Jump to content

Cyborgmänniskan kommer allt närmare...

Nyhet

Recommended Posts

Forskare inom olika cyborgtekniker har med användning av ett hjärn-datorgränssnitt (Eng: Brain Computer Interface (BCI)) utvecklat en ny typ av hjärnpacemakrar ("hjärnstimulatorer") som kan "väcka" en patient som ligger i koma (bilden till vänster). En man i USA med svåra hjärnskador som legat i ett nära vegetativt tillstånd kan nu tugga sin mat, titta på film och tala med familjen tack vare en hjärnpacemaker.

Pacemakern skickar elektriska impulser till det område av hjärnan som kontrollerar medvetandet.

Tidigare har forskare visat att man kan få vissa blinda att "se" med hjälp av liknande implantat som sänder signaler från en slags kamera - inbyggd i ett par speciella glasögon - till synnerverna (bilden till höger). Även en del hörselskadade har fått hjälp på liknande sätt.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Ser fram emot när dom kan byta min disk i ryggen mot en artificiell. Jag menar gummibussningar finns ju redan, kanske vore nåt´för mej. ;)

Det finns nog nästan gränslösa framsteg att göra. Dom har säkert löst problemen med avstötning också.

snart går man runt och säger: "we are the Borg , you will be assimilated . resistence is futile." :lol: :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 3 weeks later...
Men det finns ju folk som opererar sej privat och sätter in en massa prylar. Han som gör om sej till katt t.ex.

Det är kosmetiska ingrepp som går under en annan lagstiftning, men om vi tänker på precis samma snubbe (det var en dokumentär på 4:an om honom för några år sen) så var väl han ändå tvungen att åka till mexico för en del av de mer 'extrema' ingreppen om jag inte kommer ihåg fel.

De jag menar vill ha funktionella ersättningar för redan existerande, och fungerande, lemmar och organ. De vill t.ex. kapa sina egna händer för att ersätta med mekaniska proteser och liknande. Det är inte tillåtet. De enda onödiga medicinska ingreppet som är tillåtetna (som jag känner till iaf) är de rent kosmetiska (skönhetsoperationer) och (manliga) omskärningar.

De jag menar vill ha funktionella ersättningar för redan existerande, och fungerande, lemmar och organ. De vill t.ex. kapa sina egna händer för att ersätta med mekaniska proteser och liknande.

Fy vad hemskt! Men jag läste att det finns människor som verkar ha ett behov av att kapa av något av sig själv (det är en sjukdom med ett konstigt namn). Det fanns en snubbe i USA som ville kapa av benet (helst båda), för han skulle må mycket bättre då sade han!

De jag menar vill ha funktionella ersättningar för redan existerande, och fungerande, lemmar och organ. De vill t.ex. kapa sina egna händer för att ersätta med mekaniska proteser och liknande.

Fy vad hemskt! Men jag läste att det finns människor som verkar ha ett behov av att kapa av något av sig själv (det är en sjukdom med ett konstigt namn). Det fanns en snubbe i USA som ville kapa av benet (helst båda), för han skulle må mycket bättre då sade han!

Japp. Det finns människor som tänder på att vara kapade och det finns människor som tänder på sådana människor och båda grupperna har ett fint namn som jag har glömt bort nu. Om ni vill veta mer om sådant rekommenderas Perves som finns på DN förlaget. Visste ni att det finns folk som tänder på träd?

Slår vad om att det i st finns sådana som tänder på anderoider och på hologram... J.

• Create New...