Gå till innehåll
Keiko

The Twilight Saga

Rekommenderade inlägg

Jag kom bara på att jag skulle leta rätt på en tråd om Twilight och svara på den, men fick en smärre chock när jag upptäckte att ingen hade skrivit någon Twilight-tråd. (Har jag fel så ber jag om ursäkt, jag letade faktiskt ordentligt bland trådarna.) En sådan sensation kan väl inte undslippa så skärpta människor som på det här forumet? Jaja, vill man ha något gjort, får man göra det själv.

Stephenie Meyers fantastiska bokserie berättar med en oemotståndlig kombination av spänning och romantik om Bella Swan och Edward Cullens omöjliga kärlek.

När Bella Swan flyttar till den lilla, regniga staden Forks tror hon att det skulle komma att bli det tråkigaste som hänt henne, tills hon träffar det mystiske och förföriske Edward Cullen och hennes liv tar en spännande och farlig vändning. Edward har länge kunnat bevara sin identitet som vampyr en hemlighet, men nu går ingen säker, speciellt inte Bella, den som Edward älskar mer än något annat.

Citat: "Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom."

Första boken, Twilight (Sv: Om jag kunde drömma) gick direkt upp till nummer fem på New York Times bästsäljarlista och har sålt i mer än 17 miljoner exemplar världen över. Efter Twilight följde New Moon (Sv: När jag hör din röst), Eclipse (Sv: Ljudet av ditt hjärta) och Breaking Dawn (Sv: Så länge vi båda andas). Meyer jobbar nu på Edwards synvinkel i historien, Midnight Sun. The Twilight Saga är annars helt berättad i "jagform" ur Bellas synvinkel. Böckerna är framför allt riktade till ungdomar men kan läsas av alla åldersgrupper (som är tillräckligt gamla för att förstå sig på dem).

Nu har första boken kommit ut som film, och de andra fortsätter att spelas in så fort som möjligt. Den beskrivs som "Filmens största kärlekshistoria sedan Titanic".

Personligen så älskar jag filmen och kan knappt lägga ifrån mig böckerna utan att genast få abstinens. Någon mer som läser/har läst denna underbara serie eller sett filmen? Jag vill gärna höra vad ni tycker! ;)

Redigerad av Keiko

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst alla böcker och sett första filmen. Ser fram emot nästa film! Tycker böckerna är bra överlag. Jag tycker dock att tvåan är helt värdelös, men det blir bättre. Det var en schysst avslutning på det hela också i sista boken, vill inte avslöja för mycket :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe. Jag är rädd att min bästis som jag lånar böckerna av radan har avslöjat en hel del av slutet, jag får bara hoppas att det finns åtminstånde några överaskningar i de två kvarvarande böckerna. Men böckerna är nästan roligare när man vet lite om vad som ska hända, tycker jag i alla fall. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att bli totalt utbuad av alla Twilightfans här... tyvärr, filmen är inget vidare. Jag såg den för ett par veckor sedan på dvd här hemma och blev mycket besviken. Skådespelarinsatserna är mediokra, förutom huvudrollsinnehavaren, hon var ok, storyn så uppenbar och sötsliskig och vissa specialeffekter var skrattretande. Det övergår mitt förstånd hur denna film blivit så hypad och har så många fans. Om man vill se en romantisk vampyrsaga så rekommenderar jag istället serien True Blood, 1:a säsongen. Måste dock säga att musiken i filmen var mycket bra så ett stort + för den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Twillight är inget vidare. Filmen kändes lite som ett dubbelavsnitt av en tv-serie och var inte särskilt spännande eller romantisk.

Jag tror inte heller jag kommer se någon mer film efter att ha läst sammanfattningarna av böckerna på Wiki. Författaren har mjölkat idén ganska kraftigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte läst böckerna, men såg första delen under sommaren. Jag fick inte så mycket känsla av fantasy i den filmen. Enligt min mening så var det mer en kärleksfilm riktad mot ungdmar. Fast böckerna kan vara annorlunda, vilket inte skulle vara första gången. Hollywood tenderar att ändra berättelserna i böcker till att passa filmformat, vilket tar bort en del av magin som böckerna förmedlar.

Redigerad av Lorien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst de två första böckerna och står nu i kö på biblioteket för fortsättningen. Kanske är det fjortisarna som har lånat hem alla sex exemplar av bok tre?! Eller är det sextiotalisterna?? Jag har ännu inte sett någon av filmerna. Jag brukar vänta med filmerna tills jag har läst böckerna och planerar att göra så med denna serie också.

Jag tycker böckerna är mycket underhållande och spännande. De ger också en intressant inblick i hur amerikanska 17-åringars liv kan se ut. Huvudpersonen har en rätt intressant (underlig) personlighet. Hon är ibland en riktig gnällspik (som en femtonårig bekant ordade det), men är sedan inte rädd att se döden i vitögat!

Jag är inte särskilt uppdaterad på vampyrlitteratur men tycker att det är kul med en blandning av tradition och nyskapande. De här vampyrerna har en helt annan orsak att hålla sig inne när solen skiner än till exempel vampyrerna i filmen "Låt den rätte komma".

Jag rekommenderar böckerna som avkopplande läsning, men har svårt att se hur det kunnat bli en kult av detta. Men det kanske visar sig i bok tre, fyra och de kommande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att kultfenomenet har uppstått därför bokens figurer speglar 90-talisternas ideal och idéer. Visst, är det ett ömsesidigt samspel mellan bok och dess publik, men den hade aldrig blivit så populär om det inte redan fanns ett behov som den uppfyller. Behovet, som jag ser det, är att de tjejer som är födda på 90-talet på grund 11 september, terrorism, Irakkriget med mera söker efter mer tydliga könsroller, där mannen framställs som beskyddare och vikten av äldre familjevärderingar. Jämför det med Titanic från 1997, där Di Caprios rollfigur är en befriare som räddar Winslet från familjens krav och offrar sig för att hon ska kunna skapa sitt eget liv. Titanics publik var ju främst kvinnor som var födda på 60-, 70- och tidigt 80-tal, vilka ville ha mer rättigheter.

Twillight får ju en del kritik just för att vara bakåtsträvande, men jag antar att det är generationen innan bokens huvudpublik som tycker det. Men det är lite orättvist, eftersom de inte har samma upplevelser som de som gillar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu