Gå till innehåll

Klä ut sig på premiärdagen?


Datafraction

Rekommenderade inlägg

Hej alla på forumet!

Jag har en fråga som jag inte har sett komma upp på forumet (har letat men kan iaf inte hitta en sådan tråd). Hur står det till med att klä ut sig på premiärdagen? Vilka kläder vill man klä ut sig med?

Jag har haft problem med att bestämma mig för vilken uniform jag vill bära, jag har alltid velat ha en TNG-uniform eftersom jag tycker att de verkar mycket komfortabla och snygga. Men inför denna nya film bestämde jag mig för att inte sy en sådan uniform då filmen utspelar sig under en annan tid än TNG.

Det kom då att stå mellan en TOS-uniform ELLER en uniform av tidigare modell, den de har i filmen. Men ett sådant mönster fanns då inte att hitta (iaf inte när jag började leta under våren/hösten 08). Efter mycket "om" och "men" så bestämde jag mig för att på något sätt fixa en TOS-uniform.

Hur tänker ni som läser detta göra? Man behöver ju inte ta på sig uniform, man kan ju givetvis gå som en vanlig medborgare i Federationen och det finns ju massor av raser att välja mellan! Men om man då väljer att gå som civil person, vilka kläder bör man då ha på sig?

Man kan ju antingen välja att sy upp kläder efter ett speciellt avsnitt från någon av serierna eller låta sig inspireras och hitta på något i samma stil. Jag tycker personligen att de civila kläderna som bärs i TNG är helt ok. Om man går som en specifik ras, som bajoran eller vulcan, kanske valet blir lättare, än om man skulle gå som människa?

Jag vill själv gå som vulcan, jag har köpt öron men saknar ännu en uniform från TOS. Jag kan varken sy eller har symaskin och som student har jag även det ganska knaprigt med ekonomi. Jag har kläder som jag kunde modifiera och tillverka egen patch och då gå som command officer (gul uniform). Dock har jag ingen phaser eller communicator (fråga inte varför :( ) Och till råga på allt, kom jag på IDAG, har jag ju tänkt göra en manlig uniform fast jag är tjej... Jag tänkte helt bakvänt, var inne på TNG-stilen och de har ju ingen åtskillnad som i TOS.

Alltså skulle jag komma på premiären och se helt uppåtväggarna knasig ut= kvinnlig vulcan i manlig uniform och utan comm eller phaser.

Ska jag lika gärna strunta i att klä ut mig ELLER vara vågad och gå antingen som officer eller som civil (och då inspireras av modet i serierna och filmerna?)

Hur tänker ni som går i samma tankar och vrider och vänder på era kostymproblem och hur har ni gjort??

Jag vet att det är lite försent att ta upp en sådan tråd men....bättre sent än aldrig :D

Jag blir jätteglad att höra era tips och idéer, så kanske kan vi spåna tillsammans ;)

Vänliga hälsningar,

Datafraction (som är helt ny på forumet, hej förresten, roligt att vara här :lol: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen uniform men jag har iallafall ett "TOS insignia" som jag tillverkat i syslöjden, det tänkte jag sätta på en gul, röd eller blå tröja så att jag blir lite som en TOS stjärnflotteofficer iallafall. Kanske lite tråkig och lite liten utklädsel men något iallafall...

Välkommet till forumet Datafraction!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fastnat för denna:

https://www.shirtstore.se/ProductPopup.aspx..._blue_14960.jpg

Egentligen så gillar jag inte t-shirts med tryck men detta är ju star trek! :w00t: Dessutom är den snygg och stilren!

Gillar dock inte att man måste lämna ut både sitt personnummer och telefonnummer..hmm Ska kolla om jag hittar den någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första; Välkommen hit!

Jag tycker definitivt att du ska vara vågad och klä ut dig, vad det än nu blir. Behöver inte vara något jätteavancerat, bara det är Trekkigt. Vart bor du, om man får fråga? Det finns flera föreningstreffar inför filmen där medlemmar ser filmen tillsammans.

Jag har fastnat för denna:

https://www.shirtstore.se/ProductPopup.aspx..._blue_14960.jpg

Egentligen så gillar jag inte t-shirts med tryck men detta är ju star trek! :w00t: Dessutom är den snygg och stilren!

Gillar dock inte att man måste lämna ut både sitt personnummer och telefonnummer..hmm Ska kolla om jag hittar den någon annanstans.

Personnummer är väl standard på butiker på internet, bland annat Discshop har det som krav på varje kund med ett konto.

Redigerad av The Holy Three
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, det är trevligt att vara här! Jag blev väldigt förvånad (för att inte säga exalterad) när jag upptäckte att det fanns ett svenskt star trek forum, jag som har jagat bra forums över hela internet... Hur tusan kunde jag missa den här?!

Jag bor i Visby, på Gotland. Enligt rykten ska det ha funnits människor här med stort Star Trek intresse men....de verkar ha försvunnit :( Jag ska kolla med studentkåren här om det möjligtvis finns några trekkers man kan fraternisera med...

Vilken bra internetbutik, riktigt roliga tröjor. Och en bra butik för presenter! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...