Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

För 50 år sedan - Människan tog klivet in i rymdåldern

Recommended Posts

Idag är det exakt 50 år sedan (4:e oktober, 1957) satelliten Sputnik 1 sändes upp, och in i en omloppsbana runt jorden. Pavel Chekov skulle säkert poängterat att detta var en rysk bedrift, men det var en milstolpe för hela mänskligheten.

I Enterprise-avsnittet Carbon Creek avslöjades det att hela uppskjutningen observerades av fyra vulcaner ombord på ett forskningsskepp inte så långt från jorden. ;-)

Källa

[ Till originalnyheten ]

det är kul att vi har sysslat med rymdfart i 50 år nu, bara 56 år kvar till första warpfärden.

fast egentligen får man aldrig veta om det verkligen är sant om vulcanerna övervakade jorden då, T'Pol avslutade ju konversaitionen med "du ville att jag skulle berätta en historia, så jag gjorde det" eller nåt liknande, det betyder att hon kan ha hittat på hela historien. så man vet inte om det är sant eller inte, sputnik borde ha varit utrustad med instrument med vilka vi kunde upptäcka vulcanerna. då hade vi vetat att vulcanerna övervakade oss, men framför allt: att dom finns överhuvudtaget.

Jag har alltid tyckt att Sputnik har så stilren och snygg design, visserligen så är den ju bara en liten del av det hela som krävs för att få upp hela kalaset i omloppsbana men ändå.

Ja warp, maskhål, dimensionella resor eller att vika rymden kommer att behövas om vi ska komma nån´vart.

Hm kanske dags att börja gräva efter en star gate? :blink:

Jag har alltid tyckt att Sputnik har så stilren och snygg design, visserligen så är den ju bara en liten del av det hela som krävs för att få upp hela kalaset i omloppsbana men ändå.

Ja warp, maskhål, dimensionella resor eller att vika rymden kommer att behövas om vi ska komma nån´vart.

jag tror snarare det är bättre att börja bli smart och döpa om sig till Zefram Cochrane, om alla trekkies skulle döpa sig till det och forska inom warpteknilogi så skulle chanserna vara större att det går till precis som vi vet att det ska gå till.

jag tror snarare det är bättre att börja bli smart och döpa om sig till Zefram Cochrane, om alla trekkies skulle döpa sig till det och forska inom warpteknilogi så skulle chanserna vara större att det går till precis som vi vet att det ska gå till.

Ska vi tjejer också heta Zefram Cochrane, eller finns det fler valmöjligheter?

+Denna gången kan vi la ändå ge Chekov lite cred, eller? :lol:

Edited by johannalaforge

Ska vi tjejer också heta Zefram Cochrane, eller finns det fler valmöjligheter?

+Denna gången kan vi la ändå ge Chekov lite cred, eller? :lol:

japp ni får gå över till vårat kön, då ökar chanserna att trek blir verklighet :lol:

... sputnik borde ha varit utrustad med instrument med vilka vi kunde upptäcka vulcanerna. då hade vi vetat att vulcanerna övervakade oss, men framför allt: att dom finns överhuvudtaget.

jag betvivlar att Sputnik hade så avancerade sensorer att de kunde upptäcka vulcanerna .

och även om de hade upptäckt vulcanerna skulle man inte gärna tala om det . dels för att man vill hålla det hemligt för att få ett övertag mot de andra som vill styra Jorden (kolla på Stargate om ni vill veta mer , fast där är det ju Jänkarna som hemlighåller allt för oss öschöttar) .maktkampen är inte det enda , den som satt vid monitorn kanske inte visste vad han/hon såg eller så ville han inte gärna tala om det för att inte bli utskrattad eller förhörd av KGB :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

... sputnik borde ha varit utrustad med instrument med vilka vi kunde upptäcka vulcanerna. då hade vi vetat att vulcanerna övervakade oss, men framför allt: att dom finns överhuvudtaget.

jag betvivlar att Sputnik hade så avancerade sensorer att de kunde upptäcka vulcanerna .

och även om de hade upptäckt vulcanerna skulle man inte gärna tala om det . dels för att man vill hålla det hemligt för att få ett övertag mot de andra som vill styra Jorden (kolla på Stargate om ni vill veta mer , fast där är det ju Jänkarna som hemlighåller allt för oss öschöttar) .maktkampen är inte det enda , den som satt vid monitorn kanske inte visste vad han/hon såg eller så ville han inte gärna tala om det för att inte bli utskrattad eller förhörd av KGB

nej sputnik hade nog inte den teknologin, men det skulle va kul om den haft det :lol: det stämmer nog att det hade blivit mörklagt om det upptäckt, tyvärr. men förr eller senare skulle det nog offentliggöras, om det inte redan läckt ut förstås.

och även om de hade upptäckt vulcanerna skulle man inte gärna tala om det . dels för att man vill hålla det hemligt för att få ett övertag mot de andra som vill styra Jorden (kolla på Stargate om ni vill veta mer , fast där är det ju Jänkarna som hemlighåller allt för oss öschöttar) .maktkampen är inte det enda , den som satt vid monitorn kanske inte visste vad han/hon såg eller så ville han inte gärna tala om det för att inte bli utskrattad eller förhörd av KGB

nej sputnik hade nog inte den teknologin, men det skulle va kul om den haft det :lol: det stämmer nog att det hade blivit mörklagt om det upptäckt, tyvärr. men förr eller senare skulle det nog offentliggöras, om det inte redan läckt ut förstås.

Som med ferengierna i area 51? lol J.

Sign in to follow this  

• Create New...