Gå till innehåll
Nyhet

Mikrorobotar som simmar genom kroppens blodådror

Rekommenderade inlägg

micro_robot_090123.jpgForskare vid Micro/Nanophysics Research Laboratory vid Australiens Monash University är nästan klara med designen av så små robotar (250 µm; jämför med Star Treks naniter) att de kan injiceras direkt i blodet, ta sig igenom blodbanorna, och borra upp proppar som kan leda till slaganfall eller hjärtinfarkt. Robotarna som fjärrstyrs kan t.ex. ta sig in i hjärnans komplexa nätverk av blodådror och leta sig fram till hinder som stoppar eller begränsar blodflödet.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan dessa klassas som sonder? En sond är väl en sak man skickar ut för att mäta något och/eller för att samla in information. (Ja, förutom den medicinska sonden som förekommer vid sondmatning, men det anser jag nästan vara ett helt annat ord.)

Som jag förstår det av den lilla nyhetstexten så ska väl dessa mikrorobotar göra så mycket mer än att bara mäta/samla info?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hoppas bara att ingen bygger någon Stargate replikator som sen nästan är odödlig och gör vad den vill.

Tror inte det är någon risk. Stargate är ju på låtsas och Star trek är som vi alla vet på riktigt. Det har bara inte hänt än! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Låt oss hoppas att dom hittar/styrs rätt bara!

Men för övrigt: Star trek är på riktigt! Detta bevisas om och om igen! Sprid budskapet! :D

Sorry Unkas att jag tog dagens predikan ;)

Det är helt ok, och eftersom jag inte har kunnat vara på forumet på några dagar är det gott att veta att någon tar över och motiverar trupperna. :D

Detta låter som en mycket bra och nyttig uppfinning för mänsklighten. Skulle kunna rädda många liv om det blev praktiskt och biligt att använda. Men alla vi som sett Star Trek och StarGate, vet givetvis vad det kommer att leda till. Borger och Replicators vilket är lika med död, hemskheter och förfärliga strider som leder till civilisationers fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg