Jump to content

Mr. Trek och Fmi kollar DS9

Fmi

Recommended Posts

Tänkte att det skulle vara kul att ha en tråd där jag skriver några rader om varje avsnitt jag tittar - dels för att någon kanske vill diskutera, och dels för att det senare kan vara kul att gå tillbaks för att titta på vad jag tyckt om olika avsnitt. Om någon vill diskutera avsnitten jag ser eller själv vill "chronicla" sin genomtittning så går det bra att göra i samma tråd.

Jag kollar just nu igenom Startrek i kronologisk ordning och har kommit igenom TOS och TNG (jag fuskar egentligen och tar ENT sist även om det är kronologiskt först) enligt listan som finns länkad i min signatur. Just nu har jag precis börjat titta på DS9 säsong 3 och börjar inom någon vecka att samtidigt se Voyager säsong 1 (då kommer det en likadan sån här tråd i Voyager-forumet :)). Det blir för det mesta ett eller två avsnitt om dagen, beroende på hur pass ledig jag är (dvs ett avsnitt var eller varannan dag oftast då jag alternerar mellan två serier).

Nåja, som sagt - känn er välkomna att diskutera avsnitt eller själv skriva om de avsnitt ni tittar. Ifall fler är intresserade så ändrar jag trådtiteln så att det blir en mer generisk titel. I annat fall blir det en lång "dagbokstråd" för mig :D

Självklart kommer tråden att innehålla lite spoilers (det är ju i princip syftet :P), men jag kommer ändå försöka att använda spoiler-taggarna för de mer viktiga spoilers för att inte förstöra de största överraskningarna för de som inte sett avsnittet.

S03E01-02: The search part I och part II

Dessa två avsnitt tillsammans med det sista i säsong 2 (The Jem'hadar) kan väl sägas vara grundläggande för hela seriens fortsättning. Vi får stöta på de nya busarna som rätt tydligt markerar sin fientliga ställning till federationen och andra alpha quadrant-rasers utforskande av gamma-kvadranten. Vi får även se det nya skeppet Defiant som kommer figurera friskt i serien framöver.

Jag har sett avsnittet tidigare för ett par år sedan, men mindes inte alls mycket av handlingen. Kanske var det ändå av den anledningen som jag inte tyckte att avsnittet var riktigt så spännande som jag tror att producenterna hade önskat. Det är ju trots allt en two-parter där besättningsmedlemmarna splittras under en strid där de är helt underlägsna. Slutet var heller inte helt oväntat och inte så unikt rent scifi-mässigt.

På characted-development-sidan var det Odo som vi fick veta lite bakgrund om.

Kan inte vara lätt att få veta att man är medlem av den kanske mest förtryckande rasen i kvadranten.

Dock måste jag ändå säga att jag inte riktigt tyckte om Odo i dessa två avsnitt då han betedde sig så konstigt och ovanligt (nästan lite överdrivet konstigt även med tanke på omständigheterna).

Edited by Fmi

• Replies 262
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

S03E03 - House of Quark

After Quark lies about killing a Klingon in his bar, the dead man's widow abducts Quark to the Klingon homeworld to marry him.

Ett bättre avsnitt än vad jag mindes det som. Även om Quark givetvis är i princip tvungen att göra allt det han gör så visar han ändå upp både lite vänlighet och modighet i avsnittet. Han är helt klart en av mina favoritkaraktärer än så länge.

Hans klingonhustru visade också upp en trevlig sida av de annars så mörka och våldsamma klingonsarna. (Dessutom var hon nog den sötaste klingonen jag sett ;)).

B-storyn handlade om att familjer har flyttat ifrån DS9 efter Dominion-incidenten i förra avsnittet vilket haft som följd att Keiko fått stänga ner skolan i brist på elever. Hennes brist på sysselsättning leder till att Miles rekommenderar henne att söka en botanisttjänst på Bajor.

Har väl egentligen inte så mycket att säga mer än att jag tycker att det var lite lustigt att Keiko stängde ner skolan (vilket verkade vara ett projekt hon trivdes med) bara för att alla elever förrutom Jake och Nog lämnat stationen. Det är ju inte direkt så att hon behöver bry sig om några ekonomiska aspekter på undervisningen, så varför inte fortsätta skolan?

Nu får du ändra trådtiteln. Mr Trek joins the thread!

Jag har också nyss börjat se på DS9 och har hittills sett till avsnittet "The Passenger(1.09)", nu skriver jag lite om vad jag tyckte:

Avsnittet hade flera humoristiska detaljer, blandannat början där Bashir var så stolt över sig själv och Quarks fantasier om att Dax gillade honom, där han sa till Odo att det alltid kommer en reaktion från Jadzia när hon ser honom och Odo var helt övertygad att reaktionen var allergisk :D

Handlingen var inte lika bra som i avsnittet innan (Dax). Men den var helt okej. Avsnittet var lite av en deckare men var egentligen inte så speciellt.

Betyg: Medel för ST

Nu får du ändra trådtiteln. Mr Trek joins the thread!

Done! Den får fortsatt innehålla våra namn tills dess att fler ev. ansluter sig och det blir trångt i titeln :P

Jag har också nyss börjat se på DS9 och har hittills sett till avsnittet "The Passenger(1.09)", nu skriver jag lite om vad jag tyckte:

Avsnittet hade flera humoristiska detaljer, blandannat början där Bashir var så stolt över sig själv och Quarks fantasier om att Dax gillade honom, där han sa till Odo att det alltid kommer en reaktion från Jadzia när hon ser honom och Odo var helt övertygad att reaktionen var allergisk :D

Handlingen var inte lika bra som i avsnittet innan (Dax). Men den var helt okej. Avsnittet var lite av en deckare men var egentligen inte så speciellt.

Minns faktiskt inte så mycket från det här avsnittet mer än att jag tyckte att det var ett av de mindre bra. Jag lyckades dessutom somna under det (vilket händer rätt ofta i och med att jag brukar titta ett avsnitt som avkoppling innan sängdags :P). Första säsongen är ju i allmänhet ganska svag tycker jag.

Stopp nu lite, hur bär man sig åt för att somna under star trek? Okej att man kan somna under star wars och star gate men star trek? Rättning mittåt! <_< ;) :D J.

Det är en fråga jag ställt mig många gånger. Lustigt nog tenderar jag att somna lättare när jag just tittar på ngåot jag verkligen gillar, och då särskilt om det är något lite mer tankeväckande. Intressanta dokumentärer är t.ex. omöjligt för mig att titta sent på kvällen :P

Som tur är det ju bara att spola tillbaks när man väl upptäcker att man nickat till under några minuter :D

(Det har hänt ganska många gånger med att jag fått nöja mig med att läsa avsnittssammanfattningen på Memory Alpha dagen efter istället för att spola tillbaks en halvtimme eller något sådant :P)

Någon borde uppfinna ett koffeinpreparat som bryts ner fullständigt på just 43 minuter.

S03E04 - Equilibrium

Jadzia Dax is plagued by disturbing hallucinations that allude to the dark past of the Dax symbiont.

Ett Dax-bakgrundsavsnitt där vi får veta lite mer om Trill-rasen och deras lite mörkare sidor. Jag vet inte om det bara är som jag hade uppfattat det, men från andra avsnitt med Trill-info hade jag fått uppfattningen att Trills var ett mycket moraliskt och etiskt korrekt folk, så det var intressant att i det här avsnittet får se lite som tyder på att allt inte är helt perfekt hos dem heller.

Detta avsnitt behandlar dessutom lite det, Mr. Trek, som du och jag diskuterade i pm - om brott och straff med Trills (även om det i det här fallet var snarare om host än om symbiont).

Gillar man Terry Farrell (Jadzia Dax) är det här dessutom ett mycket trevligt avsnitt eftersom hon figurerar väldigt mycket och ses även i lite mer ledig stil. M??nga scener som även tydligt visar hur vacker Terry är. ;)

Man får även i detta avsnitt en första hint om att Kira också tycker om Odo, då det blir ett lite "awkward moment" när Kira kommenterar Odos försök till matlagning som cute.

Edit: Ska ju givetvis också nämna att man i det här avsnittet även får se att Jadzia nog tycker lite mer om Bashir än vad hon vanligtvis visar.

Edited by Fmi

S03E05 - Second Skin

Kira is kidnapped by the Cardassians, who try to convince her that she is really one of them.

Det här avsnittet räknar jag absolut till Top-3 hittills i serien.

Handlingen var faktiskt lite spännande och med en oförutsägbar (iallafall för mig :P) twist i slutet. Vi får ytterligare bakgrundsinfo om Kira, Cardassians och om Garak. Det sistnämnda är ju alltid något som förgyller ett avsnitt :).

Nu vet vi ju iallafall i princip att han åtminstone en gång var medlem av Obsidian Order.

Dessutom innehåller det många andra intressanta områden, såsom lite "psychological warfare", politik m.m.

I avsnittet yttrades även ett av de bättre citaten jag hört i Startrek;

"Treason, like beauty, is in the eye of the beholder."

- Garak

Om man tänker på samhällen som Cardassia eller mer jordnära diton såsom Östtyskland så känns det som ett ganska djupt citat.

Mer avsnitt av den här kalibern, tack :)

S03E06 - The Abandoned

Quark finds an abandoned Jem'Hadar child, and Odo is the only person who can control him.

Ett intressant avsnitt där vi får en hel del ny information om Jem'Hadar (som ju är "fotsoldaterna" i Dominonstyrkorna). Vi får veta att de är gentekniskt modifierade för sin roll med en sjuhelsikes snabb tillväxt vilket väl i princip innebär att de kan skapas på labb från enbryo till stridande soldat på bara några veckor.

Vi ser också att de har en genetiskt inbyggd lojalitet till Shapeshifters samt en förkärlek till att döda allt som inte är Founder eller Jem'Hadar.

"He was afraid of me. I could see the fear in his eyes."

"Commander Sisko was trying to do what's best for you. He was trying to help you."

"He's not my friend, he's my enemy! And I now know that anyone who is not a Jem'Hadar is my enemy."

"Does that include me?"

*The Jem'Hadar walks away without answering*

- The young Jem'Hadar and Odo

Ovanstående citat visar iallafall, intressant nog, att Jem'Hadar nog kan vända sig mot Founders och därmed kan övervinna sin genetiska instinkt till att alltid lyda Founders. Det kommer nog komma väl till pass senare i serien :)

Smart nog har ju The Founders en ytterligare försäkring i att de gjort Jem'Hadar beroende av en substans som verkar vara mycket svår att replikera. Drugs are bad, m'kay?

Avsnittet innehöll ytterligare lite Kira-Odo-vänskap så det börjar bli tydligt att man styr dem mot någon slags relation :)

Edited by Fmi

Är lite sjuk idag så det blir nog några extra avsnitt under dagen :)

S03E07 - Civil Defense

Sisko, Jake, and O'Brien accidentally trigger an old Cardassian security system which believes that the Occupation is still going on and the station has been taken in a Bajoran workers' rebellion.

Rätt kul att få se lite andra delar av stationen än de normala. Om jag inte minns fel så är det väldigt få gånger man får se stationens "arbetsläger".

Som en person intresserad av datorer och datorsäkerhet undrar man dock hur sjutton de egentligen gjort för att designa stationens system och hur federationen inte efter tre år lyckats fixa till systemen från gömda Cardassiska trojaner (i brist på bättre ord).

N??stan lite Odo-Quark-vänskap i det här avsnittet ( även om de fixade till det lite i slutet så de kan bli rivaler igen :)).

S03E08 - Meridian

Jadzia falls in love with a scientist on a planet called Meridian by its inhabitants. The catch is that his planet and its inhabitants shift between this universe and a plane of pure energy, re-emerging into our universe for only a brief period at 60 year intervals. Back on DS9, Quark tries to obtain a holo-image of Major Kira for an erotic holosuite program.

Efter att ha läst lite trådar på TrekBBS verkar det här avsnittet vara ett av de som många anser vara sämst i hela serien. Dessutom anses det, enligt Memory Alpha, även som säsongens lågvattenmärke av flera av producenterna.

Jag tycker nog inte att det var så dåligt att jag skulle vilja kalla det sämst, men det ligger väl iallafall på den nedre delen av min avsnittsranking. Jadzia-kärlekshistorian kändes lite väl "corny" och hade i allmänhet rätt oövertygande skådespel. Sen kan det ju även diskuteras hur sannolikt det är att en person med åtta livstiders erfarenhet och en framgångsrik karriär inom Starfleet skulle vara beredd att ge upp det för en person hon bara träffat i en vecka.

B-storyn var dock riktigt underhållande och behandlade något som de flesta nog funderat över en eller annan gång, nämligen utnyttjandet av holosuites för sexprogram innehållandes castmembers ;) (Vilket väl Barkley i och för sig höll på med i TNG, men där var det iallafall mindre explicit antytt.)

S03E09 - Defiant

When Commander William T. Riker from the Enterprise arrives on Deep Space 9, he takes a liking to Kira, who gives him a tour of the Defiant. But Riker is revealed to be not who he claims to be when he attacks Kira and steals the ship.

Thomas Riker, Will's transporterolyckskopia, är tillbaks och har sadlat om till Maquis-terrorist. Inget höjdaravsnitt i mitt tycke. Tom Riker som terrorist .... mjaeeee.

Avsnittet ger dock en del intressant Cardassia-info, nämligen att Obsidian Order tydligen har börjat köra sitt eget race rent militärt bakom ryggen på Central Command, även om det är strikt förbjudet i deras mandat.

Vi får dessutom se ett kort ögonblick av förståelse mellan Sisko och Gul Dukat när de diskuterar klurigheten med att kombinera jobbet och familj. Nu vet vi iallafall att Gul Dukat även har en mänsklig sida (:D).

Den här tråden är ett kul initiativ FMI och Mr Trek. Jag får flashbacks från flera avsnitt som jag inte har sett på år och dag. I vissa fall har jag tom lite svårt att komma ihåg dem. :lol:

Säsong tre innehåller dock många bra avsnitt. Särskilt de två-delade håller hög klass.

Den här tråden är ett kul initiativ FMI och Mr Trek. Jag får flashbacks från flera avsnitt som jag inte har sett på år och dag. I vissa fall har jag tom lite svårt att komma ihåg dem. :lol:

Säsong tre innehåller dock många bra avsnitt. Särskilt de två-delade håller hög klass.

Kul att iallafall någon annan läser :)

Håller med om att säsong tre än så länge är väldigt stark (åtminstone relativt S01 och S02). Är snart på den andra tvådelade (Past Tense) vilken jag minns som rätt bra. Har man något att se fram emot imorgon :)

S03E11-12: Past Tense

Trapped three hundred years in the past, Sisko, Bashir and Dax find themselves confronting one of the darkest hours in Earth's history...

Ett tvådelat avsnitt som också lätt kvalar in i avsnittstoppen. Kort och gott handlar det om hur trion råkar ut för en transporterolycka och återmaterialiseras i San Fransisco år 2024. Vid denna tid har sociala problem lett till inrättandet av s.k. "sanctuary zones", i all väsentlighet ghetton, där arbetslösa stängs in tillsammans med sjuka och andra utslagna samhällsmedborgare. I dessa läger råder nästintill anarki där man får vara glad om man lyckas behålla sitt matransoneringskort och därmed kan få mat.

Sisko, som ju har ett intresse av 2000-talshistoria vet om att inom bara några dagar kommer ett avgörande uppror att ske som till slut ska leda till återintegration av ghettomedborgarna i det övriga samhället. Kruxet är dock att mannen som ska leda upproret, Gabriel Bell, råkar dö i ett slagsmål när han ingriper för att hjälpa Sisko och Bashir. Med en så stor kontaminering av tidslinjen har de inte längre möjlighet att försöka hålla sig undan - Sisko måste överta Bells identitet och se till att historian sker som den ska.

Ett mycket underhållande avsnitt som samtidigt ger en en tankeställare. Avsnittet syftar ju helt klart på Nazitysklands ghetton samtidigt som det kritiserar modern behandlingen av socialt utslagna grupper - alltså en rätt intressant mix.

Personligen tror jag väl inte att vi ens är nära att riskera att något sådant skulle kunna ske i stor skala, men det är ändå en mycket intressant tanke.

Roligt nog har internet en stor roll i avsnittet, vilket kanske inte är konstigt med tanke på att avsnittet gjordes just under tiden då internet började göra sitt genomslag. Här benämns det dock, förutom "the net", som "the interface", och verkar vara rätt hårt kontrollerat. I avsnittet är nätet den utloppskanal som avslöjar förhållandena i ghettona och senare leder till deras frigöring.

Datorterminalerna som används för att komma åt nätet är inte särskilt vackra och verkar komma inbyggda i bord :)

Avsnitttet i sig är en klassisk tidsparadox. Sisko har kunskap om dåtiden, stör händelseförloppet, fixar händelseförloppet så att det sker så som han "minns att det kommer att ske" och är därmed själv orsaken till att han vet vad han ska göra. Orsak och verkan kastas alltså om. Detta är ju dock inget ovanligt i Star trek och annan film/tv, och är ofta mycket underhållande även om det tar emot lite :P

Edited by Fmi

Minns faktiskt inte så mycket från det här avsnittet mer än att jag tyckte att det var ett av de mindre bra. Jag lyckades dessutom somna under det (vilket händer rätt ofta i och med att jag brukar titta ett avsnitt som avkoppling innan sängdags :P). Första säsongen är ju i allmänhet ganska svag tycker jag.

Ja, förstasäsongen är ofta svagare och karaktärerna byggs upp. Det här avsnittet var ett av de mindre bra, det har du rätt i.

Kul att iallafall någon annan läser :)

Håller med om att säsong tre än så länge är väldigt stark (åtminstone relativt S01 och S02). Är snart på den andra tvådelade (Past Tense) vilken jag minns som rätt bra. Har man något att se fram emot imorgon :)

Kul ja att någon läser.

Jag har också hört att säsong 1 och 2 är svagare, vilket måste betyda att serien blir väldigt bra sen eftersom jag gillar början också.

Är snart på den andra tvådelade (Past Tense) vilken jag minns som rätt bra. Har man något att se fram emot imorgon :)
Har du sett DS9 tidigare? Eller har du sett lite lösa avsnitt av alla serierna?

Såg att du hunnit med riktigt många avsnitt sen sist, själv har jag bara hunnit med ett här på Island.

S01E10: Move Along Home

Det sämsta avsnittet hittils. Spelgalningarna Wadi på DS9 tar in några snubbar i ett spel utan att fråga först. Wadiernas makeup är också bland de fulaste jag sett i ST.

Hur har de lyckats utveckla sådan teknologi när de är så korkade? Avsnittet var inte alls upp till standard och förtjänar inte att skrivas om så mycket.

Betyg: Q kan ha gillat det

Edited by Mr Trek

Jag har sett hela serien tidigare - två eller tre år sedan tror jag. Jag har dock i allmänhet ett rätt dåligt minne när det gäller handlingar och sådant så mycket ter sig nästan som om jag inte hade sett dem innan :).

Det sämsta avsnittet hittils. Spelgalningarna Wadi på DS9 tar in några snubbar i ett spel utan att fråga först. Wadiernas makeup är också bland de fulaste jag sett i ST.

Hur har de lyckats utveckla sådan teknologi när de är så korkade? Avsnittet var inte alls upp till standard och förtjänar inte att skrivas om så mycket.

Jag har sett på TrekBBS att Move Along Home ofta ses som ett av de sämsta avsnitten i serien, men jag håller inte med. Jag tycker att det är ett riktigt underhållande avsnitt som dessutom ger rätt viktig insyn i Quarks beteende.

Avsnittet har ju dessutom rätt stora likheter till den underhållande filmen The Cube.

Jag har sett hela serien tidigare - två eller tre år sedan tror jag. Jag har dock i allmänhet ett rätt dåligt minne när det gäller handlingar och sådant så mycket ter sig nästan som om jag inte hade sett dem innan :).

Jag har sett på TrekBBS att Move Along Home ofta ses som ett av de sämsta avsnitten i serien, men jag håller inte med. Jag tycker att det är ett riktigt underhållande avsnitt som dessutom ger rätt viktig insyn i Quarks beteende.

Avsnittet har ju dessutom rätt stora likheter till den underhållande filmen The Cube.

Jo, du har rätt om Quark men annars... Avsnittet hade passat bättre på Bolibompa där det hade varit riktigt underhållande :)

S03E10 - Fascination (Blev lite oordning :P)

Ambassador Lwaxana Troi visits the station to attend the Bajoran Gratitude Festival, resulting in an outbreak of passion throughout the station as people admit their secret feelings for others.

Lwaxana ... troligtvis Startreks mest irriterande karaktär ... men som man samtidigt inte vill vara utan :P

Ett helt kul avsnitt utan något tungt innehåll. Det enda jag saknar är en scen i slutet där man får se en generad Jadzia förklara sig för Sisko :P

Avsnittsbeskrivningen ovan är nog egentligen lite överdriven. I avsnittet nämns att känslorna som folk visar för varandra troligen bara är "latant subconsciouss feelings", vilket därmed borde innebära att inget av det som händer i det här avsnittet har någon tyngd och behöver nämnas igen. I annat fall borde det påverkat dynamiken mellan karaktärerna rätt stort :P

Jahopp, nu har jag kommit till den punkt där Voyager och DS9 går samtidigt rent handlingskronologiskt, så de följande fyra avsnitten blir Voyager :)

Edited by Fmi

Förra gången jag tittade igenom serien så tyckte jag att Ferengi-avsnitten i DS9 var riktigt trista. Nu däremot tycker jag de är helfestliga och välkomna "light-avsnitt". Ferengis blir extra kul om man någon gång försökt att debattera ekonomisk politik med anarkokapitalister och liktyckande :P.

Jo, ferengavsnitt är ofta riktigt kul.

Jag såg ett till avsnitt igår förresten:

S01E12 Vortex

Ett ganska bra avsnitt där Odo har en stor del, Odos karaktär utvecklas en hel del och man märker att även han har "känslor" och kan svikta ibland.

Betyg: lite över medel

S01E12 Vortex

Ett ganska bra avsnitt där Odo har en stor del, Odos karaktär utvecklas en hel del och man märker att även han har "känslor" och kan svikta ibland.

Betyg: lite över medel

Tyvärr lyckades jag ju somna medan jag såg det avsnittet, men jag håller med. I början kändes Odo som relativt stel, men det här avsnittet visar iallafall både att han han känslor och djup. Först tänkte jag mig honom som något av en Data när det gäller brottsbekämpning, men i det här avsnittet får vi se att han kan tänka sig att kompromissa - han släpper ju trots allt en mördare i tacksamhetsskuld.

Edited by Fmi

S03E13 - Life Support

After a serious accident, Bashir struggles to save the life of Vedek Bareil while Kai Winn concludes a peace treaty with Cardassia. Jake and Nog reluctantly explore the differences between Federation and Ferengi cultures.

Ett medelbra avsnitt som dock kunde ha blivit bättre om det haft ett bakgrundsavsnitt till Cardassia-uppgörelsen. Hela Bajor-Cardassia-konflikten är ju den ursprungliga bakgrundskonflikten i serien, så det hade varit intressant om man faktiskt fått se lite mer från förhandlingarna.

Kai Winn är som vanligt underhållande att se. Avsnittet gör ett bra jobb i att få en att ömsom tycka riktigt illa om henne till att ömsom få en att fundera om hon inte gör rätt sak egentligen. Skådespelerskan, Louise Fletcher, imponerar verkligen alltid på mig med hur hon så väl lyckas gestalta en så obehaglig person som Winn.

Vedek Bereil dör i avsnittet efter att ha hållits igång så länge som möjligt av Bashir. I slutet är det diskussion om att ersätta Bereils skadade hjärndelar med en positronisk hjärna, vilket dock Bashir inte vill utföra eftersom han då aktivt skulle bidra till att släcka det lilla liv som finns kvar i Bereil. Hade varit lite underhållande (fast säkert lite för flummigt) att se en Data-aktik Bereil gästa i några avsnitt.

Edited by Fmi