Nyhet Posted January 22, 2009 Report Share Posted January 22, 2009 Kammarrätten har beslutat att ett par i Östersund inte får ge sin son namnet Q, rapporterar nu internationella medier. Orsaken är att enskilda bokstäver inte kan godkännas som egennamn, om de inte redan är ansedda som namn. Trots att föräldrarna sade att alla kallar barnet för Q, att sonen lystrar till Q och att han därmed betraktar sig som Q, var detta inte tillräckligt. Kammarrätten fastställde därför länsrättens tidigare dom i ärendet. Vi har försökt att hitta Länstidningens ursprungsartikel i frågan, men inte lyckats. Kan någon annan hitta artikeln? Q kopplas oftast samman med karaktärerna Q, Q, Q och Q från Star Trek, men självfallet också med karaktären Q i James Bond-filmerna. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 22, 2009 Report Share Posted January 22, 2009 Visst- frihet att göra som man vill i all ära, men varför ge sina barn ett knepigt namn som bara innebär bök och problem (i alla fall i dom närmaste 50 åren). Det finns en massa bra namn redan och om man vill hitta pånågot nytt så kan man väl dels ha lite bättre fantasi och dessutom komma på något som låter lite mer som ett verkligt namn?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 om de inte redan är ansedda som namn. Ovan lilla snutt är verkligen en intressant nyckel i det hela. För oss som sett mycket Star Trek, och för alla Bond-fantaster där ute (även om Bonds Q är ett gränsfall), så är Q i allra högsta grad ansett som ett namn. Jag undrar var Kammarrätten drar gränsen. Jag tror dessutom att den/de som bestämt den regeltexten inte kunnat förutse detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 (edited) Jaha och varför stanna vid en bokstav? Då kan ju nästan ett känt tecken som "Pi" eller en siffra kunna få vara ett namn? Nja jag tycker att någonstans bör man dra gränsen och gärna innan det blir (enligt mej) torrt och tunnt med bara enstaviga namn. Tänk på barnet och hur det ska funka med det namnet för detta barn framledes. För övrigt så tycker inte jag att det är speciellt innovativt att ge sitt barn en bokstav till namn. Edited January 23, 2009 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
drakryttare Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Nyheten är publicerad den 21 jan 2009 i Länstidningen Östersund, fast det står inget med i artikeln än vad som står i inlägget ovan. Här kommer länken: http://ltz.se/nyheter/are/1.455377 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Tack för den ursprungliga källhänvisningen. Jag måste bara säga att jag håller med Kammarrätten - Q är inget namn på en person om h*n nu inte råkar vara omnipotent eller riktigt duktig på exempelvis dödande pennor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Jag kan hålla med om att Q låter lite knepigt som namn och säkert leder till ett och annat höjt ögonbryn. Vad det gäller bond så är väl Q där inte ett namn utan snarare en kod eller titel? Det vill säga han heter något annat irl. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Tack för den ursprungliga källhänvisningen. Jag måste bara säga att jag håller med Kammarrätten - Q är inget namn på en person om h*n nu inte råkar vara omnipotent eller riktigt duktig på exempelvis dödande pennor... Jag sa aldrig att det var bra eller dåligt. Jag reflekterade bara över deras motivering som ju iaf kan diskuteras med tanke på karaktären Q i Star Trek. Jag undrar vad de skulle haspla ur sig för ursäkt om föräldrarna hade ställt dem inför den upplysningen. Vad det gäller bond så är väl Q där inte ett namn utan snarare en kod eller titel? Det vill säga han heter något annat irl. J. Det var därför jag skrev att det var ett gränsfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Q som namn nej där går gränsen det är lite som att bestämma vad barn ska gilla typ skriva "en ny GAIS:are har fötts" i födelseannonsen att döpa till Q är ju nästan lite som att bestämma att barnet ska tycka om Bond eller Star Trek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 23, 2009 Report Share Posted January 23, 2009 Q som namn nej där går gränsen det är lite som att bestämma vad barn ska gilla typ skriva "en ny GAIS:are har fötts" i födelseannonsen att döpa till Q är ju nästan lite som att bestämma att barnet ska tycka om Bond eller Star Trek. Det låter extremt långsökt med den jämförelsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 Tyck vad du vill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 Det är precis det som är grejen med ett diskussionforum, att man får tycka vad man vill och framföra det man tycker. Man kan ha heta diskussioner och kasta argument fram och tillbaka men måste ändå respektera de andras rätt att ha egna åsikter och uppfattningar. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 Det är precis det som är grejen med ett diskussionforum, att man får tycka vad man vill och framföra det man tycker. Man kan ha heta diskussioner och kasta argument fram och tillbaka men måste ändå respektera de andras rätt att ha egna åsikter och uppfattningar. J. Jag vet det skulle vara ganska tråkigt med ett forum annars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 Mr.Trek- Du skriver bra inlägg och det är alltid lika kul med lite "färskt blod" i vår star trek-community! Välkommen till star fleet sedan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keiko Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 (edited) Jag tycker (som flera andra) att Q är ett lite sterilt namn. Men teoretisk sett behöver man ju inte stava det med Q. Que kan väl typ uttalas likadant både på svenska och engelska. Har jag fel? Edited January 24, 2009 by Keiko Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 Mja vet nog inte hur du menar..för Q uttalas ju "ku" på svenska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Jag tycker (som flera andra) att Q är ett lite sterilt namn. Men teoretisk sett behöver man ju inte stava det med Q. Que kan väl typ uttalas likadant både på svenska och engelska. Har jag fel? Och Que skulle nog förväxlas alldeles för ofta med spanskans Que, som inte alls uttalas så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Mr.Trek- Du skriver bra inlägg och det är alltid lika kul med lite "färskt blod" i vår star trek-community! Välkommen till star fleet sedan! Tackar och snart kommer jag till stjärnflottan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted January 25, 2009 Report Share Posted January 25, 2009 Jag tycket att det hade varit lite coolt att få heta Q. Eller åtminstonde ha Q som smeknamn, man kan ju heta någonting annat. Quirell kanske! Fast då blir man en onding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts