Tourettes Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Hallå där, Kan någon beskriva till mig om hur det fungerar på ST träffarna som finns runt Sverige. Jag har aldrig offentligt varit ett stort star trek fan så jag har aldrig tagit steget att gå på dessa träffar. Så jag skulle uppskatta om någon kan svara på dessa frågor: 1) Hur mycket fans brukar gå dit (vanligtvis)? 2) Är det alltid samma personer som dyker upp? 3) Hur är miljön? Hur socialt är det? 4) Snackas det till det mesta om Star Trek? 5) Sitter man bara och ser avsnitt eller blir det intensiva diskussioner om diverse ST relaterade ämnen? 6) Använder besökarna träffarna för dating med andra ST fans? (döm mig inte, jag är bara nyfiken ) Ursäkta om detta låter som newbie for er fans, men tänk att det finns oss som aldrig har varit på dessa möten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 (edited) Det är länge sedan jag var på en träff (2001), så det lär finnas många som vet mer om hur det är exakt nu. 1) Hur mycket fans brukar gå dit (vanligtvis)? Då var det alltid i hundratals (200+ minst) som dök upp när WCT i Göteborg hyrde in sig på biografen Draken. I dag är det nog sällan över hundra som kommer. Medlemsantalet 2008 var väl cirka 250 stycken jämfört med långt över tusen i slutet av 90-talet. 2) Är det alltid samma personer som dyker upp? Både ja och nej. Jag kände alltid igen en del som var där, men jag är rätt säker på att genomsnittmedlemmen inte har gått på mer än max fem träffar. Ofta färre. Jag tror det är rätt likt detta forumet där bara några få procent är aktiva medlemmar. 3) Hur är miljön? Hur socialt är det? Jag har aldrig lärt känna någon på en träff, men jag hade alltid minst en polare med mig. Ibland så många som fem-sex. Jag tror att det är mer socialt idag än det var då. Färre besökare och en kärna som kommer ofta lär göra att fler känner varandra. Antagligen det bästa för att få nya vänner där är att hjälpa till med arrangemanget. En polare till mig gjorde det och fick en del nya bekantskaper på det sättet. 4) Snackas det till det mesta om Star Trek? Jo, fast det är inte mycket tid över till att prata om man vill se avsnitten. Men om man vill hitta folk att prata Trek med lär det vara ett av de bästa ställena i Sverige. 5) Sitter man bara och ser avsnitt eller blir det intensiva diskussioner om diverse ST relaterade ämnen? Nästan bara avsnittstittande då. Jag tror att det är ungefär detsamma nu. Men det brukar alltid sitta några ute i entrén och dessa kan man nog diskutera Star Trek med. Det kan nog bli en del diskussioner under luncherna med. 6) Använder besökarna träffarna för dating med andra ST fans? (döm mig inte, jag är bara nyfiken ) Jag vet inte. Men jag tror inte det. I alla fall om man bara går då och då. De som går ofta kan ju lära känna varandra. Det gällde alltså Gbg för rätt många år sedan, men jag antar att det är bara i Stockholm lika stora träffar hålls. Trekkers i södra Sveriges möten är vad jag förstår mindre. Edited May 30, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Låt mig komplettera Aikes utmärkta svar (med brasklappen att jag inte heller är ofta på treffar längre): 3) Hur är miljön? Hur socialt är det? Jag har aldrig lärt känna någon på en träff, men jag hade alltid minst en polare med mig. Ibland så många som fem-sex. Jag tror att det är mer socialt idag än det var då. Färre besökare och en kärna som kommer ofta lär göra att fler känner varandra. Antagligen det bästa för att få nya vänner där är att hjälpa till med arrangemanget. En polare till mig gjorde det och fick en del nya bekantskaper på det sättet. En Star Treff i sig är inte en särskilt social tillställning, men genom att gå många gånger lär man automatiskt känna lite folk. Precis som Aike säger så är det bästa sättet att lära känna andra att själv engagera sig. Det är dessutom väldigt roligt! 6) Använder besökarna träffarna för dating med andra ST fans? (döm mig inte, jag är bara nyfiken ) Jag vet inte. Men jag tror inte det. I alla fall om man bara går då och då. De som går ofta kan ju lära känna varandra. Jodå, det har hänt att folk har träffats på Star Treffar och ljuv musik har uppstått! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Jodå, det har hänt att folk har träffats på Star Treffar och ljuv musik har uppstått! Det får du utveckla Jag ska bara tillägga att svensk Trekfandom skiljer sig ganska rejält från hur det är i USA och Storbritannien. Där är det ju konvent med skådespelare och försäljare som är det vanligaste sättet Trekkers träffas på. Här har det alltid varit för att titta på Star Trek, eftersom vi alltid legat långt efter tidsmässigt när det gäller tv-visningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Jag har gått på WCT Treffar hyfsat regelbundet de senaste sju åren. Så jag missade det mesta av storhetstiden på biografen Draken. När jag började gå var jag inte direkt inne på Star Trek. Hade knappt sett något av serierna. Star Wars var det som gällde när det skulle vara rymdfilm. Tyckte mest att det vore kul att se serierna på Draken och att titta på de beryktade Star Trek fantasterna :-) Men sedan var jag fast. 1) Hur mycket fans brukar gå dit (vanligtvis)? - Varierar. Numera normalt mellan 50 och 100 skulle jag tro. 2) Är det alltid samma personer som dyker upp? - Många är "stammisar", men det är inte en sluten grupp. Det finns alltid nya ansikten också. Gissar att gruppen som är på alla treffar märks mer nu när det inte är hundratalls andra också. 3) Hur är miljön? Hur socialt är det? - Det är mycket vad man gör det till. Vill man prata med folk så ar det OK, vill man inte det så måste man inte. Som sagts tidigare, ser man alla avsnitt så blir det inte så mycket tid att prata. Men det brukar alltid finnas några utanför som sitter och pratar eller spelar något spel. Det är ju en social aktivitet att se på serierna tillsammans också, att jubla när favoritskådisens namn dyker upp i introt och skratta när något kul händer. Det är mer akivt än att se film på bio. Lite som att gå på en idrottsmatch. Ibland är det mer sociala tillställningar. WCT har haft en del trevliga fester i samband med jubileer. 4) Snackas det till det mesta om Star Trek? - Upp till var och en. Många går ju med kompisar och diskuterar det mesta med dem. Men star trek är ett säkert kort för att starta ett samtal med i stort sett vem som helst som är där. Speciellt om avsnitten som visats, eller om frågesporten, eller om någons kostym, eller fan art utställningen. 5) Sitter man bara och ser avsnitt eller blir det intensiva diskussioner om diverse ST relaterade ämnen? - På en vanllig treff är det främst att se avsnitt på bioduk som gäller för min del. Diskussionerna hamnar mer på forum som detta. 6) Använder besökarna träffarna för dating med andra ST fans? - Visst har man sett en del som bara pratat en gång och kommit hand i hand nästa :-) Bor du i närheten av Göteborg rekommenderar jag starkt att titta in på nästa treff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Jag har mest varit på stockholm trekkers träffar så mina svar gäller dessa 1) Hur mycket fans brukar gå dit (vanligtvis)? Lite olika men vanligtvis ett par tre dussin. 2) Är det alltid samma personer som dyker upp? Viss omsättning är det men kärngänget är vanligtvis det samma från gång till gång. 3) Hur är miljön? Hur socialt är det? Det är ingen pub eller datingklubb men det är ju trots allt människor som träffas och som har ett gemensamt intresse. Dock får väl erkännas att fördelningen kvinnor/män kunde varit bättre... 4) Snackas det till det mesta om Star Trek? Det snackas om allt mellan himmel och ******* och mer därtill skulle jag säga. Men det är klart att rätt mycket st snack blir det. 5) Sitter man bara och ser avsnitt eller blir det intensiva diskussioner om diverse ST relaterade ämnen? Mest blir det att titta på st avsnitt men det blir mycket snack i pauser och på luncherna. 6) Använder besökarna träffarna för dating med andra ST fans? (döm mig inte, jag är bara nyfiken ) Som sagt det är ingen datingklubb men människor är ju människor. Dock är nog de flesta inte där för dating utan för att se på star trek och ha en trevlig dag. Det bästa sättet att få reda på om träffar är något för dig är nog att dyka upp på en sådan... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted June 1, 2009 Report Share Posted June 1, 2009 Jag har varit på en av de första treffarna på Draken. Då var det tema Q. Då hade jag med mig kompisar jag förvärvat på trekdagarna i sthlm. De jag snackade med förutom mina Sthlm trekkers-kompisar var WCTare som åkte upp till Sthlm då och då. På Star treffarna visas fler avsnitt i rad så det blir mindre tid för mingel än på Stockholmsträffarna. Min hemmaklubb är Stockholm Trekkers och jag har nog varit på de flesta av deras trekdagar sedan starten. När jag först började gå kände jag inte någon där, men fick bra kontakt med många. Några umgås jag dessutom med utanför trekdagarna. De är nu några av mina bästa vänner. På trekdagarna brukar folk gå och luncha tillsammans, vanligen finns det 2-3 ställen trekkersarna går och det är bara att hänga på till det ställe som passar smaken just den dagen. Det snackas inte bara Star Trek utan även andra scifiserier och filmer. Nu vet jag iaf om ett par som träffats via Sthlm trekkers. Själv har jag inte raggat på någon på en trekdag eftersom jag redan är upptagen :P Om någon från forumet går på Trekdagar, kom gärna fram och hälsa. Jag är den långa kvinnan med den snygga (och sällsynta :P ) Starfleet Academyjackan. Är man trekker tycker jag att man ska besöka sin närmsta Star Trekklubb. Varför sitta hemma och uggla själv när man kan gå och se Star Trek, på stor duk, tillsammans med andra trekkers och skratta åt trekskämten ingen annan förstår och jubla så fort 47 nämns osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts