Gå till innehåll
Nyhet

ESA investerar för framtiden

Rekommenderade inlägg

skylon_orbit_thumb_090220.jpgESA tror så mycket på ett innovativt koncept för transport av gods - och på sikt människor - upp till rymden, att man satsar motsvarande 11 miljoner svenska kronor i projektet. Om idéerna i konceptet håller planerar man att ha en fullskalig fungerande prototyp framtagen inom 10 år.

Rymdplanet, som benämns REL Skylon, startar och landar på ett vanligt flygfält, och kan ta med en last på upp till 12 ton (i en lastmodul). Nyckeln till att projektet skall lyckas är de vingspetsmonterade s.k. Sabre raketmotorerna. Motorerna har två lägen, dels ett atmosfärsläge, där motorerna "andas" luft och drivs med rent syre från en mittank, dels ett rymdvakuumläge, där motorerna får bränslet från en gigantisk vätetank i fören och från en gigantisk vätetank i aktern. Rymdplanet drivs upp till Mach 5,5 under atmosfärsdriften, och till omloppshastighet (på upp till 50 mils höjd) av raketmotorerna i vakuumläget. Tanken är att rymdplanet med tiden även skall kunna transportera c:a 30 passagerare i en kabinmodul upp till rymdstationer och därefter tillbaka ner till jorden. Planet skall kunna stanna uppe i rymden i ungefär en vecka. Rymdplanet är riktigt stort, hela 15 meter längre än världens största flygplan A380. (Klicka på bilden för förstoring)

För några snygga skrivbordsbilder:

Skylon

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tio år är en ganska kort tid i sammanhanget. Dessutom är drömmen om en rymdfärja som kan starta och landa på vilket flygfält som helst en ganska gammal dröm. Dock verkar tanken på motorer som kan "växla" mellan luft och intern syrgastank sund.

Men det stora problemet med dessa flygplansrymdskepp är att det är en rätt ansenlig mängd bränsle det ska konka runt på när det taxar för start. Att få upp en a 380 stort rymdskepp i rymden lär väl kräva minst lika mycket bränsle som rymdfärjan och den klarar inte av att taxa runt vid start.

Jag tycker istället att man borde forska mer omkring den svävningsramp som beskrivs i 2001. En sund och bra teknik där man kan ge rymdfärjan en god sjuss i den elektromagetiska rampen. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att detta verkar vara en riktigt "häftig" idé!

Det verkar ju också som att om det skulle lyckas skulle man få upp och ner mycket besättning till rymdstation etc. lättare 30 personer är ju mycket mer än en rymdfärja.

Det vore riktigt kul om detta funkade men jag gissar att det bara är i idéstadiet än så länge, men jag måste bara säga "Lycka till ESA!!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu är inte 11 miljoner särskilt mycket i dessa sammanhang, så jag antar att det handlar om en fördjupad förstudie eller liknande.

Så måste det vara. 10 år och 11 miljoner låter väldigt lite i sammanhanget. Undrar om det verkligen menar att prototypen som ska var klar om 10 år, ska kunna flyga ut i rymden, eller kanske bara lyfta?

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg