Nyhet Posted June 7, 2009 Report Share Posted June 7, 2009 Detta något kontroversiella forskningsresultat har psykologiprofessorn Adam Anderson och kolleger vid Torontos universitet kommit fram till efter omfattande undersökningar. Vad som händer är tydligen att vår sinnestämning ändras i positiv riktning när vi ser världen i rosa, vilket ändrar vårt visuella filter och låter syncentrumet ta emot och integrera mer information. Vi kan alltså se - eller snarare notera - fler detaljer i vår omgivning, som t.ex. i bakgrunden till en bekant som står i förgrunden. Det viktigaste är inte färgen i sig själv, utan den effekt som den har på oss: För en annan person kanske grönt ger den bästa sinnesstämningen (man ska nog iallafall undvika svarta/grå solglasögon tror jag . Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted June 7, 2009 Report Share Posted June 7, 2009 (edited) Det viktigaste är inte färgen i sig självt, utan den effekt som den har på oss: För en annan person kanske grönt ger den bästa sinnesstämningen (man ska nog iallafall undvika svarta/grå solglasögon tror jag . Jag hade en femtimmarslaboration i skolan för ett par år sedan då jag var tvungen att ha på gröna glasögon under hela tiden. Jag kan intyga att jag inte blev gladare för det Kan även bekräfta att en sådan sak påverkar synfiltret - en stund efter den labben hade man rätt skev färgbild. Om jag inte minns fel så var alla röda färger oproportionerligt starka. Edited June 7, 2009 by Fmi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 7, 2009 Report Share Posted June 7, 2009 Kul FMI! Men det finns ju solglasögon med mörkgröna linser. Tycker själv att allting ser så härligt och grönskande ut när jag har dom på mig. Alexander Monroe i Star Trek Hazard Team, han har väl på sig ett gult visir. För honom är kanske gult den bästa färgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Jag har en känsla av att jag skulle få huvudvärk efter ett tag, oavsett färg på glasen. Föredrar nog att se världen i dess naturliga färger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Jag har en känsla av att jag skulle få huvudvärk efter ett tag, oavsett färg på glasen. Föredrar nog att se världen i dess naturliga färger. Jag använder röda glasögon när jag kör bil, fungerar väldigt bra. Allt blir lite mörkare men det blir bättre kontrast än utan. Ögonen vänjer sig vid det lite annorlunda rätt snart så det är inget man tänker på. Därimot blir världen allmänt ljus blå och konstig när man tar av sig dem igen :visslar: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Ja, rödfilter minns jag att man använde vid stillbildsfotografering i svart/vitt för att få bättre kontraster. T.ex. så syntes molnen mycket bättre på bild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Mina skidglasögon är rosa/röda och visst ser man bra , fast det känns väldigt konstigt både när man tar på och av dem :blink: :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Jag har en känsla av att jag skulle få huvudvärk efter ett tag, oavsett färg på glasen. Föredrar nog att se världen i dess naturliga färger. Jag använder röda glasögon när jag kör bil, fungerar väldigt bra. Allt blir lite mörkare men det blir bättre kontrast än utan. Ögonen vänjer sig vid det lite annorlunda rätt snart så det är inget man tänker på. Därimot blir världen allmänt ljus blå och konstig när man tar av sig dem igen :visslar: Det kanske är en vanesak. Jag behöver inte vanliga glasögon och använder aldrig solglasögon. De få gånger jag prövat solglasögon har jag tyckt att det var obehaglig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted June 8, 2009 Report Share Posted June 8, 2009 Jag har ett par rosa solglasögon jag använder ibland. Gillar dom! Världen blir lite gladare när man har dom på sig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts