Gå till innehåll
Fleetadmiral

Koenigsegg siktar på 415 km/t!

Rekommenderade inlägg

Koenigsegg_ccxr.jpg

För alla som gillar snabba bilar och speciellt när det är en svensk bil inblandad.

I Expressen kan man läsa att Koeniggsegg CCXR Edition siktar på att slå det nuvarande rekordet på 412 km/t satt av Ultimate Aero TT. Modellen är projekterad att nå 415 km/t och förväntas göra ett världsrekordförsök under nästa år. CCXR har 1018 hästkrafter och gör 0 - 100 km/t på 2,9 sek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyskar och italienare i all ära, men det är i Sverige det ska göras. :) Maclaren är väll dock en av de snabbaste i klassen.

För övrigt skoj att vi i sverige har en tillverkar av äkta sportbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha koll på det här med sportbilar Fleetadmiral. Var det inte så att Koenigsegg hade problem med ekonomin för några år sedan. De sålde för lite. Stämmer detta, och hur går det för dem i dag internationelt, jämfört med de andra bilarna i klassen?

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har rätt Unkas, Koenigsegg har faktiskt gått back vartenda år sedan företaget blev till. Och man undrar förstås varför dom har fortsatt. Men i början av det här året introducerade man bilmodellerna i USA och försäljningen har sedan dess ökat. Man nådde en brytpunkt i somras och det verkar som man för första gången kommer att gå med vinst :) .

Annars har dom haft det riktigt knackigt om man jämför med dom flesta av konkurrenterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För visso dyra. Men kund-segmentet som en sådan bil riktar sig emot, har säkert inga problem med att lägga ut hundra tusen dollar extra, om de har bestämt sig för att de vill ha bilen.

USA käns som rätt marknad för Koenigsegg. Där fins det många med gott om pengar. Bra vägar och stora bilmässor att visa bilen på. Vi får hoppas att vändningen ekonomiskt är permanen, så att de kommer kunna lyckas med sitt m??l på 415 km/t.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, normalmodellen är svindyr, men Bugattin är ännu dyrare.

Fast den version man ska försöka slå rekordet med kommer bara att byggas i sex exemplar (därför kallas den Limited Edition) och priset är ruggigt högt, över 15 miljoner kronor! (Ingen annan superbil kommer i närheten tror jag)

Ett skäl till att den är så vansinnigt dyr är att hela bilen byggs i kolfiber, även fälgarna! Bilden ovan föreställer CCX, CCXR är svart och randig (från kolfibern förmodligen).

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är rätt vågat att försöka komma upp i 415 km/h i en bil som tycks ha en benägenhet att krasha. Känns inte helt stabilt.

Eller hör man bara talas om smällarna eftersom det är så dyrt att köra i diket med en Koenigsegg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koenigsegg är otroligt svårkörd för den som inte gått kurser i hur man handskas med superbilar i allmänhet, och Koenigsegg i synnerhet(Företaget har faktiskt egna egna kurser!). Den gemensamma nämnaren för alla som hittills kraschat är att det varit väl optimistiska amatörer som trott att dom behärskat bilen, för att sen oftast hamna i diket eller kraschat in i något. :)

Betänk att värstingen accelererar från 0 till 100 på 3 sekunder! Det är otroligt lätt att spinna runt bilen om man inte är superförsiktig på gasen och styrningen. Bilen har väldigt bra vägegenskaper, i det brittiska TV-programmet Top Gear hade en Koeniggsegg länge varvrekordet, och på racerbanan Nürbüring satte nyligen en Koenigsegg CCGT (Le Mans variant) nytt varvrekord alla kategorier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En äkta miljöbil med andra ord <_<

Jo, faktiskt! Värstingmodellen "CCXR Limited Edition" går på biobränsle (etanol). Se bilden. Notera också att bilen är "randig" genom kolfibern. Att man valt etanol beror inte främst på miljöaspekterna dock, utan för att man får mer "kraft" i motorn genom etanolet.

Koenigsegg_CCXR_Edition_small.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det inte är för miljöaspekten som de kör på etanol, så är det en posetiv sak. Dessutom kan de profilera sig som världens snabbaste miljöbil. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×