Jump to content

Ni som vill och kan skriva – Wikipedia

Sanmare

Recommended Posts

Star Trek och dess TV-serier är någorlunda presenterade på svenskspråkiga Wikipedia. Men det saknas massor, kanske framför allt presentationer av rollfigurer och skådespelare, av manusförfattare och producenter. Så ni som kan skriva någorlunda neutralt och sakligt – som det ska vara i ett uppslagsverk – gör det.

Kika gärna på Wikipedias Star Trek-sidor på engelska. Det skulle vara både informativt och snyggt att ha en liknande tabell som binder ihop allt det skrivna.

Sanmare

Just detta är ett stort problem med de svenskspråkiga versionerna av t.ex. Wikipedia och Memory Alpha; de engelska versionerna är betydligt mer fullständiga. Av denna anledning tror jag många hellre väljer att läsa informationen på engelska. Konsekvensen blir att det inte är så lockande att skriva svenska översättningar eller egna artiklar på de svenska sajterna.

Edited by Fleetadmiral

ja håller med, de svenska är alldeles för tomma, därför använder man alltid den engelska versionen. det känns nog inte så kul att skriva nåt på svenska om inte så många läser det, fast och andra sidan, enda sättet att få fler läsare är att få in mer info så att man hellre känner sig lockad till svenska versionen.

Engelskan är ju idag ett så pass internationellt språk att de flesta nog förstår det. Samtidigt är det ju jättetrist för de Trekkies som inte kan engelska så väl, för jag håller definitivt med om att det engelska versionen är MYCKET mer informativ. En bra sak är ju att det finns denna databas för alla som inte kan så bra engelska. :D

Engelskan är ju idag ett så pass internationellt språk att de flesta nog förstår det. Samtidigt är det ju jättetrist för de Trekkies som inte kan engelska så väl, för jag håller definitivt med om att det engelska versionen är MYCKET mer informativ. En bra sak är ju att det finns denna databas för alla som inte kan så bra engelska. :D

ja personligen tycker jag bäst om de odubbade Star Trek avsnitten, men ni kanske tycker bättre om de svenska. nää skoja bara, hade aldrig ens varit Trekkie om det funnits en svenskdubbad version, det vore förnedring av ST. jag tittar helst utan svensk text, det ger bättre inlevelse i handlingen, och har man sett allt på engelska spelar det inte så stor roll om infon är på engelska. fast databasen är urskön även fast det är på svenska.

• 2 weeks later...
Vad ska vi med Wikipedia till när vi har världens bästa star trek data bas på svenska, det vill säga den som ni just nu är inne på? J.

vilken menar du då?? nää jag skoja bara det är klart att Star Trek db är bäst!!!

--------------------------REPLY SEPARATOR--------------------------

2007-10-13 20:00

Ja, vi ja. Men det finns ju andra människor också. Många har fördomar om science fiction eller förstår inte vad det är. Wikipedia kan avhjälpa en del okunnighet, och länkar dessutom hit (så hittade jag hit ursprungligen). Wikipedia har enormt många besökare. Det beror på att Wikipedias artiklar hamnar högt upp i alla sökmotorer.

Testa själva: Gå in på Google och sök på "sidor på svenska". Skriv "Gene Roddenberry" i sökfältet. Gissa vad som finns på första plats bland det som Google plockar fram? Gå in på Yahoo Sveriges söksida (http://se.search.yahoo.com/web) och sök på "sidor på svenska". Skriv "Gene Roddenberry" i sökfältet. Vad tror ni finns på första plats i den lista som kommer upp? Gå in på Sesam.....