RoLaren Postad 10 November, 2008 Rapport Postad 10 November, 2008 Jag var på den där mässan, men tycker att det är hutlöst att ta 150-200 spänn för att skriva sitt namn. Jag satsade på att köpa spel till Nintendo 8-bitars och ett bajoranskt örhänge i stället. Kul att se Lance Henriksen IRL. Skulle vara kul om man arrangerade någon form av Q&A med skådespelarna till ett vettigt pris. Det vär mer intresssant än namnteckningen. Citera
Supreme Commander JAF Postad 10 November, 2008 Rapport Postad 10 November, 2008 Hutlöst vet jag inte men många av skådespelare och andra kändisar gör stora pengar på att skriva autografer och det är en av raison de entre för att åka på konvent. Faktum är att enligt vad jag har hört så är det bara i sverige som vi har förmånen att få kändisars autografer gratis. Men det är ju alltid frivilligt att lägga ner pengar på det och själv betalar jag bara om det är någon jag verkligen vill ha, som Sirtis. J. Citera
commander ricochet Postad 10 November, 2008 Rapport Postad 10 November, 2008 (redigerade) Är det någon form för skådespelarna att få betalt för att komma till konventet eller en mer sidoinkomst? Om dom redan får bra betalt av dom som håller i arrangemangen så tycker jag att det är snålt att sitta och ta betalt för sina autografer om pengarna inte går till välgörande ändamål. Jag menar om man fortfarande är en skådis MED (väl)betalda jobb så bör man ju bjuda på sej själv- goodwill! Men marknaden är ju fri... Redigerad 10 November, 2008 av michael ricochet Citera
Supreme Commander JAF Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 Helt säkert är goda signeringsinkomster en viktig anledning att komma till ett konvent. Det är nog den största anledningen till att vi ser många sw och lotr skådisar men få st dito. J. Citera
commander ricochet Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 (redigerade) Well well. Det är ju bara att acceptera fakta då. Hade jag redan goda inkomster och fick allt betalt med fin resa och boende så hade jag bjudit på mej själv och suttit i några timmar och signerat gratis. (Jag förutsätter då att man inte reser på 1000 konvent om året förstås.) Redigerad 11 November, 2008 av michael ricochet Citera
Schran Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 Being nice doesn't pay the rent... ;) Citera
Supreme Commander JAF Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 Förmodligen så är det väl det en del av ässen i leken gör. Well inte tusen men kanske ett par hundra och då är det nog pengarna som får dem att vilja göra så många. Pengarna, kontakten med fansen och resa till nya och spännande platser så klart. J. Citera
commander ricochet Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 Mja om man är på utgående som skådis mäjligen men om du får 25 miljoner för EN film så kanske man kan bjuda fansen på några timmars signering. Men kan ju tänka framåt också(egen marknadsföring). Hehe för övrigt så börjar jag osökt tänka på Galaxy Quest och signeringsscenerna där Citera
Supreme Commander JAF Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 hm galaxy quest ja. En härligt underbar film! Jag funderade på om man inte borde göra tvärtom det vill säga ta en star trek besättning som besöker jorden i nutid på ett uppdrag eller av misstag och sedan tas de för respektive skådespelare och trillar in på ett konvent av misstag! Snacka om förvecklingskomedi! J. Citera
commander ricochet Postad 11 November, 2008 Rapport Postad 11 November, 2008 Toppenidé! Rackarns den kör vi på! Den pitchen ska du lägga till hollywood tycker jag! Citera
The Holy Three Postad 17 Januari, 2009 Författare Rapport Postad 17 Januari, 2009 Faktum är att enligt vad jag har hört så är det bara i sverige som vi har förmånen att få kändisars autografer gratis. Nu förstår jag inte riktigt, menar du att kändisar i t. ex USA tar betalt för att skriva autografer om man skriver till dom och ber om en, eller ifall man ser dom på gatan och ber om en autograf? Är det någon form för skådespelarna att få betalt för att komma till konventet eller en mer sidoinkomst? Om dom redan får bra betalt av dom som håller i arrangemangen så tycker jag att det är snålt att sitta och ta betalt för sina autografer om pengarna inte går till välgörande ändamål. Jag menar om man fortfarande är en skådis MED (väl)betalda jobb så bör man ju bjuda på sej själv- goodwill! Men marknaden är ju fri... Om du kollar på gästerna som oftast kommer till dessa konvent så är det långt från storstjärnor, dom får alltså inte 20 miljoner dollar per film och har i många fall inte ens en filmkarrär. De har gjort en eller några roller som de lever på livet ut på detta sätt. Well well. Det är ju bara att acceptera fakta då. Hade jag redan goda inkomster och fick allt betalt med fin resa och boende så hade jag bjudit på mej själv och suttit i några timmar och signerat gratis. (Jag förutsätter då att man inte reser på 1000 konvent om året förstås.) Stora eller inte så har de här personerna ett liv, och att rensa sitt schema för att åka till ett annat land för att signera saker åt fans tror jag inte någon skulle göra. Att sitta och skriva autografer i sammanlagt 16 timmar av sin 48 timmarsvistelse helt gratis tror jag inte någon vill göra. Citera
Supreme Commander JAF Postad 17 Januari, 2009 Rapport Postad 17 Januari, 2009 Hur det är om man råkar träffa på dem (osanolikt dock) vet jag inte. Jag antar väl att en del är generösa medan andra har biffiga vakter med vapen innanför rockärmen. Vad jag menade är att det är väldigt vanligt att man på mässor och liknande event tar betalt för autografer. Det blir helt enkelt en av anledningarna att åka på en mässa. J. Citera
Aike Postad 18 Januari, 2009 Rapport Postad 18 Januari, 2009 Nu förstår jag inte riktigt, menar du att kändisar i t. ex USA tar betalt för att skriva autografer om man skriver till dom och ber om en, eller ifall man ser dom på gatan och ber om en autograf? En del gör det. Jag tror att de måste betala filmbolaget om de till exempel signerar ett kort med sin rollfigur på. Så det är inte gratis för dem heller. Citera
The Holy Three Postad 18 Januari, 2009 Författare Rapport Postad 18 Januari, 2009 Nu förstår jag inte riktigt, menar du att kändisar i t. ex USA tar betalt för att skriva autografer om man skriver till dom och ber om en, eller ifall man ser dom på gatan och ber om en autograf? En del gör det. Jag tror att de måste betala filmbolaget om de till exempel signerar ett kort med sin rollfigur på. Så det är inte gratis för dem heller. De som tar betalt är mest sannolikt dom som bidrar med sina egna foton, de brukar ta 20-30 dollar per signatur, filmbolaget kanske får någon procent utav detta. Robert "Freddy" Englund tar t. ex 20 dollar för 2 autografer + ett signerat vykort. Att de skulle vara tvungna att betala filmbolaget en summa om de signerar ett eget bidragit foto från fanet tvivlar jag på, skulle ju vara omöjligt att hålla reda på. Har skrivit till ett hyfsat stort antal kändisar, har både bidragit bilder och inte gjort det, och har ldrig stött på något liknande förut bortsett från Robert Englund, som jag skrev till för att jag ville ha en signerad bild på honom som hans karaktär Willy från V, vlket han INTE hade med sig på Sci-fi mässan, hur sjukt det än låter Citera
Aike Postad 19 Januari, 2009 Rapport Postad 19 Januari, 2009 De som tar betalt är mest sannolikt dom som bidrar med sina egna foton, de brukar ta 20-30 dollar per signatur, filmbolaget kanske får någon procent utav detta. Robert "Freddy" Englund tar t. ex 20 dollar för 2 autografer + ett signerat vykort. Att de skulle vara tvungna att betala filmbolaget en summa om de signerar ett eget bidragit foto från fanet tvivlar jag på, skulle ju vara omöjligt att hålla reda på. Du har mycket större praktisk erfarenhet än mig kring detta. Vad jag har läst är att t ex Trekskådespelare får köpa bilder på sig själva från filmbolaget. Om de sedan vill ta betalt eller inte är väl upp till dem när de skickar ut sina bilder. På Creation Entertainments Trekkonvent (b la den officiella i Las Vegas) kostar det att få en autograf. Dels för bildkostnaden, dels för att det är en stor inkomstkälla för Creation. Har skrivit till ett hyfsat stort antal kändisar, har både bidragit bilder och inte gjort det, och har ldrig stött på något liknande förut bortsett från Robert Englund, som jag skrev till för att jag ville ha en signerad bild på honom som hans karaktär Willy från V, vlket han INTE hade med sig på Sci-fi mässan, hur sjukt det än låter Hur de gör beror väl lite på hur heta de är, vilket du skrev om i ett tidigare inlägg. De som har insett att de kan tjäna pengar på det eller tom lever på det tar förstås betalt. Andra får väl så få förfrågningar (eller har tillräckligt med pengar) att de gör det gratis. Citera
The Holy Three Postad 19 Januari, 2009 Författare Rapport Postad 19 Januari, 2009 Du har mycket större praktisk erfarenhet än mig kring detta. Vad jag har läst är att t ex Trekskådespelare får köpa bilder på sig själva från filmbolaget. Om de sedan vill ta betalt eller inte är väl upp till dem när de skickar ut sina bilder. På Creation Entertainments Trekkonvent (b la den officiella i Las Vegas) kostar det att få en autograf. Dels för bildkostnaden, dels för att det är en stor inkomstkälla för Creation. Detta stämmer nog, det är ju en sorts inkomstkälla för dessa som inte har mycket mer att leva på förmodligen, gäller att mjölka det så mycket som möjligt och det förstår jag väl. Hur de gör beror väl lite på hur heta de är, vilket du skrev om i ett tidigare inlägg. De som har insett att de kan tjäna pengar på det eller tom lever på det tar förstås betalt. Andra får väl så få förfrågningar (eller har tillräckligt med pengar) att de gör det gratis. De riktigt stora kändisarna är det väldigt svårt att nå för en autograf, mina erfarenheter ligger mest hos de "svala" kändisarna, som alltid signerar det man skickar och inte tar betalt. En skickade till och med tillbaka 5 dollarsedeln jag skickade för portot tillbaka Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.