Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Jag läste i tidningen att flera barn och skolungdomar har varit i skräck dom senaste dagarna. I en skola var det en flicka som var alldeles rödgråten av oro, övertygad om att jorden skulle gå under. En liten pojke hade klätt sig i sina finaste kläder för han ville se proper ut i väntan på döden!

Man undrar vad mediets ansvar är. Själv känner jag rätt stor ilska över de senaste dagarnas domedagsartiklar i pressen.

Postad (redigerade)

Jag är också irriterad, arg och besviken på media. De ropar "vargen kommer" så ofta att man inte kommer lita på dem om något faktiskt händer. Inte nödvändigtvis just med den här partikel-karusellen, men det finns alltid något som de kan skrämma folk med. Nu är tydligen hela jorden hotad, men det finns gott om vardagsrädsla att frossa i också. Vi känner väl alla till rubriker i stil med "Vanligt mjäll kan vara cancer!". :arg:

Nej, det är för tidigt på dagen för att få ett raseriutbrott. Var det inte Katten Gustaf som sade: "Det vore för tråkigt om världen gick under till en helg."? :D

/Marvin - still here.

(Nu blev jag löjtnant, bjussar på tårta för att fira!)

Redigerad av Marvin
Postad (redigerade)

Mmm det är en svår balansgång! Medierna skriver mycket skit, halvsanningar och lögner, helt klart! Men samtidigt måste vi ha en fri press som får skriva om i stort sett vad dom vill inom lagens riktmärken. Sedan så kunde man ju verkligen önska att dom skötte det MYCKET bättre!

Detta med jordens undergång har ju skrivits om tidigare och skapat oro- t.ex kometen som skulle förstöra jorden (se Emil i Lönneberga).

(Marvin: Skicka en stor tårtbit då till Linköping, passar fint till eftermiddagsfikat!)

Redigerad av michael ricochet
Postad (redigerade)

(Tårtbit på väg! ;) )

Pressfriheten är väldigt viktig, absolut, det ska vi ha. Det är ju vi som ska vara källkritiska och försöka undersöka fakta, så gott det går. Men den etiska sidan blir ibland lidande, vilket är trist. pressfriheten är värdefull, och den ska behandlas med respekt. Utan respekt blir lätt hyenajournalistik, och det tror jag inte att någon egentligen uppskattar, även om det rent formellt är helt enligt regelboken (ta exempelvis kontroversen med "Muhammedhundarna"). Och pressen är rätt selektiva med sin moral och etik.

Yttrandefrihet och åsiktsfrihet är samma sak; det finns mycket skräp som jag inte skulle bli ledsen av att aldrig höra om mer, men så är det ju. En bekant uttryckte det rätt bra: "Det är så skönt att vi alla får vara dumma i huvudet!" :lol:

Redigerad av Marvin
Postad

Nyheteternas nya upptrappning är Trejde Världskriget. Ryssarna rör på sig, det kärnvapenbestyckar flottan och på Aftonbladet står det. "Sverige mobiliserar försvaret" plus att det ska öka budgeten och rusta upp det igen.

Postad (redigerade)

Visst är det viktigt att media raporterar allt. Men idag går tyvärr "lösnummer" före lagom belysning av ett ämne. I detta fallet är det helt vansinnigt vad det har blivit uppförstorat. Media och specielt vissa nyhetsmedier (nämner inga namn) har tendens att alltid förstora upp minsta lilla nyhet till en världshändelse, även om det är helt oseriöst att göra så. Det måste alltid vara något sensationelt på löpsedeln. Som med all teknik som skulle kracha vid tolvslaget till år 2000. Inte mycket som hände där...faktiskt hände det inte något någonstans.

Själv så har jag aldrig haft någon oro. Skapandet av atombomben var snarare en störe risk än detta exprimentet är.

Redigerad av Unkas
  • Skapa nytt...