Bullen Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Hejsan, är ny här så jag vet inte om jag gjort rätt i att starta nytt ämne... Bakgrund: har nyss börjat titta på Star-Trek, och gillar känslan. Fick tag på "The next generation" ( med Jean-Luc Picard som befälhavare) orkade dock inte se kontinuerligt, så tittade på random avsnitt ett tag. Fick därefter tag på Voyager, och upptäckt att de ofta nämner karaktärer från TNG, eller har med karaktärer därifrån, t.ex. Data och den "första" Q, Här är frågan. Är Voyager en uppföljare på TNG?, alltså, Borde jag se Hela TNG innan jag ser Voyager för att förstå?,, eller är de uppbyggda på så sätt att båda är relativt självständiga serier och att man således kan se dem i vilken ordning man vill? Tack på förhand. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 välkommen hit till forumet! visst Voyager utspelar sig efter TNG men de är ändå helt fristående, man behöver inte veta ett skvatt om TNG för att njuta av Voyager, det är riktigt skoj ändå. ofta brukar dom göra en beskrivning så att nya tittare (eller glömska trekkies) ska förstå när någonting händer. när det inte blir nån beskrivning på nåt gammalt som dyker upp igen så är det oftast lätt att förstå eller helt enkelt inte så viktigt. du kan se serierna i precis vilken ordning du vill, men däremot bör du se Voyager avsnitten i ordning då de (även fast de är fristående) följer Voyagers resa hem till jorden. personligen måste jag säga att jag tycker Enterprise är den bästa serien, men det är ju vad jag tycker. och sen kommer Voyager följt av TNG och TOS på delad tredjeplats. DS9 kan jag inte säga något om då jag inte sett den serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Om du har fastnat för voyager så lär du nog få mersmak för star trek generellt. Och då lär du till slut vilja se TNG Och det är en fördel att ha sett TNG eftersom att det helt enkelt är bra och en stor del av hela star trek historien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) Du kan se dem i vilken ordning du vill, men eftersom Voyager både producerats och utspelar sig efter TNG, så är det väl att rekommendera att se dem i samma ordning. Nedan visas iaf tidspannen för de olika serierna: ENT: 2151 - 2155 TOS: 2266 - 2268 TNG: 2364 - 2370 DS9: 2369 - 2375 VOY: 2371 - 2377 (ST: Nemesis: 2379) Edited January 22, 2008 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted January 29, 2008 Report Share Posted January 29, 2008 Började också med TNG, och sen Voyager. Nu är jag fast, tack vare Voyager. Nästa steg är att se DS9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 1, 2008 Report Share Posted February 1, 2008 Jag håller med tidigare inlägg här att det går bra att se serierna i vilken ordning som helst. Ibland görs dock referenser till tidigare serier och i vissa avsnitt dyker personer från dessa serier upp och i så fall kan det förenkla om man sett serierna i rätt ordning. Detta händer dock ganska sällan och man missar ingen vital fakta om man ser dem slumpmässigt. I ett fåtal tillfällen görs även kopplingar mellan filmerna och serierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 När det gället Star Trek: The Next Generation, Star Trek: Deep Space Nine och Star Trek: Voyager kan man se vilken som helst först. Jag personligen fångades av Voyager, och sedan ännu mer av Deep Space Nine. Jag tror att det beror på att rollfigurerna är lite djupare än i Next Generation. Jag rekommenderar emellertid att man ser DS9 och VOY i avsnittsföljd, eftersom man då får en bättre upplevelse än om man ser enstaka avsnitt då och då. Nu, när TV4SF startar får man ju alla möjligheter att se avsnitten, och man kan banda det man inte kan se för tillfället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts