Jump to content

Star Trek vs Star Wars

Tofumannen

Recommended Posts

Hehe, faktum är att jag bara trilskas lite med dig. Bara drar nytta av den allmänna åsikten som folk brukar ha, att man mognar och växer ifrån saker. Vilket givetvis stämmer till viss del men knappast är nån entydig sanning :)

Tänkte förresten på att Star Trek känns som sience fiction för alla åldrar men Star Wars känns som sience fiction för barn och ungdomar?? Eller är det lika vanligt med Star Wars nördar i alla åldrar? Litet stickspår

Haha, tror man måste vara snudd på en Vulcan för att inte förstå att du bara trilskades lite ;)

Ja det där med Star Wars har jag länge tänkt på, det känns mer "barnvänligt" på något sätt. Star Trek passar nog inte för barn lika lätt som Star Wars gör, anledningen till det är ju många, men det är ju en hel annan tråd. Kanske ska det skapas en sån? Tror diskussionen i en sån tråd skulle vara intressant.

håller med om att star trek känns "tyngre" än star wars och därför passar bättre för llite äldre. jag tittade mycket på star wars när jag var yngre, men jag växte ifrån det. nu är jag 16 år, och jag är faktiskt rädd för att jag ska växa ifrån star trek också. det vill jag inte.

håller med om att star trek känns "tyngre" än star wars och därför passar bättre för llite äldre. jag tittade mycket på star wars när jag var yngre, men jag växte ifrån det. nu är jag 16 år, och jag är faktiskt rädd för att jag ska växa ifrån star trek också. det vill jag inte.

Du kan vara lugn. Det kommer du inte att göra! :)

Star wars är inte sci fi om man ska vara helt petnoga utan rymdopera. Jag tycker att båda har sin skarm. SW är relativt enkel glida med/slippa tänka underhållning som får kredit för häftiga slag och specialeffekter medan ST är tyngre och mer tankekrävande (oftast). SW är en regelrätt kamp mellan gott och ont (ung som lord of the ring) medan man i ST inte kan vara säker på var man har figurerna. En skurk kan bli en hjälte och en hjälte kan bli en skurk. Sedan kan man tycka att SW:s universum ser mer "smutsigt" och använt ut en de skinande blanka och välstädade rymdskeppen i ST.

Jag gillar båda även om ST kommer först på grund av att det har mer djup och är många fler avsnitt/filmer. J.

Tråd skapad med Forumsmagi.

Håll er i skinnet i denna tråd, SWvsST spårar lätt ur och vi vill inte se det ska hända igen

/Mikael

Äh, löper väl ingen risk. Satsar en Tricorder på att de flesta om inte alla här föredrar Star Trek före Star Wars. Hade detta varit ett geerellt Sci-fi forum hade det löpt risk på att tråden skulle spåra ur, men nu är det ju ett forum för Star Trek.

Let the discussion begin!

Ett otroligt uttjatat ämne måste jag säga. Vet att det har förekommit på åtskilliga forum som jag besöker.

Jag tycker om båda två lika mycket. Star Trek för att det känns mer realistiskt och intressant ur ett vetenskapligt perspektiv samt Star Wars för att det är en fantasifylld saga för både stora och små.

Mitt första och sista inlägg i denna diskussion.

Trots att jag är född på slutet på sjuttiotalet såg jag inte ens Star Wars förrän jag var typ 20-21, när de gick på tv. Och då orkade jag knappt igenom första filmen och definitivt inte de andra två. Har aldrig fattat ståhejet. Jag ser inte ens kontroversen, STvsSW, då de skiljer sig åt så mycket. Dessutom är det ju faktiskt bara rörliga bilder, inget livsavgörande. It's only enterainment.

Det är lite som Burger King vs Pizza Hut (hehe) liksom.

Trots att jag är född på slutet på sjuttiotalet såg jag inte ens Star Wars förrän jag var typ 20-21, när de gick på tv. Och då orkade jag knappt igenom första filmen och definitivt inte de andra två. Har aldrig fattat ståhejet. Jag ser inte ens kontroversen, STvsSW, då de skiljer sig åt så mycket. Dessutom är det ju faktiskt bara rörliga bilder, inget livsavgörande. It's only enterainment.

Det är lite som Burger King vs Pizza Hut (hehe) liksom.

Snarare mcdonalds vs burger king... J.

• 1 year later...

1zw2o41.jpg

Sedan massvis år tillbaka har det alltid under sci-fi kulturen varit konflikt mellan Star Trek och Star Wars fans. Själv så har jag lustigt nog hållit mina intressen inom Star Trek under ytan så har därför inte känt av detta lika mycket som jag kan tänka mig andra har gjort.

Så hur har det varit i Sverige under eran tid som Star Trek fan. Har ni oftast hamnat i verbal konflikt med Star Wars fans?

Diskutera.

Tvärtom faktisk! Jag är själv fan av både star trek och star wars (även stargate!) och ser varje serie film för vad det är. Jag är övertygad om att många star trek fans gillar star wars med.

Denna "konflikt" tenderas att blåsas upp av media och en del star wars fans som ännu inte har sett ljuset i tunneln, det vill säga förstått det fina med star trek. J.

Nej jag har heller ingenting märkt av, nu råkar det vara så att mina umgängeskretsar förknippar Star Trek med något mossigt - en Kirk utan tröja, rymdskepp i trådar och halvtaskiga kulisser. De är nog ganska ointresserade (och okunniga om av det handlar om) i allmänhet och några Star Wars freaks är de inte heller (Även om de har mer pejl på vad det är :rodna: <_< : "Det är filmen med han med svarta masken va? Eller? :huh: "). Men själv gillar jag bägge - Star Wars har ljussablar och jedi-krafter medan Trek har har en annan charm med teknologi och moraliska dilemman :) .

Det personer jag känner som gillar Star Trek gillar också Star Wars, men jag har aldrig hört någon som endast gillar det ena och ogillar det andra.

Sedan känner jag många som inte har så bra kolla på varken ST eller SW, och tenderar att blanda ihop dem. Faktiskt så berättade mig far i dag under middagen, att han såg ST på tv häromkvällen. Efter att han berättat någon minut förstod jag att han sett Den tredje SW-filmen.

Jag är är inte bekant med någon fejd som skulle finnas mellan ST och SW. Men av många inlägg så förstår jag att det förekommer dispyter mellan folk i ämnet.

PS. Märk väl att jag Skriver Star Trek för Star Wars hela tiden i mitt inlägg. Man måste ta varje chans att poängtera nummer ett bland Sci-Fi :D

• 3 months later...

jag tycker att star wars är inte lika bra som star trek, dels för att star trek är mer originellt än starwars och mer moget.

jag tycker däremot att man ska respektera starwars (dom äldre filmerna) och inte förkasta det fär att det är bra science fiction.

Nu har jag sett en hel Star Wars film för första gången(tidigare har jag sett halva episod 1 och halva episod 3 men de var så dåliga att det inte gick att titta). Jag såg episod 4(alltså den första som gjordes), och den filmen är faktiskt en riktigt bra Sci-Fi film!

• 1 year later...

Jag håller fullt med alla som tycker att både Star Trek & Star Wars är bra science fiction även om mitt tycke ligger på Star Trek har alltid gjort och kommer alltid att göra, på tal om George Lucas så måste man säga att mannen är ett geni som lagt ner mycket av sin själ i sitt hantverk, läste en intervju med honom när dom höll på att spela in dom senaste filmerna kommer inte ihåg vilken film det var men han fick en fråga om hur dom/han designade sina hundratals rymdfarkoster som förekommer i filmerna, Lucas svarade att han brukar/brukade gå in i en vvs-butik "där andra ser vattenkranar o dylikt ser jag rymdfarkoster".

För att knyta an till första inlägget i den här tråden om åldrar på anhängarna av Star Wars respektive Star Trek så tror jag att det stämmer att Trek är vuxnare. Främst tror jag att det beror på Star Wars stora satsningar på leksaker med mera som vänder sig direkt till barn. Det finns ju inget Star Trek-lego till exempel. Men bland de riktiga nördarna tror jag allt att det finns Star Wars folk i alla åldrar också, åtminstone upp till den ålder som var intresserad när den första filmen kom för över trettio år sedan. (Vi räknas ju inte till ungdomarna längre...)

Sedan håller jag med om att konflikten är kraftigt överdriven. Kan tänka mig att det beror mycket på att de oinvigda ofta säger fel och att de som är intresserade kraftfullt påpekar det. För oss är det ju självklart att en trekker blir upprörd om någon påstår att Darth Vader är den coolaste figuren i Star Trek. Men för en utomstående kan reaktionen verka som om det ligger någon fejd bakom. Eller så finns det en faktisk fejd som jag inte märkt.

Personligen är jag ursprungligen Star Wars fan. Först på senare år, när jag insåg att jag varit aktiv i en Star Trek-förening i åtskilliga år, erkände jag för mig själv att jag kanske gått över mer åt trek-hållet. Om det är åldern eller inte låter jag vara osagt.

För er som inte tagit er igenom Star Wars vill jag ändå rekommendera filmerna. Visst, de är mer svart och vitt, mer saga, mer fantasy än Star Trek. Personligen är jag tveksam att kalla dem science-fiction. Men de är bra och genomtänkta på sitt sätt. De är inte bara häftiga strider och specialeffekter. Och nördar man ner sig lite så finns det mängder med referenser till både historia, mytologi och filmer.

May the force be with you/Live long and prosper

/Linus

• 4 weeks later...