskapligt underbyggt :lol: Sedan finns det ju sci-fi som inte utspelar sig i framtiden utan i alternativa nutider, eller rent av alternativ dåtid. Hela steam-punk genren till exempel. Drar man det till sin spets så kanske man kan räkna in delar av det som vanligtvis inte kallas sci-fi i gråzonen. Det finns ju vetenskapligt grundad fiktion som utspelar sig i dåtid också. Arn-böckerna till exempel. Fast då är man ganska långt ut i kanten på gråzonen... Oftast tycker jag att hela genreuppdelningen både inom litteratur och film känns ganska godtycklig och meningslös. Har till exempel läst en väldigt bra bok, Mara och Dann, som utspelar sig i ett lågteknologiskt framtida samhälle på jorden. Personligen tycker jag ju att det är en uppenbar science fiction bok. Men på biblioteket står den inte på sci-fi/fantasy-hyllan. Misstänker att det beror på att den är skriven av Nobellpristagarinnan Doris Lessing och därför inte skall gömmas undan där... Hmm... Vad mycket text det blev. Så kan det gå när man egentligen skall diska. Det jag ville ha sagt var nog att man visst kan jämföra äpplen och päron, om man kallar båda för frukt
Pudelrockare Postad 14 Februari, 2011 Rapport Postad 14 Februari, 2011 Ooo, här har vi då en som föredrar Star Wars framför Star Trek... kanske. Jag känner mig lite kluven men om jag i procent skulle uttrycka mig skulle det nog bli så här: Star Wars 50.1% Star Trek 49.9% Men jag är också en av dem som gillar Voyager bäst av serierna (har bara haft möjligheten att se 3 avsnitt från TNG för att kunna uttala mig) och The Voyage Home av filmerna. Kan också lägga till att jag ALDRIG (99.9% säkert) kommer att se Star Wars Attac of the Clones och Star Wars Revenge of the Sith igen. Star Trek Nemisis har jag dock inte sett men kommer nog inte med största sannorlikhet att se den heller. Det är faktiskt lättare för mig att sätta mig och spontan titta på en Star Wars-film än en Star Trek. Såg att någon ovan skerv att ST är djupare än SW, kanske är det därför. Vad vet jag... Men förmodligen är orsaken till att jag i minsta mån föredrar Star Wars framför Star Trek är nog att det var där allt började...
RoLaren Postad 15 Februari, 2011 Rapport Postad 15 Februari, 2011 Star Trek var faktiskt ett decennium tidigare än Star Wars :P
Soval Postad 19 Mars, 2011 Rapport Postad 19 Mars, 2011 Jag älskade star wars som barn men nuförtiden klarar jag inte av att kolla på filmerna överhuvudtaget. Jag ser bara allt george lucas "lånat" från Frank Herberts Dune. Jag har förvisso inga problem med folk som "lånar" eller gör en "cover-låt/film" men för att uppskatta det vill jag ha en ny vinkel eller iallafall att det är en förbättring. Detta är dock inte fallet när det kommer till Star Wars. Några exempel: Star Wars / Dune Prinsessan Leia / Prinsessan Aliea (uttalas A-Leia) skurk visar sig vara / Skurk visar sig vara hjältens morfar. hjältens far. Tatooine (ökenplanet) / Arrakis (ökenplanet) Moisture Farms / Dew Collectors Jedi Mind Trick / The Voice Jedi order / Bene Gesserit (order med märkliga krafter som vill beskydda mänskligheten) Jedi Bendu, träningsteknik / Prana Bindu, träningsteknik som ger övernaturliga förmågor som ger övernaturliga förmågor The Trade Federation / The Spacing Guild, monopol på handel och resor. monopol på handel Millennium Falcon lyckas / hertigen Leto I lyckas precis komma undan i sin ornithopter från en sandworm. precis komma undan en maskliknande varelse i astroidbältet Jabba - maskliknande / Leto II The God Emperor - maskliknande varelse med mänskliga drag som ligger på en plattform. varelse med mänskliga drag som ligger på en plattfrom Det är de likheter jag kommer på nu, men jag har sett listor som är mycket längre. Men hur som helst så tycker jag Star Wars är platt och ointressant. Men som barnfilmer var de kanon men det var även tecknade serier som He-man, Dino riders och Star Zingers. Men de tittar jag inte heller på nuförtiden.
Ann O´Nym Postad 3 Maj, 2011 Rapport Postad 3 Maj, 2011 (redigerade) Jag tror att Star Wars har blivit barn stämplat pågrund av alla barn och ungdomsprylar som finns och iomed The Clone Wars kom det ännu mer. Inte *** har jag sett Star Trek lego i Sverige... Jag vill ha Star Trek lego! Typisk mig att vara 19 och inte vuxit ifrån lego. För övrigt tycker jag lika bra om Star Wars som Star Trek och tycker att disskutioner som: Star Trek/Wars är bättre än Star Trek/Wars därför att... Är välldigt flummiga och fåniga. Men alla kan ju inte tycka om allt... Redigerad 3 Maj, 2011 av Commander Michels Censur
T'Les-M'Lara Postad 24 Maj, 2013 Rapport Postad 24 Maj, 2013 Skall erkänna en sak: Jag har aldrig sett Star Wars, men gick ihop med sambon på Star Wars utställning i Örnsköldsvik för att det var kul. Jag har aldrig sett filmerna mest för att jag mest vill ha sett allt inom Star Trek först, och för att jag är lite rädd för blockbusters som "alla" skall älska! Jag får lite klåda i kroppen inför allt som älskas sönder av allt för många (om det inte stavas Elvis Presley eller Melodifestival). Så nu vet ni var ni har mig. Men jag vet i alla fall det att Star Wars är Science Fantasy, det är dåtid och i rymden och lägger sig i så fall mitt i mellan Science Fiction och Fantasy. Så kanske Star Wars är den felande länken mellan alla som gillar Fantasy och alla de som gillar Science Fiction och har svårt och kombinera dessa som intresse. Tror alla dessa nyare Vampyrfilmer också kanske lutar och Science Fantasy, då de blandar uråldriga gamla vampyrer som aldrig dör och nyare dagars teknik (syntetiskt blod, tekniska prylar för att klara av solljus och så vidare).... Eller är jag fel ute? Tycker dock att fejden mellan Star Trek och Star Wars är gullig, det är som The Beatles eller The Rolling Stones i rocken eller Kraftwerk eller Jean Michel Jarre i synthmusiken. Alla kategorier skall lixom ha sina två antagonister. Utan dessa antagonister så blir det inte lika kul och spännande för de som står vid sidan om!
Lord Di Lego Postad 24 Maj, 2013 Rapport Postad 24 Maj, 2013 Jag har väl sett kanske 3 eller 4 av Star Wars filmerna när de kommit på TV, men jag har ärligt talat aldrig fastnat för de heller. Som ni ser på antalet kan jag knappt minnas om jags ett 3 eller 4 hela filmer. Star Trek, å andra sidan, fastnade jag för omedelbart. Då ska man ha i åtanke också att serien jag först började se var Voyager, som jag nu i efterhand tycker är i den sämre hälften av serierna. Jag känner igen mig i mycket av vad T'Les-M'Lara skrev. Min automatiska skepticism när alldeles för många verkar fullständigt älska samma sak och den saken bara råkar vara väldigt populär och socialt accepterat som något de flesta ska älska. Min preferens för SciFi över Fantasy (öht fastnar jag inte speciellt ofta för Fantasy, även om de kan vara bra), jag behöver liksom ett klart sammanhang för världen, annars blir de aldrig spännande då jag vet att de ändå kommer hitta på nya kryphål om de skriver in sig i ett hörn. Detta händer förvisso även i Star Trek, men kanske inte lika mycket, och oftast på områden där inget av det redan existerande behövs skrivas om. Det var mest kontinuitetspolisen i mig som skrev, utöver den typen av avsnitt så innehåller ju Star trek så mycket annat jag tycker om, ideologierna, filosofin, etiken, egentligen alla diskussionerna, etc. Jag håller också med om Star Wars positionering på SciFi vs Fantasi skalorna. Jag tycker också det ligger mitt emellan, eller om inte annat allra längst ut på SciFi skalan, åt Fantasy hållet. George Lucas sa t.o.m. i en dokumentär att Star Wars aldrig var menat att vara SciFi, han såg det aldrig som SciFi, det var menat att bli en "space opera" (hans egna ord). Sen angående rivaliteten, så är den allt lite gullig. Jag har öht aldrig riktigt förstått varför de två skulle ha en så självklar rivalitet. De är såpass olika att de knappt är i samma genre.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu