Nyhet Posted January 26, 2008 Report Share Posted January 26, 2008 Trekmovie.Com utannonserade för en tid sedan att man skulle ha en exklusiv frågestund med J.J. Abrams, hans medarbetare samt skådespelarna från den kommande filmen Star Trek XI. Vem som helst fick möjlighet att ställa sina frågor till dom inblandade och så svarade dom på ett urval av alla frågor som kom in. Det finns nu en sammanfattning av denna frågestund att läsa via denna länk. [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 26, 2008 Report Share Posted January 26, 2008 Det mest intressanta som sades var väl att de siktar mot p.g. 13 i åldersrating. Nu vet inte jag exakt vad det betyder men det låter ju som att det inte blir en ren barnfilm. Det kanske motsvarar 11 års åldergräns på svenska biografer? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 26, 2008 Report Share Posted January 26, 2008 Det mest intressanta som sades var väl att de siktar mot p.g. 13 i åldersrating. Nu vet inte jag exakt vad det betyder men det låter ju som att det inte blir en ren barnfilm. Det kanske motsvarar 11 års åldergräns på svenska biografer? J. ja Star Trek ska inte va nån barnfilm, det ska vara från 15 år som det alltid varit, bortsett från Nemesis som var från 11 då... Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 26, 2008 Report Share Posted January 26, 2008 Ja tack från 15år! Och då inte "bara för att", utan för att det ger mer spelrum om man vill understryka en händelse i storyn extra startk för att man tycker att det stärker storyn i sin helhet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 Så länge filmen blir bra så kvittar det vilken åldersgräns den får. Gör dom en bra film och kan hålla sig inom PG-13 gränsen så lockar dom ju till sig en ännu större skara människor och som kanske bidrar till att ännu fler får upp ögonen för Star Trek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 (edited) Jag har nog sett några filmer för mycket då som har enligt mitt tycke blivit för fjantiga/barnsliga/släta just pga av att det har sats en låg åldersgräns(antagligen för att få in så mycket stålar som möjligt). Så jag föredrar kvalitet(de flera ingredisenser som jag personligen uppfattar som kvalitet) framför brett publikfrieri eller tillslätat historieberättande. Visst en film kan bli alldeles utmärk fastän den har en åldersgräns på 13 men man kan då uppleva att man får mindre svängrum i sitt sitt historieberättande. Edited January 27, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 Ja, det skulle vara ganska skönt om filmen får 15 års gräns. Som ni har sagt så kan man understryka handlingen lite mer tydligt på vissa ställen då. Själv brukar jag ständigt förvånas över vissa rekomenderade åldersgränser på filmer/tv-serier. Till exempel att VÄNNER är rekomenderat från 7 år. Personligen tycker jag att det ibland kan handla en aning för mycket om vad man skulle kunna placera som "vuxensaker". Andra vad jag tycker är konstiga åldersgränser är Dude, where's my car? från 11 år, och att 1:a X-men filmen är från 15 år, medans de resterande 2 är från 11 år? Jag tycker iallafall inte att 1:an är mer våldsam än de andra. Bättre, ja, men inte mer våldsam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 (edited) Ja hur dom sätter åldergränser kan man förundras över. Känns ibland som att det sker godtyckligt och att kriterierna är milt sagt luddiga. Dom är pigga på(i vissa länder att censurera sex(tänker då t.ex om stormen som var när Janet Jackson "råkade" visa youknowhat i tv). Men det verkar inte censureras vare sej i svensk tv eller, efter vad jag förstått, i amerikansk tv när det visas våld på nyheter. Jag är tycker att det är lika illa när man visar låtsas våld som riktigt våld. Den tillspetsade frågan är då: Vad är värst att visa: Våld eller sex? Jag tycker generellt att det borde censureras(både våld och sex) mer för dom som är yngre men den yttersta och viktigaste censuren skall komma från föräldrarna! Verkar brista på den fronten, är i alla fall min erfarenhet. Back on topic: Jag hoppas i alla fall att den nya star trek filmen blir med åldersgräns 15 men jag tror nog att dom satsar på åldergräns 13 för att få med sej så mycket publik som möjligt. Och visst- star trek behöver inte vara så blodigt. Det har det inte varit förut. Men jag gillar generellt av princip inte saker som jag kan tycka vara begränsande för historieberättandet. Edited January 27, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 Jag tycker iallafall inte att 1:an är mer våldsam än de andra. Bättre, ja, men inte mer våldsam. Ja hur dom sätter åldergränser kan man förundras över. Känns ibland som att det sker godtyckligt och att kriterierna är milt sagt luddiga. Dom är pigga på(i vissa länder att censurera sex(tänker då t.ex om stormen som var när Janet Jackson "råkade" visa youknowhat i tv). Men det verkar inte censureras vare sej i svensk tv eller, efter vad jag förstått, i amerikansk tv när det visas våld på nyheter. Jag är tycker att det är lika illa när man visar låtsas våld som riktigt våld. jag har upptäckt det med våld, att oftast kan det vara precis lika våldsamt i en film från 15 som en från 11 enda skillnaden är att det är mer blod och blodstänk i den från 15. i filmer från 11, kan man hugga ett svärd i folk och dom dör medans när samma sak händer i en film från 15 stänker det blod genom luften. när någon blir skjuten i en film från 11 så dör den helt enkelt och om man vill fokusera på det kan kläderna färgas röda. i en film från 15 stänker det blod när någon blir träffad, man kan också få se köttslamsor som flyger och och hur sår fläks upp.' ett exempel på detta fenomen är Sagan om Ringen (11 år) och Kingdom of Heaven (15 år), den sistnämda är inte mer våldsam, däremot stänker det blod, inte för mycket orealistisk stänk, men det stänker lite lagom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 27, 2008 Report Share Posted January 27, 2008 (edited) PG-13 är ju den amerikanska ratingen. Staten biografbyrå sätter ju sina egna åldersgränser. Jag skulle gissa att den bli från 11 år. Om det sen är bra eller dåligt, ja, det vetefan. Men Paramount skulle aldrig gå med på högre rating än PG-13. Tanken är ju att ha en så bred appeal som möjligt. En R-rated ST:XI skulle kanske vara mumma för fansen (höra Kirk svära och hänge sig åt lustfyllt on-camera sex innan han kapar huvudet av en klingon med en bat'leth i hand-to-hand battle) men ekonomiskt självmord för Paramount. Och det vinner ingen på i längden, dessutom har ST aldrig varit särskilt blodigt, möjligen kan vissa kontroversiella ämnen falla ur ramen, men det är ju inget unikt för den nya filmen. I övrigt känns det som att jj abrams och gänget verkar ha koll och jag känner helt klart förtroende för projektet. Edited January 27, 2008 by Schran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 28, 2008 Report Share Posted January 28, 2008 PG-13 är ju den amerikanska ratingen. Staten biografbyrå sätter ju sina egna åldersgränser. Jag skulle gissa att den bli från 11 år. Om det sen är bra eller dåligt, ja, det vetefan. Men Paramount skulle aldrig gå med på högre rating än PG-13. Tanken är ju att ha en så bred appeal som möjligt. En R-rated ST:XI skulle kanske vara mumma för fansen (höra Kirk svära och hänge sig åt lustfyllt on-camera sex innan han kapar huvudet av en klingon med en bat'leth i hand-to-hand battle) men ekonomiskt självmord för Paramount. Och det vinner ingen på i längden, dessutom har ST aldrig varit särskilt blodigt, möjligen kan vissa kontroversiella ämnen falla ur ramen, men det är ju inget unikt för den nya filmen. I övrigt känns det som att jj abrams och gänget verkar ha koll och jag känner helt klart förtroende för projektet. Ja det vill jag se!!! men vetefan är inte det på gränsen till en svordom eller har jag missat något här? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted January 28, 2008 Report Share Posted January 28, 2008 Bara för att man sätter en 15- års gräns på en film betyder inte det att filmen blir bra per automatik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts