Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Det är svårt det här med gudar och deras varande eller icke varande. Men för att svara på ursprungsfrågan så är Naqulium troligtvis inte en gud. Snarare är han en forskare som har fångat en labbråtta i en fälla. Han har krafter utöver våra ja men det är det många raser i st universumet som har och det gör dem inte till gudar. Och jag misstänker att Q är mycket kraftfullare och allsmäktigare än vad naqulium ens kan drömma om så en match mellan dessa två blir given på förhand om du frågar mig. Q viftar med fingrarna och vips försvinner varje spår av Naqulium ur historien. Om det också gör Q till en gud är väl mer tveksamt. Det känns som att den stora frågan om Q är en gud eller inte är om de har evolverat till sig sina krafter (dvs utvecklats) eller om de alltid har varit så kraftfulla. Fast varför skulle inte en gud kunna ha varit en vanlig dödlig person tidigare för? Inte enligt picard i varje fall. Hm svår fråga det här. J.

Postad

"Gud är ett ord med olika betydelser:

1. Allmän betydelse: Generisk beteckning på mäktig övernaturlig varelse eller kraft. Föreställning inom de flesta religioner. Föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad.

2. Gud som namn: Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud - däribland kristendomen - används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet vanligen med stor bokstav.

3. Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad."

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud)

Med andra ord båda är övernaturliga varelser, och då kan karaktiserats att vara gudar båda två. Sen om den ena e mäktigare än den andra återstår att se. Men dock Q verkar mäktig men även han har sina begränsningar att dem kan inte göra vad som helst =)

Postad (redigerade)
"Gud är ett ord med olika betydelser:

1. Allmän betydelse: Generisk beteckning på mäktig övernaturlig varelse eller kraft. Föreställning inom de flesta religioner. Föremål för tillbedjan, dyrkan och lydnad.

2. Gud som namn: Inom många monoteistiska religioner, det vill säga religioner där man bara tror på en gud - däribland kristendomen - används ordet "Gud" som namn på den ende gud man tror på. I denna betydelse skrivs ordet vanligen med stor bokstav.

3. Funktionell betydelse: "Gud" kan också ha funktionell betydelse, och syftar då på något objekt som ägnas religiös hängivenhet eller lydnad."

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud)

Med andra ord båda är övernaturliga varelser, och då kan karaktiserats att vara gudar båda två. Sen om den ena e mäktigare än den andra återstår att se. Men dock Q verkar mäktig men även han har sina begränsningar att dem kan inte göra vad som helst =)

Förstår inte riktigt vad du menar med dinna sissta meningar?? :blink: Menar du att Q inte har total makt? I så fall håller jag inte med. Total makt är just, vad jag upplever, är hela saken med Q´s karaktär. Han är en varelse utan några begränsningar, utan någon like i något annat existerande väsen.

Redigerad av Unkas
Postad

Enkelt uttryckt kan vi alltså sluta oss till att Q inte är en gud för ingen tillber honom eller lyder honom. Han framställs inte heller som skapare av universum utan har tilldelats en roll som mer liknar den kristne satan, som i grunden var en ärkeängel och alltså guds förtrogna men inte en gud själv. Men det skulle vara fullt möjligt att Q kan bli föremål för tillbedjan och ses som en gud.

Skillnaden med profeterna är ju då att de är gudar för att bajoranerna anser och tror det. Detta oavsett deras allsmäktighet och odödlighet.

Men det är ju en halvskakig definiton som är helt socialt och kulturellt baserad. I grunden handlar allt om vilket mått man mäter med och där kan inte råda någon egentlig konsensus. Det som är en gud för till exempel bajorerna är avancerade rymdvarelser för Starfleet. Och ingen har egentligen "fel", de ser bara olika på av samma fenomen.

Oavsett vad så förändras ju egentligen varken profeterna eller Q's faktiska väsen av huruvida de uppfattas som gudar eller inte.

Picard använder sig ju av en modernistisk, rationell förklaringsmodell som utesluter Q som gud men mäter även Q mot den gudabild som han känner i form av den monoteistiske guden. Även om han personligen inte omfattar tron i sig så är den en referens för honom när han ska tala om och "bedöma" gudomlighet.

Men i grunden i hela ST ligger ju en ateistisk idé om att det inte finns några gudar bara varelser med olika "krafter".

Postad
Det som är en gud för till exempel bajorerna är avancerade rymdvarelser för Starfleet. Och ingen har egentligen "fel", de ser bara olika på av samma fenomen.

Oavsett vad så förändras ju egentligen varken profeterna eller Q's faktiska väsen av huruvida de uppfattas som gudar eller inte.

Håller med. Detta är just vad jag har försökt säga.

Postad

Njae, fast nog definieras gudar delvis just av det faktum att någon ser på dem som gudar och tror på dem. Det är en fullt rimlig vetenskaplig defintion, om än ej naturvetenskaplig. Det är svårt att definiera gud neutralt då det knappast går att kvantifiera eller mäta per se. Att ha en klar, universell definiton på vad gudar är omöjligt.

Vad jag menade var att Q:s faktiska väsen alltså existens inte var beroende av att någon trodde på honom, vilket kan anses vara ett "bevis" för att han/de inte är en gud/gudar. I övrigt menar jag också att Q egentligen står utanför våra definitioner i annan mening än att det ökar hans fåfänga.

• Skapa nytt...