Gå till innehåll
sam10

Framtida Enterprise-J

Rekommenderade inlägg

USS Enterprise-J byggs runt år 2500 till för att försvara Jorden ifrån en okänd ras ifrån rymden. Xinderna är ombord och hjälper till att försvara Jorden och beskydda Mänskligheten. Skeppets längd är nog 300-800 meter lång och väger säkert lika mycket som dem andra skeppen. Dess kommendör är helt okänd men dess mål är att försvara Jorden ifrån Xinderna.

"Jag trodde att Xindierna som var den rasen som hotade mänskligheten, men nu vett jag att det inte stämmer".

Redigerad av sam10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
USS Enterprise-J byggs runt år 2500 till för att försvara Jorden ifrån Xinderna. Xinderna hotade att förstöra Jorden och utrota Mänskligheten. Skeppets längd är nog 300-800 meter lång och väger säkert lika mycket som dem andra skeppen. Dess kommendör är helt okänd men dess mål är att försvara Jorden ifrån Xinderna.

fast Enterprise-J skulle inte försvara jorden mot Xindi, det skulle ju försvara federationen mot The Spherebuilders, dom som byggde de rymdkonverterande sfärerna i ENT säs 3. det skulle ju finnas flera Xindibesättningsmedlemmar ombord på J enligt Crewman Daniel.

eftersom Archer lyckas stoppa Spherebuilders i säs 3 och sluta fred med Xindi så kommer detta krig att aldrig utkämpas då Spherebuilders redan är besegrade. Ent-J kommer dock säkert att byggas, men då för helt andra syften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
USS Enterprise-J byggs runt år 2500 till för att försvara Jorden ifrån Xinderna. Xinderna hotade att förstöra Jorden och utrota Mänskligheten. Skeppets längd är nog 300-800 meter lång och väger säkert lika mycket som dem andra skeppen. Dess kommendör är helt okänd men dess mål är att försvara Jorden ifrån Xinderna.

Du säger att skeppet "är nog 300-800 meter lång". Baserat på det att skeppet är 200 år in i framtiden (från TNG), och att Galaxy Class (NCC-1701-D) är 642 meter och Sovereign Class (NCC-1701-E) är 685 meter, skulle jag dra slutsatsen att skeppen blir större längre in i framtiden (då kan man ju också nämna att Constitution Class (NCC-1701) är 289 meter). Då skulle jag nog säga att Enterprise-J är i slutet av 300-800 meters spannen. Fast samtidigt så har jag inte sett avsnittet då Enterprise-J är med, så min åsikt är ju inte direkt ett expertutlåtande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi ska vara noga så kommer det troligen byggas ett skepp som heter Enterprise-J, men det skepp som syns i avsnittet kommer aldrig byggas då den tidslinjen raderats, eller snarare att det bildats en ny tidslinje där det som visas i avsnittet inte sker och därigenom inte heller byggandet av det Enterprise-J som syns i avsnittet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det skeppet ser ut som utspillt kvicksilver. Hur får dom plats att stå raklånga? Ser väldigt platt ut :lol:

eftersom skeppets material är mycket tätare och starkare än övriga skepp.. så kan man få det i massa olika former :P .. sen en grej jag har funderat på varför sätter dem bryggan ovanpå "saucer section", varför inte bygga in det längre in i skeppet..menar det skyddar ju mer oså.. om man vill bara slå ut skeppet relativt snabbt så siktar man ju på bryggan.. men dock kan ju maskinstationen ta över ..men men..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det skeppet ser ut som utspillt kvicksilver. Hur får dom plats att stå raklånga? Ser väldigt platt ut :lol:

eftersom skeppets material är mycket tätare och starkare än övriga skepp.. så kan man få det i massa olika former :P .. sen en grej jag har funderat på varför sätter dem bryggan ovanpå "saucer section", varför inte bygga in det längre in i skeppet..menar det skyddar ju mer oså.. om man vill bara slå ut skeppet relativt snabbt så siktar man ju på bryggan.. men dock kan ju maskinstationen ta över ..men men..

ja, så gjorde man ju i en alternativ framtid av ENT, fienden bara sköt en stor cirkel runt bryggan så den ramlade bort. dock så måste det vara så att det är extra förstärkningar runt bryggan annars vore det ju inte bra.

fast det började med att Roddenberry satte fram regler för skeppdesign när TOS kom. bryggan ska sitta på toppen och det ska vara ett jämt antal naceller (2 el 4) som är synliga framifrån. i All Good Things försvarade man sig och sa att den mittersta nacellen egentligen innehöll två ihopbyggda naceller för att få det att gå ihop med reglerna som Roddenberry satt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir till att hyra eller införskaffa Enterprise så att man får se så mycket som möjligt om detta! Jag tror att det var smart tänkt at ha "bryggan" centralt på alla skep. Det hjälper helt enkelt historieberättandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att man inte har några "fönster" så förefaller idén med att ha bryggan placerad hög och långt fram som konstig. Med alla skärmar så är det mer en ledningscentral eller kontrollrum och skulle kunna placerats var som helst i skeppet. Frågan är väl lite var man skulle placera den ur säkerhetssynpunkt. Nära eller långt ifrån det egna maskineriet till exempel? Men bryggan är ju främst en navigations, kommunikations och ledningscentral. Så högt och långt fram är ju rätt traditionsenligt...

/Hugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu