Jump to content

Kenny Begins

Aike

Recommended Posts

Imorgon har filmen om Kenny Starfighter -- Kenny Begins -- premiär. Johan Rheborg spelar Kenny och Björn Gusafsson hans son.

Jag var lite skeptisk till att se den på bio, men efter att ha sett trailern är jag såld. Det verkar kunna bli den bästa svenska sci-fi-filmen någonsin (ok, konkurrensen är inte speciellt stor <_< ), då effekterna är bra och handlingen verkar fånga humorn som gjorde tv-serien en hit.

Här är trailern:

http://www.sf.se/filmer/film?filmid=77087383

Någon mer som ser fram emot filmen?

Edited by Aike

Håller med föregående talare. Tror nog att även denna filmatisering av Kenny Starfighter är riktad till den något yngre publiken. Men rätta mej gärna om jag har fel!

Science fiction är ju under bart i många former egentligen! Jag är t.ex vääääldigt förtjust i filmen Galaxy Quest. (Och dess titelmusik skulle passa i vilken star trek-rulle som helst!)

Visserligen ser jag i regel endast specialeffektsfilmer på bio numera (eftersom det är så löjligt dyrt med bio) och då brukar ju en SF-rulle kunna passa bra. Men barnprogram betalar jag nog inte hundringen (eller mer?) för att gå och se tillsammans med skrikande, prasslande, popcorn-kastande ungar. För humorn kan jag dock tänka mig att hyra den sedan när den kommer ut på DVD.

Jag håller inte med ovanstående tre talare att Kenny helt är ett barnprogram. Figuren är en parodi på sci-fihjältar som Blixt Gordon mfl. Och Johan Rheborg är knappast en barnkomiker.

Om man gillar rymdkomedi som Red Dwarf och just serien Kenny Starfighter så är filmen värd att se. Samtidigt kan jag hålla med om att det kanske inte är nödvändigt att se den på bio, då den inte ens är 1 h 30 min lång, vilket är i kortast laget för en biofilm.

Ska inte se den på bio (är nästan aldrig där), men en svensk sci-fi-komedi skulle väl vara kul att se. Jag är nog inte så mycket för sci-fi-komedier, men den här verkar faktiskt kul! ^_^ Björn Gusafsson är i alla fall jättkul, och jag kan gissa att nästan alla såg honom i melodifestivalen 08. ;)

Jag håller inte med ovanstående tre talare att Kenny helt är ett barnprogram. Figuren är en parodi på sci-fihjältar som Blixt Gordon mfl. Och Johan Rheborg är knappast en barnkomiker.

Om man gillar rymdkomedi som Red Dwarf och just serien Kenny Starfighter så är filmen värd att se. Samtidigt kan jag hålla med om att det kanske inte är nödvändigt att se den på bio, då den inte ens är 1 h 30 min lång, vilket är i kortast laget för en biofilm.

Inte för att på något vis förringa barnprogram, men det känns oerhört uppenbart att serien skrivits för äldre barn/yngre tonåringar. En målgrupp som det mesta med Red Dwarfs humor skulle gå över huvudena.

Johan Rehborg är inte en <specifik åldersgrupp>-komiker över huvud taget. Han är skådespelare. Det finns massor av skådespelare som gjort såväl vuxenfilm (inte den avklädda varianten) som barnfilm och TV.

Det är dock riktat till barn i första hand, men därmed inte sagt att vuxna inte får ut något av det heller.

Jag ska definitivt se Kenny Begins på bio, jag har verkligen väntat på den här filmen länge och nu är den äntligen här :w00t:

Jag är faktiskt supernöjd med att den inte är längre än 1 h 30 min, för jag börjar bli så trött på alla filmer som ska vara 2-3 h långa, så smaken är väldigt olika ;) Tyvärr lär v??l inte Kenny Begins bli någon trendsättare när det gäller filmlängd <_<

Har nu sett filmen och den var mycket bra! Underbar parodi på Sverige, Blixt Gordon, Buck Rogers och andra superhjältar.

Scenen där Björn Gustafsson, som spelar Kennys bror, och Johan Rheborg retar varandra i frisörssalongen kommer att bli en klassiker.

Och nej, det var inte mycket barn på filmen. De flesta var istället mellan 15-30 år, dvs de som har sett Kenny förut på teve.