Fleetadmiral Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 För alla som gillar snabba bilar och speciellt när det är en svensk bil inblandad. I Expressen kan man läsa att Koeniggsegg CCXR Edition siktar på att slå det nuvarande rekordet på 412 km/t satt av Ultimate Aero TT. Modellen är projekterad att nå 415 km/t och förväntas göra ett världsrekordförsök under nästa år. CCXR har 1018 hästkrafter och gör 0 - 100 km/t på 2,9 sek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 21, 2008 Report Share Posted November 21, 2008 Vilket rekord pratar vi om nu? Rekordet för landfordon (eller snarare landgående flygplan) är ju en bra bit över 1000 km/timme. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 21, 2008 Author Report Share Posted November 21, 2008 Rekordet gäller för serieproducerade gatbilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 22, 2008 Report Share Posted November 22, 2008 Jaha? Där ser man. Trodde annars att Ferrari och porsche låg bra till för det rekordet. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 23, 2008 Report Share Posted November 23, 2008 Tyskar och italienare i all ära, men det är i Sverige det ska göras. Maclaren är väll dock en av de snabbaste i klassen. För övrigt skoj att vi i sverige har en tillverkar av äkta sportbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 23, 2008 Author Report Share Posted November 23, 2008 Före SSC Ultimate Aero, Bugatti Veyron 16.4 (408 km/t) och Koenigsegg (har haft rekordet en gång tidigare med 388 km/t) hade McLaren F1 rekordet med 387 km/t. Så McLaren är också en supersnabb sportbil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 23, 2008 Report Share Posted November 23, 2008 (edited) Du verkar ha koll på det här med sportbilar Fleetadmiral. Var det inte så att Koenigsegg hade problem med ekonomin för några år sedan. De sålde för lite. Stämmer detta, och hur går det för dem i dag internationelt, jämfört med de andra bilarna i klassen? Edited November 23, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 23, 2008 Author Report Share Posted November 23, 2008 Jo, du har rätt Unkas, Koenigsegg har faktiskt gått back vartenda år sedan företaget blev till. Och man undrar förstås varför dom har fortsatt. Men i början av det här året introducerade man bilmodellerna i USA och försäljningen har sedan dess ökat. Man nådde en brytpunkt i somras och det verkar som man för första gången kommer att gå med vinst . Annars har dom haft det riktigt knackigt om man jämför med dom flesta av konkurrenterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted November 23, 2008 Report Share Posted November 23, 2008 är inte kruxet att koeningsegg är vansinnigt dyra till och med om man jämför med andra superbilar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 23, 2008 Report Share Posted November 23, 2008 För visso dyra. Men kund-segmentet som en sådan bil riktar sig emot, har säkert inga problem med att lägga ut hundra tusen dollar extra, om de har bestämt sig för att de vill ha bilen. USA käns som rätt marknad för Koenigsegg. Där fins det många med gott om pengar. Bra vägar och stora bilmässor att visa bilen på. Vi får hoppas att vändningen ekonomiskt är permanen, så att de kommer kunna lyckas med sitt m??l på 415 km/t. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 23, 2008 Author Report Share Posted November 23, 2008 (edited) Jo, normalmodellen är svindyr, men Bugattin är ännu dyrare. Fast den version man ska försöka slå rekordet med kommer bara att byggas i sex exemplar (därför kallas den Limited Edition) och priset är ruggigt högt, över 15 miljoner kronor! (Ingen annan superbil kommer i närheten tror jag) Ett skäl till att den är så vansinnigt dyr är att hela bilen byggs i kolfiber, även fälgarna! Bilden ovan föreställer CCX, CCXR är svart och randig (från kolfibern förmodligen). Edited November 23, 2008 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted November 24, 2008 Report Share Posted November 24, 2008 Jag tycker det är rätt vågat att försöka komma upp i 415 km/h i en bil som tycks ha en benägenhet att krasha. Känns inte helt stabilt. Eller hör man bara talas om smällarna eftersom det är så dyrt att köra i diket med en Koenigsegg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 24, 2008 Author Report Share Posted November 24, 2008 Koenigsegg är otroligt svårkörd för den som inte gått kurser i hur man handskas med superbilar i allmänhet, och Koenigsegg i synnerhet(Företaget har faktiskt egna egna kurser!). Den gemensamma nämnaren för alla som hittills kraschat är att det varit väl optimistiska amatörer som trott att dom behärskat bilen, för att sen oftast hamna i diket eller kraschat in i något. Betänk att värstingen accelererar från 0 till 100 på 3 sekunder! Det är otroligt lätt att spinna runt bilen om man inte är superförsiktig på gasen och styrningen. Bilen har väldigt bra vägegenskaper, i det brittiska TV-programmet Top Gear hade en Koeniggsegg länge varvrekordet, och på racerbanan Nürbüring satte nyligen en Koenigsegg CCGT (Le Mans variant) nytt varvrekord alla kategorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 24, 2008 Report Share Posted November 24, 2008 Lite stolt är man, över att det fins en svenska sportbil som är bland de västa i världen. Det får bli en Koenigsegg när jag blivit rik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 24, 2008 Report Share Posted November 24, 2008 En äkta miljöbil med andra ord <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 25, 2008 Author Report Share Posted November 25, 2008 En äkta miljöbil med andra ord <_< Jo, faktiskt! Värstingmodellen "CCXR Limited Edition" går på biobränsle (etanol). Se bilden. Notera också att bilen är "randig" genom kolfibern. Att man valt etanol beror inte främst på miljöaspekterna dock, utan för att man får mer "kraft" i motorn genom etanolet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 25, 2008 Report Share Posted November 25, 2008 (edited) Vad bra! Då går den på hemkört istället! Vore bra om fler värstingbiltillverkare gjorde samma väg(haha)val där tycker jag! Edited November 25, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 25, 2008 Report Share Posted November 25, 2008 Även om det inte är för miljöaspekten som de kör på etanol, så är det en posetiv sak. Dessutom kan de profilera sig som världens snabbaste miljöbil. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 25, 2008 Report Share Posted November 25, 2008 Får mig att tänka på en 91:an serie där man "tankade" en etanol bil med en 75:a renat. Bilen blev så full så att polisen trodde att föraren var berusad... Men det kanske inte funkar på riktigt? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.